عکا شهری قدیمی در فلسطین است که مساجد آن در اثبات هویت عربی اسلامی آن در مقابل برنامه‌های یهودی سازی اسرائیلیان سهم بسزایی دارند

مساجد عکا شواهدی بر تاریخ فلسطین


به گزارش واحد خبر جامعه آنلاین معماران ایران به نقل از پایگاه شبکه خبری الجزیره، مساجد عکا تاریخ سرگذشت این شهر را از زمان فتحش در دوره امویان تاکنون بیان می‌کنند و این مساجد در اثبات هویت عربی اسلامی آن در مقابل برنامه‌های یهودی سازی اسرائیلیان سهم بسزایی دارند.
 
عکا با قدمت تاریخی‌اش مملو از آثار کنعانیان و فینیقیان می‌باشد و در طول دوره‌های اسلامی مختلف به خاطر موقعیت و بنادر و دیوارهای مستحکم و مصونیت سازش همواره در سرزمین شام مرکزیت و شکوفایی داشته است.
 
بلای سال 1948 بعد از اشغالگری صهیونیست‌ها و به حاشیه راندن فلسطینیان از طرف نیروهای اسرائیلی از شکوفایی این شهر کاست و با هدف تنگ کردن عرصه بر عکا شهر "عکای یهودی" را در کنار عکای فلسطینیان ساختند.
 
ولی مساجد عکا جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده‌اند و نشان دهنده مرکزیت و اصالت عکا هستند و به فضل ویژگی‌های فنی و مهندسی متنوع و زیبا در افزایش رونق و حفظ هویت عربی اسلامی آن نقش به سزایی دارند.
 
ازجمله این مساجد:
مسجد جزار

مسجد جزار به خاطر بزرگی و زیبایی گنبد سبزش یکی از مهمترین مساجد عکا شناخته می‌شود. و نگهبان و حافظ این شهر محسوب می‌شود و نماز جمعه مرکزی در آنجا خوانده می‌شود.
این مسجد قرن هجدهم توسط احمد پاشا الجزار حاکم آن در طول دوره حکومتی اخیر عثمانیان ساخته شده است.
بنای مسجد به سبک معماری عثمانی است و ضریح سازنده آن در حیاط ساخته شده است که به شکل مستطیل است و سنگ‌های آن از خرائب قیصریه و عتلیت فلسطین آورده شده است.
نظیر شمالی، محقق امور عکا، کسی که 25 سال در این مسجد نماز خوانده است به این مسئله اشاره می‌کند که اتاق‌های اطراف مسجد ماوای طلابی بود که در مدرسه احمدیه تا سال 1948 درس می‌خواندند و این مدرسه مهمی است که نسلی از فرهنگیان فلسطین در آن درس خوانده‌اند.
 
مسجد مجادله و زیتون

به فضل بنادر عکا اهالی بسیاری از شهرها و روستاهای فلسطین، سوریه، اردن و لبنان به این شهر می‌آمدند و بعضی از آنها حتی ساکن این شهر می‌شدند. مسجد المجادله نشانی بر این مسئله است که توسط سلیمان پاشا عادل در محله "المجادله القادمین" در قرن نوزدهم ساخته شده است.
مسجد زیتون به اعتبار درختان زیتونش به این نام خوانده می‌شود و از قدیمی‌ترین مساجد عکا محسوب می‌شود. بنای مسجد به سال 1745میلادی و دوره عثمانیان باز می‌گردد.
این مسجد بر روی ویرانه‌های مسجد اموی ساخته قرن هشتم میلادی برمی‌گردد و در حیاط آن فواره‌ای به سبک معماری دوره سلجوقی وجود دارد.
مسجد از ویژگی‌های فنی فاطمیان که در مساجد مغرب عربی ساخته می‌شد، برخوردار است. و سال‌ها مقر شیخ علی نور الدین الیشرطی، موسس طریقت شاذلیه در قرن نوزدهم بود.
 
مسجد میناء

این مسجد مانند مسجد زیتون است و صلیبیون قبل از باز پس گرفتن آن توسط ممالیک در قرن دوازدهم آن را به کلیسا تبدیل کرده بودند. مسجد میناء از اولین مکان‌های عبادی در شهر عکا است و در حاشیه دریای مدیترانه قرار دارد. نقشه و طرح داخلی و خارجی آن شبیه مسجد جزار است.
 
مسجد العمر

الظاهر عمر الزیدانی یکی از بزرگترین حکام فلسطین به تعداد پروژه‌های عمرانیش شناخته می‌شود. از جمله مسجدی که به نام خودش نامیده می‌شود و در لوح مرمری که در نمای آن نصب شده است سال ساخت آن درج شده که 1161هجری بوده است.
وی در مسجد دیگری به خاک سپرده شده است به نام مسجد الرمل معروف به مسجد شعبی یا شهابی که سال 1704به سبک کلیسای مسیحییان ساخته شده است. و مانند بقیه مساجد اوقاف بسیاری دارد که بعد از اشغال فلسطین توسط یهودیان مصادره شد.
 
مسجد برج

با دیوارهایی بلند حامی شهر و دولت عثمانی بوده است اما امروزه به عنوان مدرسه حفظ قرآن از آن استفاده می‌شود.
اشغالگران بعضی از مساجد عکا را برای سال‌ها بسته بودند که سال گذشته بعد از مبارزه سرسختانه فلسطینیان مسجد لبابیدی برای ادای نماز باز شد

 

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری