0

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


۱۷‬سال بعد از تصویب طرح جامع‌شهری هنوزكمربندیهای قائمشهرساخته نشده‌است

براساس طرح جامع شهری قائمشهر كه در سال ‪ ۱۳۶۸‬در شورایعالی شهرسازی و معماری كشور به تصویب رسید ساخت كمربندیهای شمالی و شرقی جنوبی این شهر به عنوان یكی از موارد این طرح در نظر گرفته شد.
كارشناس سیاسی انتظامی فرمانداری قائمشهر با اشاره به مصوبه سال ‪۱۳۶۸‬ شورایعالی شهرسازی و معماری كشور در خصوص طرح جامع شهری گفت : احداث كمربندیهای شمالی و شرقی جنوبی به عنوان یكی از موارد این طرح جامع شهری بود كه با هدف برون رفت از معضل تراكم ترافیك شهری لحاظ شد.



براساس طرح جامع شهری قائمشهر كه در سال ‪ ۱۳۶۸‬در شورایعالی شهرسازی و معماری كشور به تصویب رسید ساخت كمربندیهای شمالی و شرقی جنوبی این شهر به عنوان یكی از موارد این طرح در نظر گرفته شد.

كمربندی شمالی به طول سه هزار و ‪ ۸۰۰‬متر و كمربندی شرقی - جنوبی به طول هشت تا ‪ ۹‬كیلومتر كل محدوده شهری قائمشهر به مساحت ‪ ۲۷‬كیلومترمربع را در بر می‌گیرد.

با ساخت این مسیرهای كمربندی و هدایت وسایل نقلیه درون شهری به این مسیرهابار ترافیكی مربوط به وسایل نقلیه كه در حال حاضر یكی از معضلات شهر است بطور چشمگیری كاهش می‌یابد.

قائمشهر به عنوان یك شهر و منطقه راهبردی حمل و نقلی مطرح است چون محل عبور بسیاری از وسایل نقلیه دیگر استانها است كه از مسیر جاده هراز و فیروزكوه وارد استان مازندران می‌شوند و قصد گذر ازاین استان را دارند.

احداث كمربندی‌های شهری به عنوان شریانهای اصلی عبور و مرور و تسهیل كننده ترافیك داخل شهر و هدایت تراكم ترافیكی به برون شهر و نیز به عنوان راه ارتباطی بین شهری یك امر ضروری است.

جمعی از رانندگان و شهروندان قائمشهر از اجرایی نشدن طرح كمربندی این شهر گلایه دارند و خواستار اجرای این طرح‌ها برای حل معضل اصلی شهر یعنی ترافیك هستند.

به گفته آنان ایجاد مسیر كمربندی در شهرستان قائمشهر به عنوان یكی از زیرساختهای اساسی به منظور كاهش ترافیك شهری و تامین امنیت جان شهروندان یك امر ضروری است.

یك راننده قائمشهری در این‌باره به خبرنگار ایرنا گفت : با رشد جمعیت و افزایش وسایل نقلیه بافت اصلی شهر با همان خیابانهای كم عرض باقی مانده این درحالی است كه روزبه روز به تعداد خودروها افزوده شده است.

"حسین بزرگی" افزود : عرض كم خیابانها كه متناسب با تعداد وسایل نقلیه نیست باعث شده كه در اكثراوقات روز ترافیك شدیدی در سطح شهر مشاهده شود.

وی با اشاره به اینكه این خیابانهای قدیمی توان عبور این تعداد وسایط نقلیه را ندارد ، گفت : اگر كمربندیهای این شهر به رغم گذشت چندین سال و با تاخیر فراوان ساخته شود به طور قطع در وضعیت ترافیكی تاثیر خواهد گذاشت و بسیاری از رانندگان تمایل به استفاده از این مسیرها خواهند داشت.

به گفته وی ترافیك قائمشهر به حدی سردرگم و كلافه‌كننده شده كه رانندگان ترجیح می‌دهند با دور كردن مسیرهای خود و عبور از كمربندی و طی مسیر بیشتر دچار بلای ترافیك نشوند.

"احمد غضنفری" یكی دیگر از رانندگان گفت : خیابانهای موجود شهر جوابگو تعداد وسایط نقلیه فراوان كنونی نیست.

وی افزود : متاسفانه به دلیل ساخته نشدن كمربندی با گذشت ‪ ۱۷‬سال از تصویب آن به نظر می‌رسد حتی ساخت آنهم براساس طرح قبلی چندان جوابگوی وضعیت موجود ترافیك و آینده نباشد و این مسیر نیز تبدیل به یك خیابان معمولی و تنگ شود.

وی ادامه داد : هرچند هم اكنون نیز با وجود اجرای تنها بخشی كوچكی از كاركمربندی شمالی بسیاری از وسایط نقلیه شهری برای فرار از شدت ترافیك شهر به این مسیر پناه می‌برند.

وی از مسوولان و دست اندركاران خواست با تدابیر ویژه‌ای در زمینه احداث این كمربندیها گام بردارند و خاطر نشان كرد : ترافیك نه تنها به عنوان معضل شهری بلكه عامل بسیاری از معضلات اجتماعی باید در نظر گرفته شود.

به گفته وی هر روز بارها و بارها در مسیر شاهد هستیم كه به دلیل عصبی و كلافه شدن رانندگان از تراكم ترافیك بین افراد دعوا و بحث و جدل به وجود می آید و بااطمینان می‌توان گفت كه با اجرایی شدن این كمربندی گام مهمی در روند كاهش ترافیك و مشكلات ناشی از آن برداشته می‌شود.

هر چند به رغم پیگیری‌ها فراوان خبرنگار ایرنا موفق به گفت وگو با فرماندارشهرستان قائمشهر دراین زمینه نشد اما یكی از كارشناسان فرمانداری این شهرستان در این‌باره با ایرنا گفت گو كرد.

كارشناس سیاسی انتظامی فرمانداری قائمشهر با اشاره به مصوبه سال ‪۱۳۶۸‬ شورایعالی شهرسازی و معماری كشور در خصوص طرح جامع شهری گفت : احداث كمربندیهای شمالی و شرقی جنوبی به عنوان یكی از موارد این طرح جامع شهری بود كه با هدف برون رفت از معضل تراكم ترافیك شهری لحاظ شد.

"رضا اصغری" افزود : در این طرح كمربندیها همچون حلقه‌ای بافت قانونی شهر را در برمی گیرد و ورودیهای شهر را به یكدیگر متصل می‌كنند.

وی با اشاره به اینكه با توجه به تراكم بالای جمعیت شهرستان قائمشهر لزوم اجرای این كمربندیها در آن زمان محسوس بود گفت : متاسفانه به دلیل موانعی همچون نبود اعتبارات مورد نیاز طرح كمربندیها با گذشته ‪ ۱۷‬سال به مرحله اجرا و بهره برداری نرسید.

به گفته "اصغری" تاكنون تنها ‪ ۸۰۰‬مترمربع نقشه برداری كمربندی شمالی انجام شد و هنوز اجرایی نشده است و در كمربندی شرقی - جنوبی تاكنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت : با توجه به رشد جمعیت و افزایش وسایل نقلیه شاهدیم كه قائمشهر از ترافیك شدید شهری رنج می‌برد.

این كارشناس خاطرنشان كرد : در حال حاضر خیابانهای این شهر دیگر تحمل خودروهای بی‌شمار را ندارد و شهروندان مجبور به تحمل بار سنگین ترافیك در درون شهر واطراف خود هستند.

وی افزود : این ترافیك شدید شهری در بسیاری موارد انجام عملیات خدمات سریع شهری مانند آتش نشانی و یا عبورآمبولانس‌های امدادی را در زمان وقوع حوادث با مشكل مواجه می‌كند.

رییس شورای شهر قائمشهر نیز با تایید عدم اجرای پروژه كمربندیهای این شهر پس از ‪ ۱۷‬سال گفت : متولی اجرای طرح جامع شهری تنها شهرداری و از بودجه این نهاد نیست.

"كمیل گران اوریمی" افزود : شهرداری موظف به اجرای كارهای محدوده قائمشهر است و كمربندی به عنوان بخشی كه در خارج از شهر واقع است متولی امور آن اداره راه و ترابری است.

وی بااشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه ساخت كمربندی قائمشهر از سوی شهرداری و شورا گفت : با وزرای مختلف راه و ترابری در این خصوص وارد مذاكره شده‌ایم.

به گفته وی حتی كار مطالعات كمربندی جنوبی قائمشهر با هزینه شهرداری انجام شد ولی متاسفانه عملیات اجرایی در این زمینه از سوی دستگاه مربوطه صورت نگرفت.

"گران اوریمی " با انتقاد از عملكرد مسوولان در خصوص اختصاص اعتبار به شهرستانها تصریح كرد : متاسفانه قائمشهر قربانی شهرهای دیگر استان بخصوص ساری است و اعتبارات و امكانات این شهر به شهرهای همجوار داده می‌شود.

وی اظهار داشت : متاسفانه این مساله برای مسوولان استان به صورت فرهنگ درآمده است و برروند اجرای امورعمرانی شهرستان تاثیر نامطلوبی داشته است.

رییس شورای شهر قائمشهر با تاكید براینكه اجرای پروژه‌های كمربندی خارج از توان مالی یك شهرستان است گفت : باید برای اجرای این طرحها بودجه‌های مصوب ملی اختصاص یابد تا كاری صورت گیرد.

وی افزود : متاسفانه به دلیل تاخیر در ساخت این كمربندیها و ساخت وساز در حاشیه آن ، این كمربندی به صورت یك خیابان درآمده است.

وی اعلام كرد : این كمربندیها هم اكنون به صورت بخشی از شهر درآمده‌اند كه درصورت برداشته شدن تولیت اداره راه و ترابری از این پروژه وضعیت آن بطور حتم بهتر خواهد شد.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری