0

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مهندس محمد‌رضا باقرپناهی:
احداث منوریل در کنار حرم مغایر هویت اسلامی و معماری قم است

عضو شورای اسلامی شهر قم : تأکید مقام معظم رهبری در خصوص رعایت هویت اسلامی در معماری و شهرسازی شهر مقدس قم فرصت مغتنمی است تا طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی قم از این منظر مورد مطالعه و دقت نظر قرار گیرد که از جمله این پروژه‌ها، پروژه احداث منوریل در شهر مقدس قم می‌باشد.


 

مهندس محمد‌رضا باقرپناهی عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: تأکید مقام معظم رهبری در خصوص رعایت هویت اسلامی در معماری و شهرسازی شهر مقدس قم فرصت مغتنمی است تا طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی قم از این منظر مورد مطالعه و دقت نظر قرار گیرد که از جمله این پروژه‌ها، پروژه احداث منوریل در شهر مقدس قم می‌باشد.

احداث منوریل در طرح جامع حمل و نقل قم پیش بینی نشده بود

وی در این خصوص اضافه کرد: پروژه احداث منوریل علیرغم این که در مطالعات طرح جامع حمل و نقل قم پیش بینی نشده  بود، خارج از روال معمول و فرآیند مطالعاتی و قانونی به سرعت به اجرا در آمد و با وجود اظهار نظر کارشناسان مبنی بر لزوم مطالعات منظر و مطالعات کالبدی – شهری و در حالی که هیچگونه توجیه فنی و اقتصادی برای این سیستم وجود نداشت هم اکنون در حال اجرا می‌باشد.

عبور منوریل از کنار حرم، چهره آن را مخدوش می‌کند

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این که این پروژه از حریم میراثی درجه یک حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) عبور می‌کند، تصریح کرد: عبور این سیستم از حریم میراثی حرم مطهر بدلیل داشتن احجام بزرگ و ماهیت ماندگار آن، در مقابل بناها و فضاهای حرم مطهر که ماهیتی نمادین متأثر از مفاهیم دین برتری را دارند و با تاریخ و فرهنگ دینی و مذهبی مردم این شهر مقدس و مردم متدین این مرز و بوم پیوند خورده است، بی‌احترامی به این مسائل و ارزش‌ها تلقی می‌شود.

احداث منوریل در بستر رودخانه فضای باز شهر قم را مسدود می‌کند

وی ادامه داد: احداث پروژه منوریل نه تنها فضاها و منظر حرم مطهر را مخدوش می‌نماید، بلکه احجام بزرگ ایستگاه‌های آن در مسیر رودخانه، انسداد بصری فضای باز رودخانه که تنها فضای باز شهری شهر قم محسوب می‌شود را نیز بدنبال دارد.

باقرپناهی با بیان این که نکته بسیار تأمل برانگیز در اجرای این پروژه این است که مسئولین اجرای منوریل حقایق را از مردم قم پنهان نگه داشته‌اند، گفت: آن چه در مطالعات جامع حمل و نقل شهر قم پیش بینی و مصوب شده، این است که خط B قطار شهری قم از مسیر خیابان 19دی عبور کند که این طرح حذف و به جای آن پروژه منوریل، آن هم در بستر رودخانه به اجرا درآمد و این در حالی است که هیچ نکته کارشناسی به لحاظ فنی و اقتصادی در خصوص این تغییر  وجود ندارد.

مهر

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری