0

مرد بناهای ماندگار- لقبی مناسب برای مردی شایسته

 

 













 

هنرمندی معاصر که کالبدهنر معماری ایران زمین را به معنای واقعی روحی نوین بخشیده است.

شخصیتی که جور زمانه باعث کمرنگ شدن آثار و توانایی هایش گردیده و نا ملایمتی های رایج فرهنگی سبب دور شدن او و مردان بزرگی همچو او از سرزمین مادریشان شده است

 

 

بلی صحبت از هوشنگ سیحون است. معمار و طراح معاصر ایرانی،هنرمند شاخصی که در کشور فرانسه عنوان شهروندی افتخاری را کسب کرده و در امریکا لوح افتخار شهرداری لوس آنجلس را به واسطه ی آثار گرانقدرش به خود اختصاص داده است.

آثار زیبای او شکوفایی و درخششی نوین در عرصه ی معماری معاصر ایران پدید آورده .آرامگاههای بزرگانی چون ابو علی سیبنا،حکیم عمر خیام،نادر شاه افشار و مقبره های کمال الملک،کلنل محمد تقی خان پسیان و دهها عمارت دیگر از این دست در سراسر ایران از آثار معتبر و بی نظیر او هستند.

مهندس عبدالحمید اشراق در مورد وی چنین می گوید:<< به راستی که او (هوشنگ سیحون) معانی و فلسفه ی نظری و وجودی بزرگانی که معمار و طراح آرامگاه هر یک از آنان بوده است را در نقش آرامگاه آنان به دام انداخته و این همان جلوه ای از هنر است که ما را به سوی شعور می کشاند.>>

 

و در ادامه چنین می گوید:<< هوشنگ سیحون در سال 1338 آرامگاه عمر خیام را مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیامی،محاسبه و طراحی کرده است.>>

نگاه این چنین عمیق سیحون فقط در ضوابط هندسی و حجم معماری بناها خلاصه نمی شود.به گونه ای که در مورد مصالح به کار برده شده در آرامگاه نادر شاه افشار شخصاً چنین می گوید:<< ماده ی اصلی ساختمان از سنگ خارای منطقه ی کوه سنگی مشهد است... و این سنگ از مقاومترین سنگهایی است که در ایران وجود دارد.>>*

در اینجا شاهد نگاه تیز بینانه ی استاد می باشیم.هر ذهن کنکاشگر و نکته بینی به راحتی متوجه خواهد شد که علت انتخاب این سنگ مقاوم،صلابت و عظمت تاریخی بزرگ مردی چون نادر شاه می باشد.

سیحون در مورد همین بنا اشاره ای دیگری به چگونگی شکل سازه ای بنا می کند که ارزش این بنای معماری را بیشتر برای مخاطب خود واضح می سازد.

او این گونه می گوید:<<شکل کلی مقبره ی نادر به شکل شش ضلعی متناسبی است که شکل سیاه چادرها یی را تداعی می کند و دلیل این امر همین نکته است که نادر به جای کاخ در زیر چادر زندگی می نمود.>>**

در جایی دیگر اشراق می گوید:

<<پروفسور هوشنگ سیحون در سال 1972 به همراه نقاشان صاحب نامی از جمله، پیکاسو و سالوادر دالی، در نمایشگاهی در دانشگاه ماساچوست شرکت کرد و با سبکی منحصر به فرد، کلافه های خط را به صورت تابلویی
زیبا در معرض نمایش گذارد که توجه منتقدین آمریکایی را به خود جلب کرد، سبکی که با مدد گرفتن از خطوطی
موازی و پر پیچ و تاب، که هیچ همدیگر را قطع نمی کنند، انسان را در روزمره اش وادار به تفکر می کند؛ اینگونه که هنوز کسی پیدا نشده است، مشابه طرح های نقاشی سیحون را خلق کند.
>>

آری وجود هنرمندانی این چنین موجبات افتخار مردمان این سرزمین را فراهم می سازد و به راستی که این مرد نیز از عاشقان واقعی سرزمین ایران است.

سیحون کمال عشق خود را نسبت به وطنش در جمله ای ساده و خالصانه این طور ابراز میدارد:<<کلام آخرم ایران است.>>

و باید بگوییم که کلام آخر ما نیز این است که هوشنگ سیحون 82 ساله اگر چه در ایران نیست اما همچنان دست یافتنی است.قدر او را به شدت بدانیم که زمان در گذر است و به بازوان خود اعتقاد داشته باشیم که سیحونها در میان همین میز و صندلی ها و در همین مرز و بوم پدید آمده اند.

*بر گرفته از کتاب نگاهی به ایران اثر هوشنگ سیحون

** از همان کتاب



کلاف خط

پروفسور هوشنگ سیحون و مهندس اشراق

"

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها  

0 # sahar joonam 1391-12-22 23:21
salam..kasi az aramgahe booali sina pelan ya maghta nadareeee...ag darid behem beresonid poroje daram merc
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
انواع عضویت
پنل کاربری