0

 

كتاب "معماری زمینه‌گرا؛ سازگاری ساختمان‌های جدید با قدیم"، ترجمه دكتر راضیه رضازاده منتشر شد.

این كتاب كه نوشته "برنت سی. برولین" است در 162 صفحه و با حدود 300 تصویر از معماری بناها، سعی در واگویه ضرورت‌های طراحی شهری با تاكید بر مقوله فراموش شده تاثیر موقعیت استقرار بنا در كنار سایر ابنیه دارد.

 

 

این كتاب كه نوشته "برنت سی. برولین" است در 162 صفحه و با حدود 300 تصویر از معماری بناها، سعی در واگویه ضرورت‌های طراحی شهری با تاكید بر مقوله فراموش شده تاثیر موقعیت استقرار بنا در كنار سایر ابنیه دارد.

دكتر راضیه رضازاده، استادیار گروه شهرسازی دانشكده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت درباره ضرورت ترجمه این كتاب می‌گوید: متاسفانه معماران در كشور ما بدون توجه به زمینه و موقعیت استقرار بنا و حداكثر با عنایت به ویژگی‌های عمومی معماری بومی یا منطقه‌ای به كار طراحی می‌پردازند.

به گفته وی نباید از دانشجویان تنها طراحی تك‌بنا خواسته شود؛ چرا كه در بسیاری از موارد و خصوصا در شرایط ساخت و ساز در ایران، عموما بنا در كنار سایر بناها شكل می‌گیرد، نه تك‌بنایی در میانه فضای باز.

این پژوهشگر و مترجم حوزه شهری، هدف خود را از ترجمه كتاب "معماری زمینه‌گرا"، پركردن خلا موجود در كشور در توان برقراری ارتباط میان طراحی تك‌بناها در كنار سایر ابنیه و زمینه مستقیم آن یعنی بناهای جانبی عنوان می‌دارد.

در مقدمه این كتاب آمده است: معماری زمینه‌گرا نه تاكید بر تقلید دارد و نه مانع نوآوری و خلاقیت است. پیام آن ضرورت توجه به محیط كالبدی پیرامون اثر معماری است و نشان می‌دهد كه این توجه می‌تواند هم برای خود اثر معماری و هم برای زمینه، عاملی مثبت و تقویت‌كننده باشد.

این كتاب می‌افزاید: "معماری زمینه‌گرا" تلاشی است برای نشان دادن توان

ایجاد محیط مطلوب بصری در مقیاسی كلان‌تر از معماری. در این میان هنرمند با آفرینش اثر جدیدی در فضای شهری موجود، می‌تواند نقش تعیین‌كننده‌ای در توجه به زمینه ایفا كند و همین امر بار مسوولیت او را در قبال محیط شهری پیرامون افزایش می‌دهد.

كتاب "معماری زمینه‌گرا" در 10 فصل تدوین شده است كه فصل اول به معرفی موضوع و ضرورت مساله می‌پردازد. "نمونه‌های تاریخی سازگاری موفق" و "ساختمان‌های جدید با دیگر ساختمان‌های جدید" و "دیدگاه مدرنیسم" به ترتیب فصل‌های دوم تا چهارم این كتاب را تشكیل می‌دهند.

فصل پنجم تا هشتم كتاب به كمك تصاویر متعدد سعی در تشریح ارتباط ساختمان‌های جدید با ساختمان‌های مجاور، سبك محلی یا منطقه‌ای و یادمان‌های قدیمی و ساختمان‌های بزرگ با ساختمان‌های كوچك دارد. این كتاب دو فصل آخر خود را نیز به بررسی "یادمان‌ها" و نتیجه‌گیری بحث اختصاص داده است.

مترجم در مقدمه‌ای كه بر كتاب نوشته است، با اشاره به عدم وجود معماری خیابانی درایران و نوظهور بودن آن در نیم قرن اخیر، به تقارن ظهور این پدیده با دوران معماری مدرن اشاره می‌دارد و از تفكر حاكم به عنوان عامل تقابل معماری با زمینه در كشور یاد می‌كند.

به نوشته وی بناها می‌توانند ضمن حفظ استقلال سبكی و نوآوری خود، نسبت به بناهای مجاور نیز در همزیستی مسالمت‌آمیزی قرار گیرند. دراین زمینه تلاش برای این همزیستی مسالمت‌آمیز، گامی به سوی پذیرش دیگران اعم از كالبد فیزیكی تا روح اجتماعی سازنده كالبد فیزیكی خواهد بود.

كتاب یاد شده را نشر خاك در 3300 نسخه و با قیمت 3800 تومان وارد بازار نشركرده است.

"

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری