0

شهاب‌الدین ارفعی گفت: تجربه‌ی ساخت مسجد در هر دوره‌ی تاریخی حتی بعد از صفویه، از نظر نوع معماری در همان دوره در اوج بوده است. این مدرس دانشگاه با اشاره به مساجدی كه در دوره‌ی پهلوی دوم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شدند، بیان كرد: در این دوران، كسانی كه اقدام به ساخت و طراحی مساجد كردند، از یك سو از پیشینه‌ی این موضوع خبر نداشتند و از سوی دیگر، تحصیلات دانشگاهی آن‌ها براساس الگوهای غربی بود كه پیش‌نیاز ساخت مسجد از آن الگوها به‌درستی برنمی‌آمد.

معماری مساجد در دوره‌های مختلف تاریخی با یكدیگر ارتباط معنوی داشته است


وی حضور مدرنیسم و سایر مكاتب بعد از دوره‌ی مدرن را از جمله عواملی دانست كه هماهنگی زیادی با ساخت مسجد و پیشینه‌ی آن در كشور نداشت و ادامه داد: این مسأله فقط مخصوص ایران نیست، جهان اسلام نیز با این مشكل روبه‌رو شده است. البته افراد خیلی كمی هم بوده‌اند كه موفقیت‌هایی در این زمینه كسب كردند.
 


او همچنین تأكید كرد: هریك از طرح‌های مساجد با ناهماهنگی‌های خاص خود همراه است. مسجد دانشگاه تهران،‌ مسجد الغدیر در خیابان میرداماد یا مسجد امیر در خیابان امیرآباد نمونه‌هایی خوبی هستند كه نتوانستند الگو شوند و طرح‌های مناسبی برای پیشینه‌ی خود باشند.
 


این مدرس دانشگاه با تأكید بر حاد شدن این قضیه در ایران، معتقد است: فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معماری با معماری مسجد و به‌طور كلی معماری ایرانی بیگانه‌اند. حتا گاهی با اصول معماری ارتباط تنگاتنگی ندارند. در حالی كه معماری مساجد در دوره‌های تاریخی مانند سلجوقی‌، صفوی و قاجار با یكدیگر ارتباط معنوی تنگاتنگی داشته است.
 


ارفعی معماری هر منطقه را متأثر از اقلیم و فرهنگ آن جامعه دانست و ادامه داد: معماری ایرانی ـ اسلامی هنوز در حد یك حرف و فكر است و از نظر ماهوی چیزی نیست. به‌عنوان مثال، ساختمان مركزی اداره‌ی پست قدیم در تهران كه توسط «نیكولای ماركوف» روسی ساخته شد، متأثر از معماری ایرانی است، چون المان‌های آن با این اقلیم و بوم هماهنگ است.
 


او حفظ كردن مكان را برای ساخت یك مسجد، با توجه به نوع معماری آن، یك ضرورت دانست و گفت: برای تحقق این حس، دانایی لازم است. در واقع باید با ذهن باز مطالعه كرد و با درك واقعیت‌های امروز، شاهكاری را در معماری مساجد ایجاد كرد. در كشور امارات دفاتری وجود دارد كه یك طراح مسجد نخست باید طرح و مرجع خود را برای تأیید به آن دفاتر ببرد تا پس از تأیید، مجوز ساخت توسط دیگر نهادهای متولی داده شود. این در حالی است كه در ایران فقط شهرداری تأییدیه‌ی ساخت همه‌ی بناها، حتا بناهای مذهبی را صادر می‌كند.
 


وی مسجد را عنصری شاخص در ایران دانست و اظهار كرد: متأسفانه كارشناسی در این زمینه نداریم كه به عنصر سیمای شهری توجه داشته باشد یا آن را بررسی كند. این در حالی است كه هیچ ارگانی متولی كیفیت ساخت مساجد و طراحی و معماری آن‌ها نیست، حتا به این بناها از جنبه‌ی زیبایی‌شناسی نیز توجه نمی‌شود.
 


ارفعی با اشاره به نبودن مناره و گنبد در نخستین مساجد ساخته‌شده در جهان اسلام، افزود: با وجود ساخت گنبد و مناره از دوره‌ی عثمانی، هنوز گاهی درك چندانی از فلسفه‌ی ساخت این دو عنصر مهم در مساجد نداریم.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری