معماری برای کودکان
قسمت اول

چگونه می توان براساس علوم رفتاری کودک و نظر شخصی او به الگویی از طراحی مهدکودک دست یافت بطوریکه درون و برون بنا بگونه ای درهم آمیخته شوند که:الف. کودک در آن قادر به ارضای بسیاری از نیازهای خود. کشف نادانستنیها و کنجکاوی جهت آن . ابتکار. خلاقیت. یادگیری تجربی و ... باشد...

lego01

چگونه می توان براساس علوم رفتاری کودک و نظر شخصی او به الگویی ازطراحی مهدکودک دست یافت بطوریکه درون و برون بنا بگونه ای درهم آمیخته شوند که :
الف. کودک در آن قادر به ارضای بسیاری از نیازهای خود. کشف نادانستنیها و
کنجکاوی جهت آن . ابتکار. خلاقیت. یادگیری تجربی و ... باشد.
ب . کودک در آن
مرزی بین درون و بیرون احساس نکند .آزاد و رها در این فضای متصل حرکت کند و احساسرها شدن و بی انتها بودن فضا روحش را پرواز دهد..

تلاش مکن که کودک راپیش ازپیری پیرکنی. او را خرد مکن.این همان چیزیست که اکنون در دنیا شاهدآنیم.کهنسالان برکودکان مسلطندو می خواهند آنان را زودتر اززمانیکه طبیعت مقدرداشته ازدوران کودکی بیرون بکشند. آنان می کشند و خرد می کنند . کودک کودکی را برای همیشه از کف می نهد." اوشو

کودکان اعضای کوچک و لطیف جامعه می باشند و قابلیت تاثیرگذاری بر شکل گیریمحیطشان را بابیان تمایلات و نیازهای خود دارند.اما در این امر مهم به معماران.معمارانی آشنا به علوم رفتاری کودک. احتیاج دارند.واقعیت مهمی که در جامعه امروزایران با آن روبرو هستیم و تهدیدی جدی برای آیندگان بشمار می روداهمیت ندادن و یابعبارتی دیگر ناچیز شمردن کودکان و جهان کوچک آنها .بخصوص رابطه نزدیکشان با طبیعتو فضای سبز می باشد.
اکثر خانواده ها قبل از ورود فرزندان خود به دبستان و جهتارتقاء سطح ارتباطات جمعی آنها را به مراکز پیش دبستانی و مهدکودکها می فرستند کهاین امری مثبت تلقی می شود. اما آنچه نگران کننده می باشد جدی نگرفتن رابطه انسان ومحیط طبیعی و در ضمن تفکیک ناعادلانه آندوست... امروزه مکانهایی که به این قصد بناشده اند انگشت شمارند.اکثر این مکانها ساختمانهایی هستند که تغییر کاربری یافتهاند.
با این تفاسیر وجودچنین مکانهایی در امکانات موردنیازکودکان. فضاهای متنوعیکه نیازمندند.نورگیری. تهویه.محوطه باز وبخصوص فضای سبز اثرات سوئی دارد.طبیعت یککامل کننده ومتمم ضروری برای محیط ساخته شده دست بشر محسوب می شود .آمیختگی یاترکیب با بافت زیست محیطی امری غیر قابل اجتناب بوده است .بخصوص در صورتیکه اینمکان متعلق به کودک باشد.
ضروریست در طراحی فضای یک مهدکودک به تاثیرطبیعتبرکودکان و انواع فضاسازی و خلق دنیاهای گوناگون برای کودکان با استفاده از اینموهبت الهی نگاهی داشته باشیم.چرا که هنر ما انسانها زاده طبیعت است .همانطور کهرامبراند نیز اشاره می کند "نقاشی نوه طبیعت است. نقاشی ارتباط با خداوند است." بنابراین طبیعت خود خداست و اگر انسان از کودکی با طبیعت همراه باشد و بدان خوبگیرد بیش از پیش به خدای خویش نزدیک خواهد شد .
پس از بحث پیرامون کودک و طبیعتباید به بررسی فضا از دیدگاه کودک پرداخت. چراکه به گفته پیکاسو هر انسانی در هنگام کودکی هنرمند است.مشکل این است که چه کنیم تا در بزرگسالی هنرمند باقی بماند." بررسی فضاها از دیدگاه کودکان و بازگویی علایق. جذابیت و زشتی های فضا ازدید آنها.به طراح کمک خواهد کرد که محیطی صمیمانه جهت جذب کودک به این مراکز بوجودآورد
در وهله اول .هدف ایجاد حس تعلق نسبت به محیط مهدکودک است.تاکید بر شوق انگیزبودن محیط و ایجاد شرایط لازم برای پیوند عاطفی میان کودکان درمهدکودک .گسترش روابطاجتماعی آنها و ایجاد محیطی بانشاط. مستلزم توجه به نقطه نظرات کودکان و همچنینضوابط و استانداردهای کمی وکیفی مربوط به فضا می باشد. ازاین رو کودکان قبلازیادگیری به محیط علاقه مندمی شوند و احساس می کنند ازاینکه در چنین جایی هستند.خوشحالند.
پایان قسمت اول..

 

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها  

0 # غزاله 1391-01-31 13:00
سلام.مرسی از مطلب خیلی خوبتون .اگه امکانش هست قسمت های بعد رو هم بزارین و منبع رو چون من در پایان نامم می خوام از این مطلب استفاده کنم .اگه اطلاعات دیگه ای هم در رابطه با کودک و معماری دارین ممنون می شم در اختیارم قرار بدین . ;-)
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
انواع عضویت
پنل کاربری