0

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ترافیك،دستاورد تلویزیون‌های تبلیغاتی برای تهران

نصب تلویزیون های تبلیغاتی در میدان های بزرگ با واكنش متفاوت كارشناسان شهری مواجه شده است.آنها به ادامه این پروژه ها با مشخصات فعلی موافق نیستند



در سال‌های اخیر میدان‌های بزرگ تهران، مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیكی پایتخت محسوب شدند اكنون نیز نصب تلویزیون‌های تبلیغاتی در میدان‌های بزرگ تهران آینده نامعلومی را فرا روی وضعیت ترافیك این مناطق قرار داده است.
نصب بزرگ‌ترین تلویزیون‌ خاورمیانه در میدان ونك از سوی مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری تهران فضایی متفاوت به این میدان قدیمی تهران بخشیده است. این تلویزیون 112 متر مربع سطح مفید نمایش دارد و با توجه به LED، قابلیت پخش در تمام ساعات شبانه‌روز را داراست.
نصب این تلویزیون از سوی محافل رسانه‌ای مورد توجه ویژه قرار گرفت اما با گذشت چند روز از بهره‌برداری نخستین تلویزیون تبلیغاتی در تهران، اكنون كارشناسان حمل و نقل ترافیك نسبت به نصب تلویزیون‌های تبلیغاتی در میدان دیگر پایتخت نگرانی می‌كنند.
به گفته رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، مقرر شده در اغلب میدان‌های بزرگ شهر مثل هفت‌تیر و تجریش تلویزیون‌های تبلیغاتی مشابهی نصب شود. این در حالی است كه به گفته كارشناسان شهری به نظر می‌رسد مكان‌یابی نصب این تلویزیون‌ها از مطالعات دقیق و تخصصی برخوردار نیست.
مهندس «سعید سادات‌نیا» یكی از این كارشناسان با نصب تلویزیون در میدان‌های تهران موافق است وی این اقدام را در جهت ایجاد آسایش، بالا بردن كیفیت زندگی، دانش و آگاهی مردم می‌داند اما در عین حال استفاده از ابزار و وسایل اطلاع‌رسانی را زمانی اقدامی مناسب ارزیابی می‌كند به شرطی كه كارهای انجام شده مخل نظم شهر و آسایش عمومی نباشد.
با این همه از دیدگاه سادات‌نیا نصب تلویزیون‌های بزرگ در میدان‌های شلوغ و پرترددی مثل ونك و هفت‌تیر كه خود دارای مشكلات عدیده‌ای به جهت فضای منظر شهری هستند، عجیب و مخالف با استانداردهای زیباسازی شهر به نظر می‌رسد این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد كه هدف اصلی این سازمان ایجاد عناصری با تاثیرپذیری مثبت در خاطره بصری مردم است.
وی مشكلات موجود در ترافیك شهر را خاطرنشان كرده و می‌گوید: «وقتی فضای عمومی كافی در شهر وجود ندارد و عابران پیاده حتی مجالی برای ایستادن و توقف در معابر جمعی را ندارند، وجود تلویزیون‌ها مشكلی را حل نمی‌كند و فراهم كردن فرصتی برای تردد پیاده در شهر با استفاده از تلویزیون‌ها یك بهانه است.»
از طرفی براساس ضوابط و قوانین سازمان حمل و نقل ترافیك، اصولا نصب تابلوهای تبلیغاتی در حریم تقاطع‌ها و میادین تا فاصله 30 متر، به جز علایم و تابلوهای رانندگی و انتظامی ممنوع است.
كارشناسان مسایل ترافیكی، تقاطع‌ها و میدان‌ها را محل تصمیم‌گیری راننده می‌دانند و معتقدند: «در این محل‌هاست كه راننده درباره تعیین یا تغییر مسیر تصمیم می‌گیرد و وجود تلویزیون‌های بزرگ با تصاویر جذاب متحرك نظر رانندگان را به خود جلب كرده و از توجه آنها به علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی كاسته و ترافیك تقاطع‌ها و میادین را می‌افزاید.
طبق اظهارات یك منبع آگاه، سازمان زیباسازی شهر، بدون توجه به مخالفت‌های سازمان ترافیك اقدام به نصب تلویزیون كرده است. بر این اساس معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك شهرداری تهران از مخالفان اصلی نصب این تلویزیون‌ها بوده است.
در همین حال به نظر می‌رسد، جنبه تبلیغاتی و سود‌آوری این كار بیشتر از جنبه‌های آموزش حقوق شهروندی و اطلاع‌رسانی مد نظر مسئولان سازمان زیباسازی تهران بوده است. چرا كه پارك‌ها محل گذران اوقات فراغت مردم است و برای این اقدام در نظر گرفته نشده است.
جدا از افزایش تعداد تلویزیون‌های تبلیغاتی در تهران، راه‌اندازی تعدادی دیگر از این وسیله تبلیغاتی در شهرهای بزرگ كشور چون اصفهان و شیراز نیز در دستور كار مسئولان و بررسی است. این در حالی است كه به گفته «بهزاد دادجو»، نصب نخستین تلویزیون تبلیغاتی در میدان ونك نشان می‌دهد این پروژه از پشتوانه مطالعاتی و كارشناسی دقیقی برخوردار نیست.
«دادجو» در این باره به «UAN» می‌گوید: «انتخاب میدان ونك به عنوان محل نصب نخستین تلویزیون تبلیغاتی نشان دهنده این نكته است كه مسئولان سازمان زیباسازی در این اقدام كاملا یك سویه عمل كرده‌اند و تنها جنبه سودآوری این پروژه را مد نظر قرار دادند.»
از دیدگاه دادجو میدان‌هایی مثل ونك و هفت‌تیر همواره با بحرانی‌ترین وضعیت ترافیك مواجه بوده‌اند و ادعای مسئولان سازمان زیباسازی تهران برای اهمیت دادن به نقش پیاده‌ در این فضاها و به تبع آن نصب تلویزیون‌های تبلیغاتی توجیه پذیرنیست.
وی می‌افزاید: «مسئولان سازمان زیباسازی اعلام كرده‌اند كه این تلویزیون‌ها را برای افزایش حقوق عابران پیاده در شهر نصب كرده‌اند اما این امر قطعا در فضای پرمساله‌ای مانند میدان ونك محقق نمی‌شود.»
چنان چه این كارشناس شهری می‌گوید:‌ «در صورتی كه میدان ونك به فضای زیرگذر برای عبور سواره تبدیل می‌شد و فضای اصلی میدان مثل میدان حسن‌آباد به پیاده اختصاص می‌یافت، چنین ادعایی پذیرفتنی بود اما با شرایط فعلی نه تنها وجود یك تلویزیون تبلیغاتی در میدان ونك كمكی به تحقق حقوق پیاده در شهر نمی‌كند بلكه با اختلال بیشتر در تردد سواره و پیاده منجر به تضییع حقوق آنها می‌شود.»
تجربه سال‌های گذشته نشان داده است سازمان زیباسازی در تحقق برنامه‌ها و اهداف خود به دلیل گرایش‌های اقتصادی و سودآورانه توفیق نداشته است.
دكتر «سیدامیر منصوری»، استاد دانشگاه تهران از افرادی است كه چنین اعتقادی دارد. وی تاكید می‌كند: «سازمانی كه خود متولی سیاستگذاری در حوزه زیباسازی شهر است، نمی‌توند مسئولیت تبلیغات را نیز بر عهده داشته باشد.»
وی می‌افزاید:‌ «تجربه نشان داده است سازمان زیباسازی زمانی كه موضوع سود و اقتصاد به میان می‌آید، ارزش‌های هویتی و سیمای بصری شهر را به فراموشی می‌سپارد.»
تاسیس سازمان جداگانه برای تبلیغات شهری مهم‌ترین پیشنهاد این استاد دانشگاه برای رفع بحران‌های موجود در سیمای شهر تهران است.
«منصوری» می‌گوید:«باید سازمانی مسئولیت انجام تبلیغات در تهران را به طور جداگانه بر عهده بگیرد.»
از دیدگاه این كارشناس اندیشه سودآوری مجموعه عملكرد سازمان زیباسازی شهر تهران را تحت تاثیر پیامدهای منفی خود قرار داده است، با این همه به نظر نمی‌رسد مسئولان سازمان زیباسازی تمایلی برای واگذاری این حوزه پردرآمد به سازمانی جدید با ادعاهای تازه داشته باشند.

UAN

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری