0

مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم گفت: صحن امام رضا(ع) کتابی از معماری اسلامی است و تمام نماد‌ها، اصول و قوانین معماری اسلامی در آن به کار گرفته شده است.

Sahne Emam_Reza

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س)، ‌هادی محمود نژاد با اشاره به اهتمام واحد فنی و مهندسی نسبت به تحقق شعار «بازگشت به اصالت» در معماری حرم مطهر تصریح کرد: در بخش‌هایی از معماری حرم مطهر که تصرفاتی در آن صورت گرفته بود سعی شد با بازسازی به شکل اولیه و اصالت آن اثر بازگردد.

 

وی با بیان اینکه بعضی تصرفات اجتناب‌ناپذیر است و به اقتضای زمان صورت می‌گیرد خاطر نشان کرد: تغییر کاربری و افزایش تعداد زائران آستان کریمه اهل بیت(س) در سال‌های اخیر از دلایل اصلی تصرف در بخش‌های مختلف حرم مطهر بوده که به عنوان نمونه می‌توان به تعریض درب‌ها برای تسهیل تشرف زائران و مجاوران اشاره کرد.

 

مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم با تاکید بر اینکه باید از معماری بیگانه فاصله بگیریم بیان داشت: معماری اروپایی و مدرن نباید سرلوحه معماران ایرانی قرار گیرد و معماری اسلامی می‌تواند شاخص هنر معماری باشد.

 

وی عنوان کرد: در طراحی جدید آبنما، ایوان‌های بلورین و ایوان آیینه حرم مطهر حضرت معصومه(س) سعی شده معماری آن به شکل اصیل خود بازگردد.

 

محمودنژاد ادامه داد: آبنمای صحن امام رضا(ع) توسط استاد حسن قمی و به شکل بیضی ساخته شده بود که در طرح جدید نیز به همان شکل طراحی و سعی شد همه نمادهای معماری اسلامی در آن به کار گرفته شود.

 

وی افزود: استفاده از سنگ‌های یک تنی برای قسمت بیرونی و سنگ‌های 400 کیلوگرمی برای قسمت داخلی آبنما، بهره‌گیری از شیوه معقلی و گره چینی در ساخت آن، استفاده از کنتراستی که از نظر رنگ‌بندی از رنگ‌های کمپزوسیون معماری اسلامی بهره گرفته، استفاده از فواره‌های سنگی و برش سنگ‌ها با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های برش در آبنمای طرح جدید موجب شد ساخت این آبنما مورد تجلیل صاحب‌نظران معماری اسلامی واقع شود.

 

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری