0

پروژه جزیره جمهوری اسلامی ایران



جزیره جمهوری اسلامی ایران با هدف ساماندهی و تمرکر بخشی به مجموعه تمام دستاوردهای ارزشی ملت ایران و جامعه اسلامی و حفظ نمودها و سمبل های این کهن سرزمین تا سه سال آینده احداث می شود.

این طرح هم اکنون در مرحله مطالعات ارزیابی زیست محیطی است که تا 15 دی ماه سال جاری باید مراحلی چون توجیه اقتصادی و طرح تفضیلی را طی کرده و به شورای عالی معماری و شهر سازی ارائه تا پس از تصویب نهایی آن عملیات اجرایی جزیره جمهوری اسلامی ایران در آب های خزر در محدوده بندر انزلی آغاز شود.

این اولین جزیره مصنوعی کشور است که در قالب یک شهر توریستی تفریحی در وسعتی حدود 9 میلیون متر مربع به صورت کاملا دست ساخته انسان و با خاک ریزی در کف بستر دریاچه ساخته می شود.

طرح جزیره جمهوری اسلامی ایران با نگاهی به فرهنگ، تاریخ و هویت ملی که معماری بناهای آن برگرفته از آثار تاریخی و سمبل های این کهن سرزمین است و همچنین حاوی پاسداشت ارزش هایی که در طراحی این مجموعه در نظر گرفته شده است .

از همین رو،حفظ بیشترین جذابیت فضایی برای این جزیره (باغ-شهر) که عامه هموطنان باید آن را از آن خود بدانند و با اشتیاق به آن رجوع کنند ضروری است، این جذابیت از یک سو می تواند از خود عناصر عرضه شده در مجموعه و مفاهیمی معنوی مستتر در آنها تامین شود و از سوی دیگر به نحوی عرضه آن ها با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.بنابراین در یک تقسیم بندی کلی می توان موضوع عرضه و نحوه عرضه را جداگانه بررسی کرد.

موضوع عرضه در این جزیره هر آن چیزی است ک بازتاب دهنده تاریخ ایران در ادوار مختلف گذشته این سرزمین باشد؛از آثار منتخب تاریخی ایران و سایر ملل جهان در دوران قبل تا به امروز گرفته تا برگزیده میدان هاب مشهور جهان در دوران های مختلف،از باغ های گوناگون معروف جهان در ادوار مختلف تاریخ تا فضا های رستوران هایی که درون هر باغ با هر تمدن معماری،غذاهای مخصوص آن کشور را به مردم عرضه کنند و نیز تجسم عینی برخی فضاها و نمونه های بناهای یادمان جهان در ابعاد واقعی یا نمادین به صورت شبیه سازی شده است.

اما به اعتقاد مهندسان مشاور فرصت و همکاران،مجریان و طراحان جزیره جمهوری اسلامی،نحوه عرضه باید در عین برخورداری از انعکاس فضای موصوف ، بازتاب دهنده روح لطیف و رفت قلب هویت اسلام نیز باشد و فضاهای ظاهری آن با نمادهای عشقی معنوی که درک و دریافت اسلامی و ایرانی از معماری اسلامی را با درک و دریافت های مادی متفاوت می سازد،متعادل شود.درکنار بازسازی عینیت ها می بایستبه ذهنیت مفسر معنای هویت اسلامی و معماری اسلامی نیز توجه داشت و تصویر جنانی آن روح عاشق لصیف بهشت آسای صبع شیران روز و عاشقان شب را نیز ارائه کرد.

تاکید بر وجود فضاهای قابل استفاده برای برگزاری جشن ها و مناسبت های مختلف ، امکان تنوع کاربری ها را نیز بسته به نوع خرید افزایش می دهد.کاربری هایی از مراکز عظیم تجاری گرفته تا سایت های مختلف ورزشی تا لوناپارک بزرگ شهر تا مکان برگزاری تعزیه ،نمایش فیلم های مختلف بر پرده های بزرگ در معابر و در هوای آزاد و حتی جشنواره های فیلم ، سالن همایش های بین المللی که همه و همه در یک بیان جلوه تجلی عملی تفسیر سوره الرحمن در توصیف بهشت برین است ، در قلب یادمانی از نشان مقدس جمهوری اسلامی ایران در کسوت سک طرح بی سابقه شهرسازی ارائه می کند.

مهندسین مشاور فرصت و همکاران سعی دارد در طراحی مجموعه (جزیره جمهوری اسلانی ایران)رسالت تذکر دائمی فرهنگی ایرانی –اسلامی در روزگار پس از انقلاب اسلامی را چون رسالتی بر عهده گیرد.

بنابراین در نظرگاهی کلی ،عملکرد مجموعه به بخش های سه گاه ای تقسیم می شود که باید انتقال آگاهی و حس حضور را در کالبد فضای مادی مجموعه ،رنگی از تعالی ببخشند.

 

آگاهی

 

الف- نخستین وظیفه این بخش انعکاس منتخب تمامی بناهای ارزشمند معماری ایران زمین در قالب یک مجموعه برای بینندگان داخلی و خارجی در قالب جهانگرد و متخصص معماری است که به صوت آرشیو و نیز نمایشگاه آثار است.در عین حالی که بناهای ارزشمند بازسازی شده و به صورت کاملا پیشرو کاربری های مختلف تجاری –اداری-تفریحی،جهانگرد و غیره را در خود جای داده که با تکنولوژی روز جهانی در طراحی فضاهای داخلی و بیرونی با تلفیقی هنرمندانه در هم عجین شده و به مردم خدمات می دهند.

مجموعه این بخش ها طرح تفضیلی جزیره جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهندبا این همه نباید از یاد برد مه سمت و سوی عملکرد این مجموعه به تبع تفاوتهای بنیادین فرهنگی که جمهوری اسلامی ایران را از دیگر حماسه ها و رخداد های تاریخی متمایز می کند،بیش از آنکه " تاریخی" باشد،"فرهنگی" است و به همین دلیل هر نشانه فرهنگی نیز که نسبتا در منظر تاریخی سند محسوب نشود،در اینجا برگی از اسناد افتخار و یربلندی این ملت به حساب می آید.

 

ب-وظیفه مشور در طراحی پروژه انعکاس ماهیت و محتوای مستتر در آلن در اندازه عظمت پروژه به عنوان یک پدیده ماندگار به جامعه جهانی است.

 

ج- موضوعاتی در پیوند با معماری ایرانی دست مایه تولید و عرضه آثار هنری بیشماری در زمینه های مختلف بوده است .

ایجاد آرشیو کاربری های مختلف شهری در بناهای ارزشمند معماری ایران و جهان و فراهم سازی شرایط مجاورت این فضاها در قالب یک مجموعه شهری با امکان غزضه و ارائه محصولات وجود در قالب نمایشگاه ها ،جشنواره ها و برنامه های ادواری و ... در شاخه های تجسمی ( یادانریال باغ ها و مرکز تفریجی)موسیقایی (سرود ها،قطعات موسیقی و آثار سمفونیک در ارتباط با حماسه های معماری و ...)هنر های نمایشی( فیلم ها با موضوع معماری ایرانی اسلامی )در بخش تولید و عرضه آثار معماری جلوه تجلی عملی به همه این موارد خوهد داد.به این ترتیب این مجموعه نه فقط بایگانی تاریخی آثار هنری معماری از دوران مشخص بلکه یک گذر فرهنگ خوهد بود که شکل و معمای هنر طراحی شهری، معماریو مرمت را نسبت به آنچه که از پیش رایج و موجود بوده دگرگون کرده و سنگ بنای معماری تازه را بنیان خواهد گذاشت.

هنر معماری تنها شامل محتوای معماری در ظرف و قالب هنر نیست.این هنر زیبا شناسی معنوی و قالب خاص خویش را نیز به وجود می آورد.

بخش گذر"تمدن ها" در این جزیره عهده دار سامان دهی به تجمیع آثار سازمان یافته پیرامون 12 هتل در قاعده ،چیدمان شهری حول فرم هندسی ایرانی به نیت دوازده امام می باشد.با تدارک و ایجاد فضای گفتگو میان گردشگران، شاهدان،بازماندگان و صاحبان تجربه های زنده و دست اول یا مکالمه میان خود جهانگردان در باب تجربه ایست که سایر بخش های جزیره را به ناظران ارائه می کنند.

دوازده عطف الراس خطوط اسلیمی ،تجلی 12 هتل به تعصی از 12 نور جاودان آسمان امامت که همواره در گذرتاریخ اسلام جاودانه و نورانی خوهد درخشید.12 آسمان خراش با عظمت با کاربری دعوت کنندگی با 12 سبک مختلف معماری جهان به دلیل اینکه 12 مشعل فروزان امامت؛ هرکدام به تنهایی سبک خاص را در دعوت کنندگی از مردم در ارائه اسلام با محتوای واحد آن ارائه دادند و نه اینکه مخاطب جامعه اسلامی باشند بلکه تمام ملل جهان را در نظر داشتند.

 

حس حضور

 

ابعاد عینی واقعه آن هم از پس گذر زمان از طریق اسناد آگاهی دهنده به چشم به سر می آیند و با عقل زمینی دریافت می شوند.اما آنچه فضای معماری با ارزش را آکنده است همه از مقوله عینیات نیست که به عقل زمینی یا چشم سر در آیند؛که روح حقیقی آن فضا را می بایست به چشم سر دید و با دل دریافت .

 

راه تعالی

 

آمیزه ای از اطلاعات آگاهی بخش و عناطر تاثیر گذار در ایجاد حس حضور در مسیری که اصطلاحا در ( راه تعالی) در مسیر اصلی نامیده می شود عرضه خواهد شد.

مسیری که بعد حماسی هفت خوان را با مکاشفه هفت مرحل عرفان در هم خواهد آمیخت و در هفت منزل جرعه ای از دریای حضور در باغ های متعدد را به ناظران و جهانگردان پیشکش خواهد نمود .

در منزل نخست" آستانه" به کمک میدان نفش جهان و بازسازی نوین بازمانده های غنی تخت جمشید به صورت ورودی دعوت کننده ، شرح مختصری از سلسله وقایع تاریخی از رخدادهایی که ریشه های گذر دوران تاریخی پارسه را تشکیل می دهند؛ تداوم تمدن کهن ایران زمین را در گذر اصلی نمایان می کند.

منزل دوم " تفرج" است که مجموعه بزرگ لوناپارک چزیره را ارائه می کند.در این منزل شکل گیری پیشرفته ترین وسایل و ادوات بروز تفریحی و تجسم آن به عنوان فضاهای پیشرو در معماری و شهرسازی (Avantgarde) نه تنها همچون تصویری عینی از یک مجموعه فرا مدرن تفریحی را نشان میدهد بلکه همچون سند و مدرک شاد بودن جهانگردان این جزیره و فراگیربودن این عقیده که "تفرج"لازمه ورود به مجموعه است را به نتظران القا خواهد کرد.

 

منزل سوم " جنت" است. باغسرا نام این بخش از این مجموعه است که به باغ های مختلف جهان در قالب یک آلبوم عینی می پردازد.از شیوه های برگرفته از سبکهای مختلف چشم انداز(Landscape) چون گونه هایی تازه از نقالی و روایت گری همراه با تصویر هر سبک معماری به عنوان شاخه و برگ هایی از درخت تنومند باغ ایرانی در محور اصلی و اینکه هر باغ با امکان استفاده از سرو غذاهای مربوطه به هر ملیت به پذیرایی اصلی فرهنگی آن کشور اختصاص یافته که قسمت مهمی از فعالیت های این بخش را تشکیل خواهد داد.

این تخش همچنین فرهم آورنده فرصتی برای گردشگرانی که در راه ثبت و ضبط رویداد ها و ارزشهای سبکهای مختلف معماری ایران و جهان هستند؛قصد تجربه اندوزی دارند.با شکلگیری آرامشی که مجموعه ای از سبکهای مختلف پارک ها و باغ های جهان را در کنار هم و مقابل گردشگر نمایان می کند.بسیج تمامی امکانات ، نقش مؤثر فضای سبز تعریف شده به مثابه مهمترین پایگاههای آرامش فکری و روحی انسان،نشاط را به وجود گردشگر تزریق می کند.این لحظه اتمام حجت است، لحظه ای که وعده آفریدگار توانا در بشارت بهشت برین به بنده نیکوکارش محقق می شود.

حضور دوشادوش سبکهای مختلف چشم انداز ها و باغ ها از همه جای جهان در مقابل گردشگر موقعیت مهمی است که در تصاویر و نمود های تجسمی عرضه خواهد شد.

 

منزل چهارم "آرامش" است.شاهد بازیابی روحیه عمومی و تسلط بر وصعیت پیش آمده در قالب یک پارک جنگلی هستیم.در ایم منزل اطلاعات کاملی از نام و مشخصات تمامی گونه های گیاهی به همراه خانه های جنگلی با کاربری خدماتی به جهانگردان ارائه می شود؛ همراه با نمونه هایی از گونه های مختلف پرندگان و ایستگاههای مختلف تله کابین،قایقهای بادبانی، موتوری،و پارویی و ...

منزل پنجم ، منزل "ارزشهای اسلامیی است، خودسازی روحی نقطه عطف این مسیر است .موزه بزرگ تمدن اسلامی در قالب بناهای ارزشمند اسلامی، عطف در معماری و طراحی فضاهای منزل پنجم است.منزلی که خود از هفت مرحله نیت، هجرت،همت،ریاضت،سرعت،سبقت و عشق، تشکیل یافته است.گام نیت (آنجا که مسیر تصمیم ایجاد مجموعه جزیره از اجبار سرنوشت یا گزسنش کور و بی هدف راهه تفکیک می شود)،گام هجرت(آنجا که تمنای فنا به بی عملی نمی انجامد بلکه با عزم و همت همراه است)،گام همت (گام راهی شدن از ظلمت به نور هم در قلمرو آفاق و هم در سپهر انفس در آفرینش فضایی ارزشمند:نقشی به یاد)گام ریاضت(میدان هموار کردن رنج بر دل و جان،بر پیکر و روح،در راه طراحی مجموعه ای که هم نمی سه بعدی و هم تفسیر چیدمان کاربری هایش کنار هم تا به حال سابقه نداشته است)گام سرعت(آنجا که در سیر به سوی مقصود لختی و تعلل جایز نیست می بایست افکار به قلم منتقل شده و بر روی کاغذ های طراحی،طنازی کنند تا این سیم تنان در معیت فن آوری فکر و عظمی ملی به جلوه تجلی عملی برسند)گام سبقت( که مرحله مقربان است و شایسته "السابقون السابقون") و گام عشق ( که فیض و عظماست و فوز غایی و فلاح نهایی).نشانه های عینی این جزیره نشانه های عشقند.جای چلچراغ،فرضی عظیم را بر سقف این تالار دریایی در نور فرازین خواهد گرفت.

تصاویر عینی نظام بین المللی معماریرا پوشش نی دهد،نمادهای تجسمی عشق در سبک های مختلف معماری عرضه می شوند و شاید مهمترین نماد تصویر و یادبود همان نشان مقدس الله باشد که تا رمزی باشد از استمرار عشق از ارض ملکوتی که بستر و زمینه ساز همه چیز است که در اینجا بستر و زمینه ساز شهرک شده و تداوم همان آرمان و همان اندیشه است.اگر بنای جزیره الله چونان مسجدی رو به الله(قبله)بنا می شود،این منزل در اندرونش به محراب ماننده است.

منزل ششم،خود سازی جسمی است،در یک کلام "ورزش"،مجموعه فضاهای ورزشی مربوط به جهانگردان،نشاط خودسازی جسمی را به جهانگردان هدیه می کند.

منزل هفتم " سرانجام" نام دارد،اما نه انتهای راه که خود گشایشی است به فضای باز به صحن ارائه ی بنایی نمادین از نتیجه پیشرفت ها و دستاورد های علمی معماری که فضایی به وجود آورده است تا جایگاه اجرایی نقش به یاد،هتلی هفت ستاره که ماهیت آن به لحاظ معماری در جهان بی مانند باشدو بیننده را مبهوت کند که هفت منزل طرح شده را به هفت ستاره در خودمستتر داشته و به آفرینش بنایی ارزشمند می رسد که همانند تخت جمشید؛ میدان نش جهان و یا میدان آزادی این بار در قرن 21 از کشور سرافراز ایران به جامعه جهانی ارائه شود.

این منزل،منل بازشناسی دستاورد هاست .جایی که باید آسمان خراشی نمادین در ارتفاعی فراتر از همه آنچه در آن مجموعه موجود است فرصتی برای آنچه آن مجموعه به همراه آورده است را نمایان کند و تداوم فرهنگ غنی معماری ایران در مجموعه این ارزشها در انتهای مسیر تعالی در این بنا جلوه گر شود.

ناظر پس از دیدار با این تجره عمیق فرهنگی و تاریخی به چشم اندازی از انتظار خوهد رسید که به یاری معماری پیشرو،در نقطه عطف جزیره به جلوه در می آید و از این طریق ناظر به یاد خواهد آورد که تجربه کهن معماری ایران زمین فقط مرحله ای از مراحل ستیز ازلی و ابدی حق و باطل بوده است،آغاز نه حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در قالب تخت جمشید که در لحظه ای حال به ملثه ظهور رسیده است و پایانش نه زمان قطع درگیری بر سر مرزهای جغرافیایی بلکه در هنگام رسیدن به مرز های ظهور و تعالی خواهد بود.

مسیر تعالی اشارتی است به آن آغازگاه مقدس و تذکری است به انتظار این موعود آخرین در قالب گردش به دور کل جزیره با قطاری که هم گذز زمان است و هم غافله عمر،هم مروری از گذشته به حال است و هم تفرج.

 

مطالب و جزییات مطرح شده در بالا توسط دفتر مهندسین مشاور فرصت و همکاران برای پایگاه معماران به منظور ارائه در سایت ارسال گردیده است.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری