به کوشش : زهرا موحدیان - محسن گلکار
لایه برداری در امر مرمت یکی از مهمترین مراحل اجرایی میباشد .این امر به ما اجازه میدهد که لایه هایی را که در زیر لایه های دیگر مدفون شده اند وگاهی در اثر مرور زمان و گرما بایکدیگر ترکیب شده اند را پیدا کنیم و به ارزش واقعی آن ها پی ببریم.
در مورد کاشی ها,سرامیک ها و یا سفال های باستانی که این مواد مصنوع از لایه های خاک ,آهک و یا پوسته هایی از سلیس پوشیده شده اند لایه برداری و تمیز کردن از حساسیت بالایی برخوردار است. این گونه آثار که در طول دوره های طولانی در معرض خاک میباشند و یا مدفون میباشندبا گذشت زمان و تغییرات آب و هوایی میتوانند انواع نمک های مختلف را به خود جذب کرده و با ماهیت و خاصیت اثر عجین گردد و در اثر این تداخل و در صورت عدم برخورد صحیح با آن و درمان به موقع آن موجب تخریب آنها گردد.
لایه برداری و تمیزکردن آثار و اصلاح کل وضعیت آنها به سبب وجود نمک های گوناگون که بر روی اثر قرار گرفته است میتواند خطر جدی برای آثار بشمار رود .در این شرایط عمل لایه برداری و تمیزکاری از مهمترین مراحل مرمت و حفاظت اثر به شمار میرود زیرا در صورت اتخاذ تصمیمی نامناسب و موادی نامناسب موجب بروز خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. لایه برداری و تمیزکاری عملی غیر قابل تغییر و برگشت ناپذیر میباشد بدین ترتیب باید جزئیات آن به روشنی معین باشد و تمام مراحل بعد از انجام آزمایشات لازم به مرحله اجرا درآید.
قبل از انجام عمل بر روی سطحی وسیع و گسترده بهتر و پسندیده می آید که مواد مورد استفاده بر روی قسمتی کوچک که از نظر دید پنهان میباشد انجام گردد و بعد از نمایان شدن نتایج حاصله در صورت درستی آن به سطحی وسیع تر تعمیم دهیم تا از بروز هرگونه ناهماهنگی و آشفتگی در اثر جلوگیری به عمل آوریم.
در حقیقت هر قدم و هر پیشرفت میتواند اطلاعاتی را برای ما فراهم نماید که موجب تغییراتی در نظریه ی اولیه ی لایه برداری و تمیز کاری ایجاد کند بنابراین رویه ی ایجاد شده و روش انتخاب شده مجبور نیست بصورت قطعی به اجرا در آید.
در چنین وضعیتی که نظریه های گوناگون پا به عرصه آزمایش و گمانه زنی میگذارند آزمایشات اشعه ایکس و مشاهدات میکروسکوپی میتوانند در مرتفع ساختن این دوگانگی ها و آشفتگی ها مفید واقع شوند.
یک مرمتگر حرفه ای میتواند از روش ها و تکنیک های خاص خود که در انجام کارها ی خود به کار میبرد بخوبی مراقبت و در ترویج آن ها تلاش نماید.
یک روش درست به ما اطمینان میدهد که آثار ,کاشی ها, سفال ها و سرامیک ها از یک طرف دچار بهبود و تمیزی میگردند اما ممکن است از جانب دیگر دچار آشفتگی و خسارت شوند و یا ممکن است در وضعیتی قرار بگیرند که با ماهیت باستانی واولیه خود در تناقض باشند و یا برعکس , که این روش به اثر و مواد خارجی آسیبی وارد نمیکند ولی موجب بروز آسیب در آینده میشود.
ترجمه: زهرا موحدیان
تحقیق و نگارش: محسن گلکار
آدرس کوتاه این صفحه:
كنفرانس بین المللی با عنوان آینده شهرهای هوشمند، طراحی و هنر
به مناسبت روز جهانی دیزاین ایتالیا؛ انجمن علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره...
ادامه مطلب
|
كنفرانس دیزاین با عنوان در طراحى هيچ چيز تصادفی نيست
به همت دانشکده معماری دانشگاه سوره و انیستیتو اروپایی دیزاین design , و قطب علمی و ف...
ادامه مطلب
|
مراسم رونمایی مجله شارستان با سخنرانی کوروش رفیعی
مراسم رونمایی مجله شارستان ویژه نامه هادی طهرانی در ساختمان جامعه مهندسان مشاور ایرا...
ادامه مطلب
|
ممانعت از تخریب بنای تاریخی در میدان قیام تهران
مدیربافت تاریخی شهرداری تهران از رسانهها، مسوولان شهرداری و دلسوزان میراث فرهنگی...
ادامه مطلب
|
منطقه ۲۲ به یکی از آشفتهترین مناطق شهر تهران بدل شده است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم بهرهگ...
ادامه مطلب
|
پالنگان، روستایی با خانههای پلکانی در غرب ایران +عکس
روستای پالنگان یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که در ۲۰ کیلومتری شهر کامیار...
ادامه مطلب
|
منع ساخت و ساز در حریم گسلهای تهران
رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب قانون منع ساخت و ساز در ...
ادامه مطلب
|
رونمایی از کتاب مشارکت شهروندان در برنامه ریزی و توسعه شهری
همایش رونمایی از "کتاب مشارکت شهروندان در برنامه ریزی و توسعه شهری در ایران" روز شنب...
ادامه مطلب
|
اتصال ضعیف عناصر معماری عامل مرگ مردم در زلزه کرمانشاه
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: بیشتر مشکل المان های معماری در ساختمان های مناطق زل...
ادامه مطلب
|
مجموعه خانه خشتی حاج آقا علی در کرمان
خانه خشتی حاج اقا علی در قاسم اباد حاجی در فاصله ۶ کیلومتری رفسنجان و در سال ۱۱۳۶ توسط...
ادامه مطلب
|