0

ژاپنی ها در حال ساخت یك جزیره روی آب هستند

یك فرودگاه بین المللی وسط اقیانوس

چشم بادامی های سرزمین آفتاب،باز هم خبر ساز شدند؛البته این بار موضوع كمی متفاوت از دفعات گذشته است.چرا كه دیگر نه صحبتی از ریز تراشه های مینیاتوری است،نه تلفن های همراه همه كاره و یا انواع و اقسام رایانه های جیبی و دستی، بلكه سخن از پروژه ای بسیار عظیم و بی نظیر است كه بزودی به یكی از دیدنی ترین مناظر این كره خاكی تبدیل خواهد شد؛جزیره ای مصنوعی روی آب.


 

چشم بادامی های سرزمین آفتاب،باز هم خبر ساز شدند؛البته این بار موضوع كمی متفاوت از دفعات گذشته است.چرا كه دیگر نه صحبتی از ریز تراشه های مینیاتوری است،نه تلفن های همراه همه كاره و یا انواع و اقسام رایانه های جیبی و دستی، بلكه سخن از پروژه ای بسیار عظیم و بی نظیر است كه بزودی به یكی از دیدنی ترین مناظر این كره خاكی تبدیل خواهد شد؛جزیره ای مصنوعی روی آب.

این جزیره كه در خلیجLSE و در منطقه ای نزدیك به مركز جغرافیایی ژاپن در حال ساخت است، به فرودگاه مركزی ژاپن تبدیل خواهد شد كه وظیفه حمل و نقل مسافران و توریست های كلانشهر میلیونی ناگویا و دیگر مناطق مركزی ژاپن را به عهده خواهد گرفت.مساحت جزیره نزدیك به 470 هكتار است كه باند پروازی با طول تقریبی 3500 متر روی آن احداث خواهد شد.

كار ساخت فرودگاه كه در حدود یك كیلومتر دورتر از شهر ساحلی تاكونیم قرار دارد با سرعتی نسبتآ آرام از آگوست 2000 با ساخت كناره های ساحلی جزیره آغاز شده است.با این حال سختكوشی كاركنان و عوامل درگیر در كار و نیز شرایط مساعد آب و هوایی باعث شده كه پروژه با سرعت نسبتآ خوبی ادامه یابد به طوری كه تقریبآ تمامی دیوار های جانبی آن پس از قریب 6 ماه تكمیل شدند.برای عملیات پر كردن طول 4.3 كیلومتری و عرض 1.9 كیلومتری این جزیره نزدیك به 56 میلیون متر مكعب مصالح مورد نیاز است.قسمت عمده این مصالح كه شامل صخره ها و قلوه ستگ های بزرگ است كه از كوه های مجاور تهیه شده و برای باقیمانده حجم نیز از تخته سنگ ها و لجن های بستر دریا استفاده می شود.مصالحی كه به این طریق حاصل می شوند با 5 درصد سیمان مخلوط شده و برای استفاده در جزیره به كمك پمپ های قدرتمندی به یك كشتی كه در نزدیكی آن استقرار یافته،حمل می شوند.عملیات پر كردن جزیره با سرعتی در حدود یك هكتار در روز دنبال می شود و برای كاهش زمان احداث فرودگاه،بسیاری از مراحل ساخت دیواره های جانبی،پر كردن جزیره و ساخت و نصب تسهیلات و امكانات پایانه مسافربری به طور همزمان انجام می پذیرد.

اما با نزدیك شدن به مراحل پایانی پروژه،نگرانی طرفداران و دوستداران محیط زیست نیز رو به افزایش است؛چرا كه به اعتقاد آنها احداث آن فرودگاه تأثیرات نامناسبی بر محیط و اكولوژی اطراف آن بگذارد.در طرف مقابل طراحان این جزیره نیز بیكار ننشسته اند و با ارائه ابتكارات و روشهای جدید طراحی و سعی در كاهش این نگرانی ها دارند.از جمله اینكه در طراحی جزیره سعی شده است با انحنای نسبتآملایم نزدیك به ساحل،از قطع جریان پیوسته آب جلوگیری شود.همچنین درباره محل قرارگیری باند پرواز و طول آن،محاسبات بسیار دقیقی صورت گرفته است.تا در حد امكان از آلودگی های صوتی كاسته شود.همچنین به گفته شركت مجری.از آنجا كه فرودگاه در محیط دریا ساخته می شود .تصمیمات خاصی برای كاهش تأثیرات آن بر روی جانداران دریایی اتخاذ شده است.برای مثال در ساخت كناره های جزیره به طور كامل از صخره های طبیعی دریایی استفاده می شود تا بدین ترتیب علاوه بر این كه جزیره،شكلی كاملآ طبیعی به خود گرفته،امكان رشد جلبك ها و خزه های دریایی در اطراف جزیره فراهم شود با وجود تمامی این اقدامات،یك ایستگاه دیده بانی محیط زیست نیز در این منطقه استقرار یافته است تا در تمامی مراحل ساخت و بهره برداری،امكان كنترل تأثیرات زیست محیطی پروژه فراهم باشد.

پس از نظرسنجی های فراوان از میان تمامی نامهایی كه برای نامگذاری این فرودگاه پیشنهای شده،عنوان اختصاری centrair كه مخفف دو كلمه central و air است،به عنوان نشان برگزیده فرودگاه انتخاب شده است.پیش بینی می شود centrair تا سال 2005 میلادی به بهره برداری كامل برسد.

 

 

مأخذ: روزنامه جام جم ضمیمه شماره 957

مترجم‌: رضا فرهادیان

منابع: ARCHI VOICE

www. putzmeister.de

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری