حتی دستشویی و حمام های کوچک می توانند به فضاهای کاربردی و راحت خانه تبدیل شوند. برای این منظور لازم است طرحی مناسب برای استفاده بهینه از فضای سرویس بهداشتی تهیه و اجرا شود. در این راستا چند نمونه بسیار موفق را گردآوری کرده ایم که در زیر می بینید.
آپارتمان های کوچک فضای زیادی برای دکوراسیون و طراحی داخلی ندارد؛ از این رو طراحان تلاش می کنند برای زیبایی بخشی به فضاهای داخلی از مبلمان و المان های کاربردی بهره بگیرند.
در این مجموعه به دو آپارتمانی می پردازیم که با وجود مساحت کم، تمام ملزومات به گونه ای در آنها جای گرفته است که همزمان با عملکرد خوب، به کمک جزئیات دکوراتیو خود زیبایی را برای فضای زندگی فراهم کنند.
شرکت "Monadnock" با تبدیل فضای خشک یک ساختمان صنعتی، فضای مناسب و راحتی را برای بخش اداری قدیمیترین کمپانی هلندی فراهم آورده است.
این آپارتمان که 86 مترمربع مساحت دارد، در شهر پترِر (Petrer) اسپانیا قرار دارد. طرح بازسازی به گونه ای صورت گرفته است که امکان حداکثر استفاده از مساحت نسبتا کم این آپارتمان فراهم گردد.
این فروشگاه که در استانبول قرار دارد، با مساحت 85 مترمربع در سال 2015 میلادی برای نمایش و ارائه تازه ترین محصولات کفش با برند اسکچرز طراحی شده است. در دکوراسیون داخلی این فروشگاه کفش ورزشی، از قفسه های چوبی مدولار و پویا برای نمایش کفش ها استفاده شده است.
استودیو 3Gatti که در زمینه مد فعالیت می کند، برای طراحی داخلی فروشگاه خود در شهر چونگ کینگ (در کشور چین) به شکل ویژه ای از ورق های فایبرگلاس که از سقف معلق شده اند، استفاده کرده است.
در این کتابفروشی جدید که درون یک قصر قدیمی جاگرفته، فضای دلنشینی از همجواری قفسه های چوبی با کف بتونی بوجود آمده است.
معماران: RAAAF
مکان پروژه: آمستردام، هلند
سال ساخت: 2014
مهندس فهیمه خوانساری- دفتر کار DECERTO
معماران : MOKO Architects, MFRMGR
مکان: Warsaw، لهستان
سال ساخت: 2014
به تازگی گروه معماری رازیگران، طراحی و اجرای دفتر اسناد رسمی 1103 تهران را به انجام رسانده است. فضای مدرن و خاص این پروژه، طراحی خاص المانها و بازی هوشمندانه با نور - که به حق برای یک دفتر اسناد رسمی دور از انتظار و شوکه کننده است - بازدید از پروژه را با حال و هوای جالبی همراه می نماید.
نتایج یک تحقیق در کشور ضمن اشاره به ابعاد زیستمحیطی و فرهنگی اجتماعی سکونت در برجهای بلند، آشکار کرده است که چگونه فضاهای باز و سبز در مجتمعهای مسکونی، نقش آسیبزدایی برای ساکنان داشته و بر سلامت روحی و روانی آنها موثر است.
محققان دانشگاه علم و صنعت ایران در یک تحقیق به بررسی تاثیر ترکیبی ویژگیهای کالبدی پوسته بنا و الگوهای تهویه طبیعی بر میزان مصرف انرژی در ساختمانهای مسکونی پرداختند. رزا وکیلی نژاد، دانشجوی دوره دکتری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران این تحقیق را در قالب رساله دکتری خود با راهنمایی دکتر سید مجید مفیدی و دکتر فاطمه مهدیزاده سراج ارائه کرده است.
مهندس صالح حسینی- ویلای انیش امین "Anish Amin" که در شهرستان آلیباگ هند واقع است، در سال 2011 میلادی توسط آتلیه dnD طراحی شده است. به سبب اقلیم گرم و استوایی، این خانه به صورت یک سری فضاهای ایوان-اتاقی سازمان یافته است. (منظور از فضای ایوان-اتاقی ،اتاقی است که دارای بازشوهایی بزرگ - حتی به اندازه یک دیوار اتاق- به بیرون است و با باز نمودن و یا برداشتن دریچه های آن، عملا اتاق تبدیل به یک ایوان بزرگ می شود.)
مهندس صالح حسینی- اقامتگاه کت مانتین (Cat Mountain Residence) که توسط معماران کورنراستون (Cornerstone Architects) طراحی شده ، درشهرستان آستین (َAustin) ایالت تگزاس آمریکا واقع است.
از پشت خانه، دید وسیعی به یک منظره زیبا وجود دارد؛ و گویی این خانه با سنگ و تیرهای چوبی نمایانش ترجمان معمارانه ایست از این منظره.
مهندس صالح حسینی- آتلیه مارکو براجویک "marko brajovic" برای یکی ازشعبه های فروشگاه کفش Camper، فضای منحصر به فردی را با استفاده از بند کفش! طراحی و اجرا کرده است. طراحی این فروشگاه که در مرکز خرید "JK" سائو پائولو برزیل قرار دارد، تحت تاثیر جشن های فولکلر سنتی برزیل صورت گرفته است.
عضو مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به اینکه فضاهای درمانی نیز مانند سایر فضاها نیازمند طراحی صحیح بر طبق استانداردهای درمانی و تناسبات انسانی است اما در عمل به جنبهانسانی و روانی آن کمتر توجه میشود.
"تیری آنری" مهاجم سابق تیم فوتبال آرسنال می خواهد در مکان خانه قدیمی خود خانه ای شگفت انگیز که از میان آن آکواریومی 12 متری عبور کرده را بنا کند.
تغییر دكوراسیون داخلی و معماری خانهها كه در بسیاری از شبكههای تلویزیونی خارجی آموزش داده میشود، در برنامه 'خانه به خانه ' به تلویزیون ایران میآید.
'محمد قربانزاده' تهیه كننده این برنامه: هدف این برنامه نشان دادن نقش موثر هنر و دانش دكوراسیون در تغییر فضاها و تبدیل خانه به محیط دلخواه است.
در هر قسمت این برنامه اقشار مختلف جامعه از جمله آتش نشان، كارگر، كارمند و استاد دانشگاه به سفر میروند و خانه آنان توسط كارشناسان دكوراسیون داخلی دستخوش تغییر و تحول میشود.
Furniture Design
A look at twentieth-century furniture design requires not only a glance over our shoulder at the traditions and design elements of the nineteenth century but also a peek into futuristic possibilities. Prior to the twentieth century, furniture was mainly produced on a semi-artisanal basis, and though the designs were not necessarily mass-produced, they were often produced in multiples. The materials of construction were mostly wood and metal, with generally high levels of craftsmanship apparent in the delicate curves and inlaid veneers. The increased industrialization during and after both World Wars brought with it sweeping effects on the cultural environment, and along with it, new aesthetic opportunities. With the proliferation of such technological innovations as automobiles and airplanes, the public consciousness imbibed a "machinic" aesthetic that would characterize much of Modern design. The highly ornamented Art Nouveau pieces, from the curvilinear wisps of the classic Thonet chairs to the biomorphic furnishings of Riemerschmid and Bugati, were fading into the background. Marching in were the smooth geometric styles of Rietveld and Wright, which utilized tubular steel, primary colors, and rectilinear surfaces of both hard and soft materials. Though the Great Wars brought Europe and American much closer culturally, the dialogue between European and American design trends was virtually non-existent prior to this point (though in some ways each was heading in a similar yet independent direction).
Once the swervy-curvy stranglehold of eighteenth and nineteeth-century furniture design was broken, the floodgates were opened as designers and manufacturers pushed their designs further and faster into a new era of modernity. Though mass production was sure to be the vogue, not all designers embraced the new paradigm so wholeheartedly; dissenters on both sides of the Atlantic fought diligently to redefine the direction modern furniture was quickly taking. Designers have generally acted as both judge and jury, taking the opportunity to embrace or question the "mode du jour." Today, designers such as Marc Newson, Andrea Branzi, and Ron Arad continue to question our cultural assumptions about furniture, with designs ranging from the space-age Aeron office chair to the re-emergence of the classics of the Eameses.