
در هفته گذشته که طی مراسمی که در مرکزتجارت جهانی نیویورک برگزار شد، سانتیاگو کالاتراوا موفق به دریافت جایزه سال 2015 اروپا برای معماری شد. این جایزه توسط مرکز اروپایی طراحی هنر معماری و مطالعات شهری و همچنین موزه معماری مدرسه شیکاگو اعطا گردید.
این جایزه هر ساله به منظور معرفی طراحان نوآوری که در سطح قاره اروپا به میراث معماری و تاریخ این قاره کمک کرده اند اعطا می شود.
به همین مناسبت در اینجا مستقل از اهداف سیاسی برگزاری چنین مسابقه هایی،هشت دلیلی که این معمار اسپانیایی را از دیگر هم قطاران خود شاخص می کند بیان می کنیم:
پل آلامیلو، سیویل(Siville)، اسپانیا
قابلیت سانتیاگو کالاتراوا در تبدیل یک زیرساخت حمل و نقل به یک نشانه شهری، شاید به نوبه خود بزرگترین نقطه قوت وی باشد.
از بین نمونه هایی از این دست می توان به پل آلامیلو در شهر سیویل (Siville) اسپانیا اشاره کرد.
او به گونه ای سازه و معماری را با هم در می آمیزد که تقریبا تفکیک آن غیر ممکن می شود. سازه ای در کار نیست که بتوان آن را از معماری جدا کرد و صرفا استفاده سازه ای داشته باشد.
ساختمان نوآوری، علم و فناوری دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا، در لیکلند (Lakeland), ایالات متحده آمریکا
ساختمان جدید "نوآوری، علم و فناوری دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا" در آب و هوای نیمه گرمسیری فلوریدا قرار دارد.
سانتیاگو کالاتراوا این ساختمان را به سبک ویژه خود که سازه نمایان است طراحی نموده؛ ضمن اینکه رویکرد اقلیمی و زیست محیطی آن به خوبی از پوسته پویای این ساختمان مشخص است.
این سازه بالدار دارای یک نورگیر سقفی است که شامل یک سیستم سایه انداز هیدرولیک است. این نورگیر همچنین توسط یک کلاه فرنگی منحنی سفید رنگ احاطه شده است که میزان نفوذ تابش آفتاب را به ساختمان بیشتر کاهش می دهد.
پل صلح، کلگری(Calgary)، کانادا
به سبب استفاده مشخص کالاتراوا از فولاد درخشان، بتن سفید و سازه های اسکلتی منحنی در طرح های خود، بسیاری از علاقه مندان معماری نیز قادر به تشخیص بناهای طراحی شده توسط وی هستند.
با این حال این معمار اسپانیایی ثابت کرده است که اگر طرح ایجاب کند، ترسی از فاصله گرفتن از فرم های خود ندارد.
پل صلح در کلگری کانادا شاهد این مدعاست؛ در این پل عابر پیاده که در مقایسه با پل های به اصطلاح جاده ای کالاتراوا کوچکتر است، کالاتراوا در بدنه پل از خطوط قرمز به منظور تضاد با فضای آبی و سبز محیط استفاده کرده است.
ایستگاه راه آهن لیژ، شهر لیژ، بلژیک
در حالی که کالاتراوا به خلق سازه های مجسمه ای عظیم مشهور است، وی نشان داده که حتی در طرح های نمادین نیازهای عملکردی را قربانی فرم نکرده است.
این موضوع را می توان در طراحی این معمار برای ایستگاه راه آهن لیژ در بلژیک دید: استفاده از یک قوس عظیم الجثه با دندانه های سفید رنگ ضمن ایفای نقش کلیدی در فرم، امکان ایجاد یک ورودی بزرگ را بدون ستون فراهم آورده است؛
و ضمن اینکه برای شهر به نشانه ای تماشایی تبدیل شده، عملکرد خود را به عنوان یک ورودی دروازه به خوبی داراست.
ایستگاه سنت اگزوپری، لیون، فرانسه
طراحی درگاه اتصال ایستگاه های قطار یا مترو به فرودگاه ها، به گونه ای تاثیرگذار و به یادماندنی در برخورد اول، اهمیت ویژه ای در جهان دارد. چرا که این درگاه اتصال جزو اولین بخش ها و صحنه هایی است که هر گردشگر و بازدیدکننده ای از یک شهر می بیند.
شاید کالاتراوا بهتر از هرکس دیگری اهمیت این موضوع را درک می کند و مطمئن است هر بازدیدکننده ای که به شهر لیون فرانسه وارد شود، ساختمان شبح گونه ایستگاه قطار سنت اگزوپری فرودگاه لیون را به یاد خواهد داشت.
پس از افتتحاح این ساختمان در سال 1994، سازه خمیده سقف سیاه و سفید این ایستگاه که تداعی کننده منقار یک پرنده است، به سرعت به نشانه شهری لیون تبدیل شد.
برج پیچنده، مالمو، سوئد
سانتاگو کالاتروا بیشتر به سبب طرح هایش برای ساختمان های عمومی مشهور است، چه این ساختمان کاربری فرهنگی هنری داشته باشد، مانند موزه هنر میلواکی، چه کاربری آموزشی مانند ساختمان دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا.
به هر حال وی ثابت کرده که قادر به دریافت جایزه پروژه های تجاری و مسکونی نیز می باشد:
کالاتراوا با فرم غیر معمول برج پیچنده مالمو با کاربری چندگانه، این برج را به عنوان اولین آسمان خراش پیچنده جهان ثبت کرد و موفق به دریافت جوایز متعدد معتبر جهانی شد.
ایستگاه PATH مرکز تجارت جهانی، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
گاهی کالاتراوا با پروژه هایی در سایت های باز و بدون محدودیت روبرو بوده است، و گاهی با چالش برانگیز ترین آنها؛ چه از نظر فیزیکی چه از نظر سیاسی.
شاید پیچیده ترین سایتی که کالاتراوا با آن رو برو بوده است، سایت ایستگاه PATH مرکز تجارت جهانی نیویورک باشد. سایت محدودی که در میان جنگلی از برج های بلند فرو رفته است.
پل چهارم کانال بزرگ، ونیز، ایتالیا
بیشتر پل های طراحی شده توسط کالاتراوا به عنوان یک محور معمارانه طراحی و خلق شده اند؛ پل هایی که کیفیت محیط اطراف خود را تعریف می کنند. اما کالاتراوا در پل چهارم کانال بزرگ ونیز (پل قانون اساسی)، جایی که یک طرح مدرن در محیطی تاریخی می نشیند، ظریف تر عمل کرده است.
در طراحی این پل، معمار از سبک نمایشی خود عقب نشسته است و نتیجه پل پیاده ای است که با شفافیت، انعکاس و نور شکل گرفته است.
آدرس کوتاه این صفحه:
كنفرانس بین المللی با عنوان آینده شهرهای هوشمند، طراحی و هنر
به مناسبت روز جهانی دیزاین ایتالیا؛ انجمن علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره...
ادامه مطلب
|
كنفرانس دیزاین با عنوان در طراحى هيچ چيز تصادفی نيست
به همت دانشکده معماری دانشگاه سوره و انیستیتو اروپایی دیزاین design , و قطب علمی و ف...
ادامه مطلب
|
مراسم رونمایی مجله شارستان با سخنرانی کوروش رفیعی
مراسم رونمایی مجله شارستان ویژه نامه هادی طهرانی در ساختمان جامعه مهندسان مشاور ایرا...
ادامه مطلب
|
ممانعت از تخریب بنای تاریخی در میدان قیام تهران
مدیربافت تاریخی شهرداری تهران از رسانهها، مسوولان شهرداری و دلسوزان میراث فرهنگی...
ادامه مطلب
|
منطقه ۲۲ به یکی از آشفتهترین مناطق شهر تهران بدل شده است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم بهرهگ...
ادامه مطلب
|
پالنگان، روستایی با خانههای پلکانی در غرب ایران +عکس
روستای پالنگان یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که در ۲۰ کیلومتری شهر کامیار...
ادامه مطلب
|
منع ساخت و ساز در حریم گسلهای تهران
رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب قانون منع ساخت و ساز در ...
ادامه مطلب
|
رونمایی از کتاب مشارکت شهروندان در برنامه ریزی و توسعه شهری
همایش رونمایی از "کتاب مشارکت شهروندان در برنامه ریزی و توسعه شهری در ایران" روز شنب...
ادامه مطلب
|
اتصال ضعیف عناصر معماری عامل مرگ مردم در زلزه کرمانشاه
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: بیشتر مشکل المان های معماری در ساختمان های مناطق زل...
ادامه مطلب
|
مجموعه خانه خشتی حاج آقا علی در کرمان
خانه خشتی حاج اقا علی در قاسم اباد حاجی در فاصله ۶ کیلومتری رفسنجان و در سال ۱۱۳۶ توسط...
ادامه مطلب
|