0

گذشت 8 سال از تقسیم خراسان بزرگ و تاسیس استان خراسان شمالی، چهره شهر بجنورد به عنوان مرکز یک استان تغییر چندانی نیافته و همچنان چهره ظاهری این شهر، بجنورد پیش از سال 1383 را تداعی می‌کند.

00

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت ظاهری یک شهر اعم از خیابانها، کوچه ها، بناها و مراکز تفریحی و گردشگری، چشم اندازها و معماری شهر و... از مهمترین ملاک های ارزش گذاری یک شهربه شمار می رود که اکثریت کارشناسان، شهروندان و گروه های مختلف جامعه برآن تاکید دارند.

 

در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی، با وجود تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر، باقی ماندن بافت فرسوده شهر، خیابان‌های اصلی و کم عرض وکوچه های باریکی که امروز به عنوان خیابان‌های فرعی از آن برای تردد وسایط نقلیه استفاده می‌شود، نبود پارکینگ‌های مناسب، وضعیت میادین و ... باعث شده تا چهره شهر 210 هزار نفری بجنوردهمچنان با ساختارهای شهری و عمرانی یک مرکز استان، فاصله زیادی داشته باشد.

 

تغییر شش شهردار در بجنورد

 

یک شهروند بجنوردی می‌گوید: در هشت سال اخیر با وجود تغییر 6 شهردار در مرکز استان، هیچ تغییری که نشان دهنده ارتقای شهر باشد مشاهده نمی‌شود.

 

علی یزدانی با بیان اینکه ساختار شهر بجنورد قدیمی است می افزاید: زمان زیادی را باید برای تعریض خیابان های بجنورد صرف کرد.

 

وی با مقایسه شهر بجنورد در پیش از تقسیم استان با امروز که به عنوان شهر مرکز استان مطرح است می‌گوید: مرکز استان شدن بجنورد، نه تنها به بهبود وضعیت عمرانی شهر نیانجامیده است بلکه با افزایش جمعیت شهری و مهاجرت بی رویه روستاییان، افزایش میزان خودروها خصوصا در سال‌های بعد ازتاسیس استان، خرابی خیابان‌ها و کوچه‌ها، چهره ظاهری شهر به شدت افت کرده است.

بجنورد

یزدانی می افزاید: با وجود کارهای انجام شده و ساخت و سازهای فراوان مسکن مهردر اطراف شهر، بجنورد هشت سال پیش به مراتب از بجنورد فعلی بهتر بود، چرا که قیمت خانه‌ها بسیارارزان تر، خیابان‌ها خلوت‌تر، آرامش مردم بیشتر و هوای شهرلطیف تر بود.

 

محمد زمانی، دیگر شهروند بجنوردی نیز می گوید: خرابی خیابان‌ها و کوچه‌ها با گذشت هشت سال از تاسیس استان شهروندان بجنوردی را شرمنده می‌کند.

 

ظاهر بجنورد شایسته یک مرکز استان نیست

 

وی می افزاید: شهرداران بجنورد تاکنون برای برون رفت شهر از ظاهر گذشته آن اقدام موثری انجام نداده اند.

 

همچنین علی اکبری، یکی دیگر از شهروندان بجنورد می‌گوید: اگر به ظاهر شهر بجنورد نگاهی گذرا بیاندازیم ساخت چندین شعبه مرکزی بانک و صندوق اعتباری که در خیابان‌های معمولی و پر ترافیک شهر، آن هم در زیر شاخ و برگ درختان جلوه نمایی می‌کند و برج بلند بانک صادرات که رکورد تعداد طبقات را در بجنورد شکسته، اقدام موثر دیگری در راستای انجام کارهای زیر بنایی و عمران شهری انجام نشده است.

بجنورد

وی کندن خیابان‌ها و کوچه‌های اصلی شهر را از سوی برخی از شرکت‌های خدمات رسان، کاری هزینه بر برای مردم و دستگاه‌های اجرایی عنوان می کند و می افزاید: برخی از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر، پر از دست اندازهای کوچک و بزرگ است، سرعت گیرهای نصب شده در سطح خیابان‌های شهر هم بیشتر به سکوی پرش موتورسیکلت‌ها و اتومبیل‌ها تبدیل شده و نه تنها باعث کاهش سرعت خودروها نشده، بلکه هزینه‌های زیادی را نیز برای تامین خسارت اتومبیل‌ها به اهالی تحمیل می‌کند.

 

شهرزاد شیرزاد، از فرهنگیان بجنورد نیز می گوید: ایجاد سایت اداری در جنوب غربی بجنورد برای برخی از سازمان‌ها و ادارات و گسترده شدن شهر و ساخت برخی از شهرک‌ها در خارج از بجنورد و دوبانده کردن مسیر راه بجنورد به بش قارداش در مسیر شهرستان اسفراین، در آینده این شهر تاثیر گذار است اما کسانی که وارد شهر مرکز استان می‌شوند چیز جدیدی که چهره شهر را نسبت به سال‌های گذشته تغییر داده باشد مشاهده نمی‌کنند.

بجنورد

وی می افزاید: یک طرفه کردن برخی از خیابان‌های اصلی بجنورد بدون توجه به زیر ساخت های آن و تبدیل برخی از کوچه‌های شهر به محل عبورو مرور خودروها مشکل ترافیک را افزایش داده است. این اقدام جز افزایش مصرف سوخت، خطرات ناشی از استفاده از کوچه به عنوان خیابان و بهم ریختن آسایش مردمی که در این کوچه‌ها سکونت دارند چیز دیگری را به همراه نداشته است.

 

محمد پورحسن، یک شهروند بجنوردی دیگر نیز از نبود پارکینگ در سطح شهر به شدت انتقاد می کند و می گوید: تمام کوچه‌های شهر به پارکینگ خودروها تبدیل شده و برای ساکنان کوچه‌ها مزاحمت‌های زیادی را فراهم کرده است.

 

وی مهمترین راهکار برای روان سازی ترافیک در شهر مرکز استان را با وضعیت فعلی، فرهنگ سازی، کاهش استفاده از خودروی شخصی، ایجاد پارکینگ های مناسب و انتقال بخش های ترافیک زا به خارج از شهر می داند و می افزاید: شهری که امروز مرکز استان بودن را تجربه می‌کند باید با برنامه ریزی بلند مدت به پیش برود.

 

تغییر پی در پی مدیریت شهری عمران بجنورد را کند کرد

 

یک دانشجوی بجنوردی هم در این باره می گوید: عدم تثبیت مدیریت و تغییر مکرر شهرداران یکی از دلایل مهمی است که باعث شده بجنورد از لحاظ شهرسازی و عمران عقب بماند.

 

حسین عزیزی می افزاید: تغییر 6 شهرداردر مدت هشت سال امری غیر قابل قبول است و روند شهرسازی را کند می کند.

 

وی تصریح می کند: با گذشت هشت سال از تغییر شهربجنورد به مرکز استان خراسان شمالی، تعداد زیادی از دستگاه‌های اجرایی استان در ساختمان‌های چندین طبقه‌ای که با کاربری مسکونی ساخته شده‌اند، در داخل کوچه‌های باریک این شهر استقراریافته در نتیجه علاوه بر تشدید وضعیت ترافیک در شهر و تبدیل کوچه‌ها به پارکینگی برای اتومبیل‌ها، آرامش و آسایش اهالی کاهش یافته است.

بجنورد

در این باره کارشناس دفتر شهری استانداری خراسان شمالی می گوید: سیاست شهرداری های استان توسعه شهری و خدمت رسانی بهتر به اهالی است.

 

یاسر عرب خانی با بیان اینکه شهرنشینی در بجنورد
زودتر از شهرسازی به وقوع پیوسته می افزاید: برای توسعه شهری بجنورد باید بازگشایی معابر و افزایش آپارتمان نشینی انجام شود که زمان بر است.

 

وی رشد شهری بجنورد را در سال های اخیر مثبت می داند و می گوید: تا پایان برنامه پنجم توسعه بسیاری از طرح های ساماندهی بافت بجنورد محقق می شوند.

 

در حال حاضر شهر 210 هزار نفری بجنورد دارای یک شهرداری مرکزی است و توسط سه شهرداری منطقه یک، دو و شهرداری مهراداره می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری