آیا حقیقتا این خانه شیخ بهایی است؟
به تازگی در یکی از سایت ها کلیپی منتشر شده است که داستانی از یک خانه قدیمی در اصفهان نقل می کند.به روایت این کلیپ یک زوج مسن خانه ای را در اصفهان خریداری می کنند و در طی مراحل خرید خانه به رازی پی می برند...
کمیته معماری مساجد در شهرداری تهران تشکیل می شود
مهندس سیدصباح الدین متقی گفت: این کمیته به طور تخصصی موضوع مساجد و معماری آن را به ویژه برای مساجدی که در دست طراحی هستند و یا نوسازی آنها در دستور کار است، دنبال می کند و اعضای کمیته را اساتید دانشگاه ، افراد صاحب نظر و مجرب در این زمینه رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری و... تشکیل می دهند.
استاندار اردبیل:
هسته اولیه هنر و معماری اسلامی، در اردبیل پایهگذاری و بعد به اصفهان منتقل شده است
در همایش ملی ساختمان مطرح شد:
فاصله از معماری ایرانی و اسلامی ریشه مشكلات ساخت و ساز است
مهدی چمران در این همایش با تاسف از فاصلهگیری از معماری ایرانی و اسلامی، سرچشمه بیشتر مشكلات در زمینه ساخت وساز را همین موضوع دانست.
محمد سعیدیكیا با تاكید بر عقبماندگی ساختمانسازی در ایران در دویست سال گذشته گفت: بعد از انقلاب فرصت خوبی پیش آمد كه این عقبماندگی را جبران كنیم اما این كار به سرعت و سادگی انجام نخواهد شد. بلكه نیاز به مدت زمان طولانی و زمانبندی مناسب دارد. وی با تاكید بر اینكه هر حادثه تلخ میتواند باعث پیشرفت شود، تصریح كرد: مقررات آیین ساختمان و آییننامه 2800 ماحصل كار كسانی است كه پس از زلزله رودبار به این امر پرداختند. در گذشته صحبت در مورد مقاومسازی در برابر زلزله بسیار سخت بود اما اكنون با تلاش افرادی همچون مرحوم كازرونی، آخوندزاده، عبدالعلیزاده راه رو به جلو را در پیش داریم كه نتیجه آن قوانین بیستگانهای است كه به این منظور شكل گرفته كه سال گذشته نیز مبحث 21 نیز به آن اضافه شده است. سعیدیكیا بهترین شكل اصلاح الگوی مصرف را اجرای مقررات، اصلاح قانون و گذاشتن مشوقهایی برای اجرای مقررات دانست. وی در ادامه به قانون بیمه كیفیت اشاره كرد و گفت: این قانون حاصل تلاش شورای توسعه (دولت، بخش خصوصی، دانشگاه) است كه پس از آنكه مجلس خواهان اصلاح جزئی در آن شد این اصلاح صورت و دوباره به مجلس فرستاده شد كه درنهایت امیدواریم این قانون به تصویب برسد. وزیر مسكن درباره شاخصهای معماری اسلامی ایرانی نیز گفت: ما پیشنهاد دادیم مانند شورای شهرسازی، شورای معماری را نیز ایجاد كنیم كه رییس جمهوری به دلیل طولانی شدن این موضوع با این امر مخالفت كردند اما با ایجاد شورای معماری در شورای شهرسازی موافق بودند. سعیدیكیا خاطرنشان كرد: بایدها و نبایدهای این قانون باید تضمین شود كه بایدهای آن مدت زمان زیادی طول خواهد كشید تا تصویب شود اما نبایدهای آن مانند عدم اشراف ساختمانها، ناهمگونی در ساخت و ساز و بیهویتی فرهنگی مشخص شده است. وی تاكید كرد: افراد متخصص باید در اجرای این قانون نقش تاثیرگذاری داشته باشند چونكه قوانین تنها مبانی كار هستند. سعیدیكیا بالا رفتن قیمت ساختمان را با استفاده از فناوریهای نوین رد كرد و گفت: یك مدیر پروژههای هنرمند میتواند با روشهای صنعتی كارها را سریعتر و ارزانتر تمام كند چراكه فناوریهای نوین باعث كاهش نیروی انسانی، افزایش كیفیت و كاهش زمان تولید میشود. وزیر مسكن درباره قانون تولید و عرضه مسكن اظهار كرد: این قانون وضعیتهای بسیار بالایی دارد كه شامل قوانین ساخت و ساز، قوانین مالی و كار و زمین است. سعیدیكیا در ادامه گفت: دو جریان در كشور موجود است كه یكی ساخت و ساز و دیگر مقاومسازی است. در ساخت و ساز ما به گونهای خواهیم ساخت كه نیاز نباشد بار دیگر مقاومسازی صورت گیرد، همچنین با سازمان فنی و حرفهای برای آموزش افراد قرارداد بستهایم كه 200 هزار نفر طی دو سال گذشته كارت مهارت را دریافت كردند. وزیر مسكن به انتخابات نظام مهندسی كه در زمان نزدیك انجام میشود، اشاره كرد و مهندسان را تشویق به حضور حداكثری در این انتخابات كرد. به گزارش ایسنا، مهدی چمران نیز در این همایش با تاسف از فاصلهگیری از معماری ایرانی و اسلامی، سرچشمه بیشتر مشكلات در زمینه ساخت وساز را همین موضوع دانست. وی با نقد عملكرد دولت در ساخت و ساز سازمانهای دولتی گفت: حتی ساختمانهای دولتی كه میتواند الگوی بخشهای خصوصی باشند نیز به موضوع هویت ایرانی ـ اسلامی توجه نكردهاند. رییس شورای شهر تهران با تاكید بر هویت ملی، آن را در رفتار و منش و زندگی فردی و اجتماعی مردم موثر دانست و خواستار بازگشت به فرهنگ خویشتن شد. براساس این گزارش، رییس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با مناسب ارزیابی كردن زمان همایش با تبیین برنامه پنجم توسعه گفت: اگر فرض كنیم 20 میلیون ساختمان داریم 15 میلیون به اصلاح نیاز دارند كه دو میلیون ساختمان اداری آن اصلاح شده و مانده 13 میلیون دیگر كه این حجم عظیم كاری است كه نمیتوان به سادگی از آن گذشت. وی در ادامه 90 درصد مقاومسازیها را نوسازی دانست و گفت: این را میشود در بافتهای فرسوده و در خانههای روستایی مشاهده كرد. حسین مقیمی در ادامه گفت: با توجه به اینكه از یك طرف جامعه از بیكاری رنج میبرد و از طرف دیگر مردم به مسكن نیاز دارند، این امر میتواند باعث ایجاد اشتغال در كشور شود. وی در ادامه تاكید كرد: از مشكلات پیش رو تامین منابع مالی است كه باید راه را برای سرمایهگذاری خارجی باز كنیم. به گزارش خبرنگار مسكن ایسنا، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور هم در این همایش ابراز عقیده كرد كه ما نیاز به منابع مالی نداریم بلكه با اجرای قوانین و مقررات ساختمان میتوان سه میلیون شغل ایجاد كرد. غرضی همچنین تنها راه اصلاح الگوی مصرف را اجرای قوانین و تربیت نیروی متخصص دانست. ایسنا |
به پیشنهاد انجمن مفاخر معماری ایران
روز چهارم آذر ماه بهعنوان «روز گفتمان معماری» نامگذاری شد !!
در مراسمی كه روز گذشته ـ 24 آبانماه ـ به همت انجمن مفاخر معماری ایران در خانه هنرمندان ایران برپا شده بود،سیدعلیرضا قهاری ـ عضو هیات مدیرهی این انجمن ـ یادآور شد: چهارشنبه 4 آذرماه سالروز تولد زندهیاد محمدامین میرفندرسكی و همچنین هفتادمین سالروز تاسیس دانشكدهی هنرهای زیباست كه به همین بهانه قرار است در سالن شهید آوینی این دانشكده یادبودی برای این استاد معماری برگزار شود.
او ادامه داد: به پیشنهاد انجمن مفاخر معماری ایران این روز بهعنوان «روز گفتمان معماری» نامگذاری شد و امیدواریم از سالهای آینده بتوانیم این روز را به هفتهی گفتمان معماری بدل كنیم.
قهاری سپس با طرح موضوع «مبانی نقد معماری معاصر ایران» تصریح كرد: از آنجا كه در روز یادبود
زندهیاد میرفندرسكی امكان پرداختن به مقولات علمی فراهم نخواهد شد، لذا این نشست را برگزار كردیم تا در آستانهی این دو مناسبت ارزشمند به بررسی مبانی نقد معماری معاصر بپردازیم و جایگاه میرفندرسكی دراین عرصه را ارزیابی كنیم.
در ادامهی این نشست دكتر منصور فلامكی از اعضای هیات علمی گروه معماری دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه میرفندرسكی در این دانشكده یادآور شد: بحثكردن دربارهی چیزی كه قرار است ساخته شود و ضابطههایی كه معمار را راهنما میكند و از سوی دیگر به نقد گذاشتن این مقالات و خارج كردن فضای آموزشی دانشكده از مباحث صرفا تئوریك از جمله كارهایی بود كه زندهیاد میرفندرسكی با حضور خود در دانشكدهی هنرهای زیبا انجام داد.
او ادامه داد: با حضور میرفندرسكی و مباحثی كه مطرح میكرد تمام فارغالتحصیلان و دانشجویان تلاش داشتند تا به آفریدههای خود ارزشی نو دهند. آوردن نقد به فضای معماری در واقع گشودن بحث شفاهی و مكتوب دراین عرصه بود و به شكلی تسری پیدا كرد كه حتی فضای فكری دانشجویان مجسمهسازی، نقاشی و موسیقی نیز به تعامل با معماری رسید. دراین فضا میرفندرسكی معتقد بود كه نقد معماری تنها مرتبط به معماری نیست بلكه به رشتههای پنجگانهی دیگر نیز میاندیشد.
حسنعلی لقایی هنرمند معمار نیز در بخش دیگری از این نشست با یادآوری خاطرهی اولین آشنایی خود با
زندهیاد میرفندرسكی توضیح داد: فوریه 1962 به عنوان دانشجوی سال اول معماری در فلورانس با ایشان ملاقات كردم و متوجه مطالعات گستردهی ایشان در حوزهی ادبیات و فلسفه شدم. بعدها كه با دیگر اساتید دانشگاه آشنا شدم دیدم كه تمام آنها چنین مطالعات گستردهای دارند. زیرا آنها فلسفه، ادبیات، هنر، فرهنگ و ... را در ارتباط با مستقیم با مقولهی معماری میدانستند.
او با بیان اینكه در نقد به معیار و شاخص توجیهكنندهای نرسیدهایم تصریح كرد:با وجود خلاقیتهای زیاد در ساختههایمان آنها را توجیه نكردهایم، لذا فضای نقد جدی در این عرصه ایجاد نخواهد شد.
دكتر رضا بهبهانی نیز در ادامه یادآور شد: بعد از 4 سال درس خواندن در دانشكدهی معماری نفهمیدم كه معماری چیست و دارای چه محتوای علمی، فرهنگی و ادبیاتی است. اما بعد از اتمام دانشكده و سفر به ایتالیا در دیداری كه با زندهیاد میرفندرسكی داشتیم، دانش نگاه كردن به معماری را آموختیم.
او بیان كرد: آن زمان در كنار میرفندرسكی مفهوم واقعی تناسب را آموختم و معتقدم كه او اولین كسی بود كه عنوان كرد؛ معماری پیشینهی غنی فرهنگی دارد و باید دانش آن را شناخت. در واقع آنچه ما میكردیم با آزمون و خطا هیچ پشتوانهای نداشت،اما میرفندرسكی بستر جدیدی را برای گفتمان دربارهی معماری و هنر ایجاد كرد.
بهبهانی گفت:میرفندرسكی شرایطی را برای تلفیق معماری با شعر نو، ادبیات، فرهنگ و غیره ایجاد كرد تا به مخاطب خود بفهماند كه همهی آنها یك بستر دارند. در حالی كه دانشكدهی معماری در آن زمان غرق تفكرات گذاری بود.
فریار جواهریان دربارهی میرفندرسكی گفت:متاسفم كه خیلی دیر با زندهیاد میرفندرسكی آشنا شدم، اما همیشه یادم است كه ایشان تاكید داشتند مبانی نظری در معماری مشخص است.
مهندس فریور صدری نیز با اظهار تاسف از اینكه؛جامعهی ما با فرهنگ غریبه است تصریح كرد: در حالی كه معماری تبلور فضای فرهنگی یك جامعه است و برای اینكه معماری دورهای را بشناسیم، باید فرهنگ آن جامعه را بدانیم و از آنجا كه جامعهی ما به لحاظ فرهنگی عقبافتاده است پس تحمل پذیرش فرهیختگان را ندارد و آنها را دفع میكند.
او با اشاره به حضور میرفندرسكی در عرصهی معماری تصریح كرد: ایشان نگاه خوب و درستی به فضا داشت، اما متاسفیم كه در آن زمان از فضای معماری و شهرسازی كنار گذاشته شد و هرچه ما تلاش كردیم كه ایشان را وارد بازی عملی كنیم، اما تمام درها به روی ما بسته شد. جامعهی ما در شرایط لازم بیشتر تولید آشغال میكند و چون میرفندرسكی تولیدكنندهی آشغال نبود مورد پذیرش اطرافیان قرار نگرفت.
محمدحسن محبعلی نیز اضافه كرد: در یكی از پروژههای معماری داخلی در طبیعت در كنار زندهیاد میرفندرسكی كار و به تاكید ایشان شروع به مطالعهی تاریخ كردم و از همانجا به حوزهی میراث فرهنگی علاقهمند شدم.
او سپس با مقایسهی معماری قدیم و معاصر ایران گفت: در گذشته معماری با شعور، درك و بیان بود و رابطهی انسان با فضا در آن مشخص شده بود. این معماری متعهد به زمان و انسان بود و خواستههای انسان را در فضا جواب میداد به همین دلیل نیز تناسب و زیبایی در آن مورد توجه بود. از سوی دیگر معماری در گذشته با اقلیم، طبیعت و منظر ارتباط مستقیم داشت و از اینرو تمام ضوابط و معماری در گذشته قابل بررسی و نقد است، زیرا آنها براساس نظم طبیعت كار میكردند و با شناسایی اقلیم و مصالح بومی به این نظام وصل بودند. معماران قدیم با طبیعت لج نمیكردند، در حالی كه امروزه در معماری معاصر ما همهچیز بر ضد نظام طبیعت حركت میكند و فضاها، منظرهها، دیدها و غیره از بین میرود. در واقع ما وقتی زشت فكر كنیم زشت هم میسازیم و این نتایج معماری معاصر ایران است.
محبعلی تاكید كرد: این مباحث امروز باید در دانشكدهها بررسی شود، زیرا تا به درستی سند معماری قدیم را مطالعه نكنیم به جایی نخواهیم رسید. در واقع دانشجویان ما مادامی كه تاریخ معماری و شهرسازی را ندانند و آن را شناسایی نكنند، نمیتوانند دست به اقداماتی جدی در این عرصه بزنند. در حالی كه ما به عنوان معمار
به آیندگان تعهد داریم.
مهندس كامران صفامنش نیز در ادامهی این بحث گفت: زندهیاد میرفندرسكی حق بزرگی بر گردن نقد معماری ایران دارد، زیرا حضور ایشان در دانشگاه تهران همزمان با پا گرفتن یك سنت جدید در این مجموعه بود.
او یادآور شد: میرفندرسكی اولین كسی است كه بحث معماری را از زوایای غیرمعمارانه بررسی كرد و برای اولینبار در دانشگاه تهران از رابطهی معماری و سینما سخن گفت و بعدتر معماری را از نظر هنرهای تجسمی نگاه كرد. در حالی كه همانزمان دانشجویان سال بالایی ما اندیشهی مناسبی نسبت به این برخورد و تفكرات نداشتند و سنت موجود این نقد را نمیپذیرفتند.
صفامنش تصریح كرد: ما در كلاسهای میرفندرسكی یاد گرفتیم كه با موسیقی، شكل و خط بكشیم و اجازه داشتیم با دوربین عكاسی حركت كنیم و تركیبهای معماری را در قاب دوربین ثبت نماییم. میرفندرسكی اولین كسی بود كه مباحث جدیدی را در كلاس خود مطرح كرد و در این حوزه بهشدت به مباحث فلسفی تاكید داشت.او توانسته بود در آن زمان در دانشكدهای كه فضا و پذیرش نقد را نداشت، احترامی ویژه برای خود كسب كند. در واقع آگاهی و اخلاق از جمله چیزهایی بود كه میرفندرسكی برای ما به یادگار گذاشت. درحالی كه امروزه در جامعهی حرفهای ما بهشدت اخلاقگرایی بیرونق شده است.
به گزارش ایسنا، مهندس كشاورزی نیز در بخش دیگری از این نشست عنوان كرد: در آن سالها تغییرات شدیدی در دانشكده اتفاق افتاد و این تغییرات چیزهای خوبی همراه خود داشت. آن زمان ما در كلاسهای میرفندرسكی متوجه شدیم كه معماری ارتباطی دقیق با «حس» دارد و هرگاه آدمی بتواند حسهایش را درك و لمس كند این رفتوآمد حسها منجر به معماری درست میشود.
او نیز با مقایسهی معماری جدید و معاصر ایران گفت: با نگاه به معماری قدیم متوجه میشویم كه همهچیز در عین اینكه یك شكل بودند، اما شخصیت خاص خود را داشتند. در حالی كه آنچه امروز به شدت ما را آزار میدهد نوعی ساختارشكنی است كه برخلاف این حسها جریان دارد.
كشاورزی متذكر شد: امروزه این ضدیت تاثیر منفی بر ما دارد و كاری نمیكند كه از فضای پیرامونمان لذت ببریم. در واقع معماری امروز قوای دافعه دارد زیرا ما برعكس طبیعت و حسهایمان حركت میكنیم. در حالی كه در معماری قدیم قوای جاذبه حاكم بود .
اصغر صاحبسمیع نیز اضافه كرد: میرفندرسكی در زمان خود همچون چشمهای بود كه برای استفاده از او باید به سرچشمه میرسیدیم. اما متاسفانه زمانی ایشان در دانشكده ماندند كه پایی برای همراهیاش نبود و همین نداشتن همراه و كمك باعث شد تا بعدها دوام نیاورد و از مدیریت استعفا دهد. هرچند كه او آنقدر متواضع بود كه بعدها مسوولیت گروه معماری را برعهده گرفت اما همان زمان هم اطرافیان تابع تحمل ایشان را نداشتند و آنطور كه میخواست نتوانست ایدههایش را پیاده كند.
او سپس با انتقاد به یكی از اقدامات میرفندرسكی در آن زمان گفت: با وجود اینكه ایشان مقولهی نقد در معماری را طرح كرد، اما همانزمان سازمان آموزشی معماری كه متشكل از شورای قضاوت بود را برداشت و در شرایطی كه میخواست فضای گفتمان معماری را ارتقا دهد عملا اتفاقی نیفتاد.
صاحبسمیع تصریح كرد: متاسفم كه امروزه حرفه و آموزش ما تهی از مبانی است و هیچ ساماندهی ندارد. امروزه شور و شوقی در میان دانشجویان نیست چون نقد و مبانی آن وجود ندارد و امیدوارم این نشست زمینهای شود تا ما صحبتهای زندهیاد میرفندرسكی را مكتوب كنیم و به عمل درآوریم.
هما ایرانیبهبهانی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: با دكتر میرفندرسكی یك اتفاق بنیادی در دانشگاه تهران شكل گرفت. این درحالی است كه معماری گذشتهی ما تنها یك بعد فیزیكی نداشت بلكه آمیخته با فرهنگ، فلسفه و ادبیات بود و به همین دلیل نقد آن قابل تفسیر بود. اما در معماری معاصر ما نمیدانیم كه از كدام دوره و از چهچیز باید سخن بگوییم.
او ادامه داد: اگر به معماری امروز نگاه كنیم میتوان آن را فقط یك مد نامید كه از جای دیگری میآید و ریشههایش نیز در همان جاست لذا نقدكردن این معماری خیلی سخت است.
جلیل اولیاء نیز اضافه كرد: معضلی كه امروزه در معماری احساس میشود مربوط به معماری كنونی و نه معماری معاصر است كه متاسفانه در بحرانیترین وضعیت خود قرار دارد و یك بخش آن مربوط به عدم ارائهی مبانی معماری در كلاسهای درس و به روز نبودن آنها میشود. از سوی دیگر بررسی جوامع و فرهنگ امروزه كمتر در آثار دانشجویان دیده میشود و جامعهی دانشجویی متاثر از فضای بیرونی است. پس چه بهتر كه ما در شروع حركت خود ابتدا جامعه را نقد كنیم و بعد به نقد معماری بنشینیم زیرا امروزه هویت خاصی در معماری ایرانی دیده نمیشود، چون این هویت در جامعهی حقیقی وجود ندارد.
مهندس سپیده شفاهی نیز اضافه كرد: متاسفم كه ما آنچه را كه از میرفندرسكی میشناسیم به درستی در جامعهی امروز ندیدهایم. در واقع ما بیشتر دربارهی مرجع صحبت میكنیم تا مبانی، زیرا مبانی با تاریخ تغییر میكند. اما میتوانیم دربارهی گذشته به عنوان یك مرجع سخن بگوییم.
او گفت: آنچه امروزه دیده میشود بهدلیل نازلبودن عدم شناخت از نیاز و سلیقه حاصل شده است. به همین دلیل نیز در معماری امروز نوعی سردرگمی دیده میشود و آنچه به عنوان نیاز در معماری تعریف میشود در معماری كنونی به هیچ وجه دیده نمیشود.
شفاهی تاكید كرد: امروز یك سردرگمی در شناخت این نیاز وجود دارد و ما نمیدانیم چه میخواهیم و چرا این اتفاقها حاصل شده است. زیرا ما نیاز و الگوی خود را نمیشناسیم و سلیقهی تعریف شدهای در بیان آن نداریم به همین دلیل هم در نقد معماری امروز باید دست به یك نقد اجتماعی بزنیم كه بازتاب گمشدن انسانهاست.
مهندس یزدانهوشور نیز اضافه كرد: تلفیق حجم معماری با طبیعت و آنچه كه در گذشته وجود داشت از جمله مواردی است كه میرفندرسكی در كلاسهایش از آن سخن میگفت و ما امروز تازه میفهمیم كه این صحبتها یعنی چه.
او با اشاره به اندیشههای میرفندرسكی عنوان كرد: او به ما یاد داد كه معماری فقط روی زمین نیست بلكه در فضا،آب و غیره وجود دارد و در حقیقت این معماری در مغز ما شكل میگیرد.
او در پایان گفت: این سوال مطرح است كه ما قرار است چهچیز را نقد كنیم كه حال بخواهیم دنبال مبانی آن برویم؟ این ساختمان و معماری معاصر و امروزی شاخصههایی پیدا كرده است كه اساسا قابل نقد نیست. زیرا معماری امروز بر روی یك خط زیگزاكی حركت میكند و متاثر از ایدههای كارفرمایی است كه صلاحیت اظهارنظر در عرصهی معماری را ندارند. متاسفیم كه معمار در عصر حاضر مظلوم واقع شده است و دانشكدههای ما نیز سیستم قابل نقدی ندارد و اگر بخواهیم مبانی نقد را پیدا كنیم ابتدا باید اجتماع را نقد كنیم تا به مرور بتوانیم جایگاه مبانی برنقد معماری را نیز پیدا نماییم
معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد خبر داد:
معماری و شهرسازی اسلامی در یزد اجرا میشود
معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی، شورای شهر یزد، شهرداری را مكلف كرد تا در این مسیر كار كند.
عباس دهقان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه یزد، اظهار كرد: از مرداد ماه سال قبل شهرداری یزد با مجتمع هنر و معماری دانشگاه یزد وارد مذاكره شد و در این راستا مقرر شد تا پژوهشكده معماری گلین، پژوهش معماری و شهرسازی اسلامی را انجام دهد كه این موضوع باید در شورای شهر تصویب شود.
وی ادامه داد: قرارداد با دانشگاه یزد در حال منعقد شدن است كه امید است با تصویب شورای شهر و تایید آن، این كار كه یك اقدام اساسی و مهم در سیما و منظر شهری محسوب میشود و تا كنون در معماری و شهرسازی انجام نشده است شروع شود.
وی گفت: قطعا در معماری شهرسازی اسلامی علاوه بر حفظ ساختار سنتی شهر به شور و نشاط جوانان هم توجه خواهد شد به عبارت دیگر منطق معماری سنتی در منظرسازی و سیمای شهر رعایت شود و در این مسیر در عین این كه به معماری سنتی پرداخته می شود، به روحیات جوانان نیز توجه شده تا سیمای شهری با نشاطی داشته باشیم.
ایکوموس ایران با همكاری مركز هنر پژوهی نقش جهان برگزار می کند
سمینار بررسی شهر تاریخی هگمتانه
نمایش مجموعه آثار پنج باغ ایرانی در دوسالانه معماری ونیز
40 اثر مرتبط با پنج باغ ایرانی قرار است در دوازدهمین دوسالانه معماری ونیز از سوی ایران نمایش داده شود.
معماری ایرانی اسلامی برنامه اولویت دار وزارت مسکن
معاون پارلمانی وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی معماری ایرانی اسلامی باید در برنامه های ساخت مسکن و شهرسازی کشور قرار گیرد.
گزارش تصویری
اهدای یک باب خانه سنتی در اصفهان به "ریچارد فرای" استاد ایران شناس
مدیر ادارهی میراث فرهنگی و گردشگری میبد:
مطالعه نخستین شهر نمونه گردشگری تاریخی ایران در حال پیگیری است
مدیر ادارهی میراث فرهنگی و گردشگری میبد گفت: انجام مطالعه در میبد بهعنوان نخستین شهر نمونهی گردشگری تاریخی ایران توسط مسؤولان در استان و کشور در حال پیگیری است.
وحید دهقانی با بیان اینكه در راستای حفظ و مرمت بافت تاریخی این شهرستان، مرمت آبانبارها، مساجد، ساباطها و... انجام شده است، اظهار كرد: در بخش مرمت آبانبارها چهار آبانبار شامل محمودآباد با اعتبار 55میلیون ریال، یخدان با اعتبار 50میلیون ریال، مجموعهی ملاحسن فیروزآباد با اعتبار 70میلیون ریال و آبانبار و مجموعهی حاجی ذوالفقار با اعتبار 55میلیون ریال مرمت و بهسازی شدند.
او با اشاره به مرمت مسجد بابک فیروزآباد و مسجد جنب حسینیه کرم هر كدام با اعتبار 30میلیون ریال، ادامه داد: مرمت ساباط کلوثر با اعتبار 70میلیون ریال و مرمت ساباط فیروزآباد با اعتبار 25میلیون ریال انجام شده است.
وی از جمله مرمتهای انجامشده در بناهای تاریخی این شهرستان به مرمت حصار قدیم فیروزآباد با اعتبار 45میلیون ریال و مرمت آسیاب کوچهباغ با اعتبار 35میلیون ریال اشاره كرد.
مدیر ادارهی میراث فرهنگی و گردشگری میبد بیان كرد: مرمت خانهی هوشمند با اعتباری حدود 800میلیون ریال انجام شده كه بهزودی آمادهی بهرهبرداری است و اداره در آن محل مستقر میشود. همچنین مرمت خانهی آیتالله اعرافی با اعتباری حدود 600میلیون ریال بهزودی به پایان میرسد.
او با بیان اینكه نورپردازی قلعهی مهرجرد با اعتبار 180میلیون ریال مراحل پایانی را سپری میکند، گفت: برگزاری کلاسهای آموزش صنایع دستی در بیش از 20 رشته از جمله زیلو، سفالگری، نقاشی روی سفال، طلاسازی، خیاطی و ... بهصورت رایگان در مرکز آموزش صنایع دستی و راهاندازی کارگاه زیلوبافی محلهیی بهصورت مشارکتی و همچنین همکاری در راهاندازی خانهی زیلو و تحویل چند دار زیلو به این مرکز و در اختیار قرار دادن کارگاههای تولید سفال و سرامیک برای هنرمندان و تولیدکنندگان از جمله فعالیتهای ادارهی میراث فرهنگی در بخش صنایع دستی بوده است.
دهقانی افزود: انجام مطالعات منطقهی نمونهی گردشگری محمدآباد میبد، منطقهی نمونهی نارینقلعه و کلنگزنی کمپینگ مصلا نیز از مواردی است که سال گذشته انجام شد.
گزارش تصویری
تخریب بنای مسجد خان شیراز
تنین ریزش قسمتی از سقف و شکافهای به وجود آمده در بدنه بنای مدرسه خان در شیراز که روزی ملاصدرا در آن تدریس می کرد را کسی نمی شنود.
مناره مسجد 1200 ساله گرگان
مناره تاریخی از شاخص ترین ویژگی های مسجد 1200 ساله جامع گرگان است که مرمت آن به حال خود رها شده و روبه تخریب تدریجی است.
معماری ایرانی باید احیا شود
رئیس مرکز رویدادهای معماری ایران گفت: معماری ایرانی روبه نابودی است و باید این معماری احیا شود.
وحید قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: در معماری ایرانی کیفیت متاسفانه حذف شد و بیشتر به اعداد و ارقام پرداخته می شود.
وی اظهار داشت: این درحالیست که بعد از زبان، معماری مهمترین بروز فرهنگی در جهان است و نیازمند توجه و رونق دوباره است.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه فهم معماری در گرگان گفت: در کنار این کارگاه، نشست های معماری با موضوع حضور معماری در ادبیات، اسناد مکتوب معماری، حوزه اجتماعی معماری و دیگر موضوعات ترتیب داده ایم.
به گفته قاسمی، در این رویداد شش کارگاه موازی خواهیم داشت که هر گروه دو نفر هیئت علمی و دو نفر همیار علمی دارند و به اتفاق اعضای گروه، براساس مسیر تعیین شده به بازدید می روند.
رئیس مرکز رویدادهای معماری ایران بیان کرد: این کارگاه تولیدات فرهنگی را در قالب کتابی بنام سرزمین "نهم" در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد.
وی عنوان کرد: همچنین نقشه ای تازه از گرگان در مقیاس حوزه فرهگی و بصورت پژوهشی تهیه می شود و برگزیده ای از خواش شرکت کنندگان تبدیل به کتاب می شود
با همکاری یونسکو برگزار می شود
فراخوان مسابقات ملی معماری در یزد
معاون آموزش و پژوهش موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد از برگزاری مسابقات ملی معماری توسط این موسسه با همکاری سازمان یونسکو خبر داد.