امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در ایران و به خصوص تهران سازمانی فعال است به نام سازمان زیباسازی فضای شهری.
به جرأت می توان گفت بیشترین فعالیت چند سال اخیر این سازمان در تهران و در جهت زیباسازی فضای شهری این كلان شهر صورت گرفته است. اما كارشناسان این سازمان بر چه مبنایی اقدام به زیباسازی معابر عمومی می كنند؟! آیا الگوبرداری صحیح از كشورهای پیشرو در این زمینه نیز در دستور كار آنان قرار دارد؟ آیا...



هزاران سئوال دیگر هم می توانید در این راستا از مسئولان ذی ربط بپرسید. البته اگر پاسخی دریافت كنید كه شما را بیشتر دچار تردید نكند. در برنامه توسعه چهارم قرار است بسیاری از بخش ها به دست نیروهای غیردولتی سپرده شود. چنین راهكاری می تواند برای زیباسازی مدرن شهری چون تهران موثر باشد؟

از آسفالت تا طراحی بیلبورد، از قرار دادن مانیتورهای بزرگ تبلیغاتی تا طراحی دیوارهای شهر «Big Apple» ایالت نیویورك و شهر نیویورك را شركتی خصوصی به نام «Wall» طراحی می كند،شركتی آلمانی كه به تازگی طراحی شهر استانبول تركیه را نیز بر عهده گرفته است. اما چه خصوصیاتی در نحوه عملكرد این شركت وجود دارد كه نیویوركی ها با آنكه خودشان در مهد هنر نوین جهان قرار دارند، دست نیاز به سوی این شركت دراز كرده اند.

- مطالعات شهری
اولین خصوصیت بارز این شركت خصوصی مطالعات شهری است. «Wall» قدمتی یكصد ساله ندارد. اما با استفاده از دانش نو جهانی چنان با قدرت عمل كرده است كه حالا سایر كشورهای دنیا برای طراحی فضای شهری خود به این شركت روی می آورند. طراحان و مهندسان این شركت قبل از برداشتن هر گامی در جهت زیبایی شهر، مطالعات دقیقی روی بافت آن انجام می دهند. به عنوان مثال اگر قرار باشد در جایی ایستگاه اتوبوس نصب شود آنها ابتدا آسفالت آن قسمت را مورد بررسی قرار می دهند. حتی زاویه تابش خورشید به آن ایستگاه را مطالعه و تحلیل می كنند، سپس به دنبال آن می روند كه این ایستگاه چه نمایی به سطح شهر می دهد و...

«ویلهلم هافمن» از مشاورانی است كه در این شركت مشغول به كار است. او در تازه ترین پروژه خود ایستگاه های اتوبوس را در نیویورك طراحی كرده و مشابه آن را در استانبول تركیه نیز اجرا كرده است. «هافمن» درباره ایستگاه اتوبوس چندمنظوره اش می گوید: برای اولین بار شهرداری استانبول از «Wall» خواست تا طراحی ایستگاه های اتوبوس این شهر توریستی را بر عهده بگیرد. در نگاه اول كار خاصی نمی توانستیم روی این ایستگاه ها انجام دهیم. پس از ۴ ماه مطالعه به این نتیجه رسیدیم كه قرار دادن یك صندوق پستی، قرار دادن دیواره های شیشه ای، مبلمان زیبا و یك جایگاه تبلیغاتی می تواند ایستگاه های اتوبوس را از حالتی قدیمی و كلیشه ای خارج كند. اولین طرح مان را در شمال استانبول پیاده كردیم. ایستگاهی آبی رنگ، با داشتن یك صندوق پستی.چنین طرحی با استقبال فراوان در تركیه روبه رو شد. مبلمان زیبای این ایستگاه ها فضایی دلنشین برای كسانی به وجود آورد كه در آن منتظر رسیدن اتوبوس هستند. در حال حاضر این ایستگاه ها در سراسر استانبول مورد استفاده قرار می گیرند و مردم رضایت كاملی از طراحی آن دارند. چنین ایستگاه هایی در نیویورك هم تعبیه شد. آنجا نیز ظرافت حرف اول را می زد.در تهران نیز چند صباحی است شاهد حضور این ایستگاه های چندمنظوره هستیم. ایستگاه هایی كه به گفته سازندگانش از ایستگاه های تولیدی آن شركت آلمانی هم زیباتر است. از مزیت های این ایستگاه ها می توان به داشتن ساعت و رادیو اشاره كرد كه متاسفانه رادیوی چند ایستگاه با وجود آنكه محفظه ای آهنی داشته اند، سرقت شد و حالا دست اندركاران این طراحی نگران سرقت ساعت هایشان هستند.محمدخانی از افراد پیشگام این طرح در تهران است. او می گوید: «من هم دوست دارم زن و بچه خودم و دیگران در ایستگاه های اتوبوس راحت باشند. پس با مساعدت ارگان های مختلف چون شهرداری، مخابرات، پست و تلگراف و... نسبت به ساخت ۵۱ ایستگاه اقدام كردیم كه متاسفانه تعداد ۱۱ مورد از این ایستگاه ها ربوده شد _ از جا كنده شد و به سرقت رفت _ كسی هم پاسخگوی ما نیست!»

- سایر خدمات
سازمان های زیباسازی در سایر كشورهای دنیا به یك یا چند ارگان خاص محدود نمی شوند. اگر هر فردی توانایی طراحی شهری را داشته باشد از جانب دولت حمایت می شود. كاری كه دولت آلمان در قبال این شركت بین المللی كرده است. از دیگر شركت های خصوصی در امر زیباسازی و طراحی مدرن شهری می توان به شركت «Apple» در ژاپن اشاره كرد. این شركت هم توانایی زیادی در این امر دارد. از جمله نوآوری های این شركت می توان به احداث پله برقی هایی در قالب پل عابر پیاده اشاره كرد. كاری نو در طراحی شهری. در این پله های برقی كاری تازه صورت گرفته است. حتی راهروی پل عابر نیز غلتكی دارد كه عابران را به آن سر پل هدایت می كند.

چنین خدماتی در شركت های دیگر زیباسازی هم دیده می شود. با این تفاوت كه دركشورهای پیشرفته جهان این خدمات از طرف شركت های خصوصی ارائه و از سوی دولت حمایت می شوند.

- زیباسازی محدودیتی ندارد
آنچه در تعریف زیباسازی- حداقل در كانادا- گفته می شود، زیباسازی كل كشور كانادا مدنظر است. این تعریف با آنچه در كشوری چون ایران از زیباسازی ارائه می شود كاملاً متفاوت است. راه آهن، فرودگاه، موزه یا توالت عمومی برای آنان كه در این زمینه فعالند، فرقی ندارد. در واقع محدودیتی برای زیبا سازی فضای شهری قائل نیستند.

«كبك» كانادا یكی از كامل ترین طراحی ها و مدرنیته های شهری را یدك می كشد. اگرچه سرمای كانادا این اجازه را به افراد نمی دهد كه ساعات زیادی در خیابان سرگردان باشند. اما آنها این شهرها را به گونه ای آراسته اند كه گویا هرچیز به صورت جداگانه طراحی شده است.

شركت «Wall» در آلمان هم ردپای خود را بر جای گذاشته است. شاید یكی از زیباترین نمونه های شهری و طراحی را بتوانید در شهر بندری هامبورگ مشاهده كنید. زیباسازی، محدود به ایستگاه های اتوبوس یا مترو نشده است. هزینه این كارها در سال ۱۹۸۳ بالغ بر یك میلیون مارك شد كه تا امروز این رقم به صورت ركورد به جا مانده است. جالب آنكه هزینه كارگرانی كه در این پروژه فعالیت كردند بر عهده شهرداری هامبورگ بود!

شاید هم اگر حرفی زده شود بگویند این كار در حیطه اختیار ما نیست. در هر صورت _ زیباسازی فضای شهری نیازمند مطالعه، صرف هزینه، جمع آوری پرسنل مجرب و… است به علاوه یك عامل اصلی اما پشت پرده به نام اراده و همت! می گویند طرح زیباسازی اطراف موزه «مترو پلیس» تنها در ۲۴ ساعت تصویب و ظرف مدت ۱۰ روز اجرا شد. این كار به چیزی از همت و اراده نیازمند است!
منبع:روزنامه شرق

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها  

0 # نوریان 1390-10-13 11:35
مطلب جالبی بود، ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
انواع عضویت
پنل کاربری