0
طرح منوریل همچنان بلاتكلیف

طرح منوریل كه به اعتقاد بسیاری از كارشناسان ترافیك و حمل و نقل طرحی غیركارشناسی است تغییر كرده و بنا بر اظهار نظر چمران رییس شورای شهر به دلیل انتقال فرودگاه مهرآباد ، از مسیر دیگری عبور می كند

منوریل


طرح منوریل كه به اعتقاد بسیاری از كارشناسان ترافیك و حمل و نقل طرحی غیركارشناسی است تغییر كرده است و بنا بر اظهار نظر چمران رییس شورای شهر به دلیل انتقال فرودگاه مهرآباد ، از این مسیر عبور نخواهد كرد. مهندس "مهدی چمران" رییس شورای اسلامی شهر تهران در پایان یك صد و شصتمین جلسه علنی شورا با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر، مشاور پروژه مشغول مطالعه بر روی ادامه این خط از آزادی تا اكباتان است. این همان پروژه‌ای است كه بارها كارشناسان اعلام كردند بدون مطالعات اولیه است و اینك با جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد كه بحث جابه‌جایی آن با راه اندازی فرودگاه امام جدی شد، تغییر پیدا می‌كند و چه بسا باید هزینه‌هایی جدیدی را برای مطالعات اجرایی جدید بر روی مسیر تغییر یافته انجام داد. به گفته چمران برآورد اولیه هزینه احداث پروژه منوریل در خط صادقیه_ آزادی حدود ?? میلیارد تومان است كه قرار بود ?? میلیارد تومان آن ازطریق فروش آپارتمان های در حال احداث كنار این پروژه تامین شود. براساس مصوبه شورای شهر فقط آپارتمان هایی كه تا ?? درصد مراحل ساخت آنها انجام شده باشد، قابل پیش فروش هستند. چمران اضافه كرد: از آنجا كه پیش فروش آپارتمان ها دارای ویژگی ها و ضوابطی است، مقرر شد سرمایه مورد نیاز برای احداث این پروژه از طریق شركت سرمایه گذاری و مشاركت های مردمی شهر تهران انجام شود. رئیس شورای شهر افزود: در این جلسه مدیرعامل شركت سرمایه گذاری و مشاركت های مردمی شهر تهران گزارشی از نحوه جذب سرمایه و پیشرفت كار پروژه ارایه داد و قرار شد بررسی لازم درخصوص تعیین سرمایه گذار داخلی یا خارجی برای مشاركت در این پروژه و رسیدن به نتیجه قطعی صورت گیرد تا عملیات اجرایی منوریل صادقیه _ آزادی هرچه سریع تر آغاز و اجرای آن تسریع شود. چمران افزود: باتوجه به اینكه این پروژه نیازمند سرمایه گذاری فراوانی است. تصمیم گیری در این باره به عهده شركت سرمایه گذاری و مشاركت های مردمی شهر تهران گذاشته شده است. به گفته وی سرمایه گذاران داخلی و خارجی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری احداث پروژه منوریل اعلام كرده‌اند كه پس از بررسی های لازم سرمایه گذار پروژه مشخص خواهد شد. رئیس شورای شهر گفت: مطابق قرارداد، شركت سرمایه گذاری باید از مشاور خارجی استفاده كند و در رییس شورای اسلامی شهر تهران اجرای پروژه منوریل را منوط به موافقت شورای عالی ترافیك ندانست و گفت: این پروژه طولانی نیست و طول خط آن كه از فرودگاه به سمت شهرك اكباتان تغییر مسیر داده، شش كیلومتر است و نیاز به موافقت شورای عالی ترافیك ندارد.



به گفته مسوولان شهردارى تهران در چند سال آینده تهران داراى ??? كیلومتر خط قطار هوایى خواهد شد كه فاز آزمایشى آن به طول ? كیلومتر آغاز شده است. هزینه اجراى این طرح در هر كیلومتر رقمى در حدود ?? میلیون دلار خواهد بود كه در این صورت شهردارى تهران براى اجراى كل پروژه باید رقمى در حدود دو میلیارد و ??? میلیون دلار هزینه كند. درك بهتر این رقم آنگاه میسر مى شود كه تنها با ?? میلیون دلار بودجه لازم براى اجراى فاز آزمایشى این طرح از صادقیه _ مهرآباد مى توان ??? دستگاه اتوبوس گازسوز جهت تجهیز ناوگان اتوبوسرانى خریدارى كرد. اما گذشته از حجم ریالى و دلارى مورد نیاز براى اجراى این پروژه آنچه مهمتر جلوه مى كند جایگاه این وسیله نقلیه در سیستم حمل ونقل شهرهاى بزرگ دنیا است. براساس آمارهاى جامعه منوریل شهرى از آمریكا از سال ???? تا سال ???? فقط ??? كیلومتر خط قطار شهرى در جهان احداث شده است كه مالزى، آلمان، آمریكا، ژاپن و استرالیا از مهمترین میزبانان این پدیده اوایل قرن بیستم هستند و بنابر همین اطلاعات طولانى ترین خط منوریل دنیا در توكیوى ژاپن به طول ?? كیلومتر است. جالب آن كه آلمان به عنوان بنیانگذار استفاده از این وسیله در حمل ونقل درون شهر از سال ???? این وسیله را به دلیل مثمرثمر نبودن و هزینه هاى بالاى احداث و نگهدارى از چرخه حمل ونقل خود حذف كرده است. ژاپن نیز آخرین اقدام براى احداث این خطوط را در داخل یك پارك تفریحى و صرفاً به جهت جذب توریست انجام داده است و حجم عمده ساخت هاى جدید منوریل در جهان به همین منظور صورت مى گیرد. با وجود مخالفت عده‌ای بسیاری از كارشناسان ترافیك ، شورای شهر تهران در اولین فعالیت‌های خود برای بهبود سامانه حمل و نقل در تهران طرح منوریل را در دستور كار خود قرار داد. شورای شهر تهران در حالی از اجرای این طرح سخن به میان میآورد كه با وجود اعلام متوالی شورایعالی ترافیك وزارت كشور، از ارایه طرح كارشناسی منوریل خودداری می‌كند. وزارت كشور و شورایعالی ترافیك كشور این اقدام شهرداری و شورای شهر را غیر قانونی اعلام كرده ولی شهرداری شائبه سیاسی را در این اقدام وزارت كشور مطرح می‌كند. كارشناسان ترافیك نیز بارها در نامه‌های جداگانه‌ای از شورای شهر خواستند تا طرح‌های كارشناسی این طرح‌ها كه هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیارد ریال تنها برای 6 كیلومتر آزمایشی آن دارد در اختیار آنها قرار دهد كه شورا از این امر همچنان خودداری می‌كند. در این میان وزارت كشور بارها اعلام كرده است كه منوریل یك طرح كلان ترافیكی است و باید طرح آن به تصویب شورایعالی ترافیك كشور برسد تا به لحاظ قانونی شهرداری مجوز احداث آن را دریافت كند ولی شهرداری بر خلاف این امر مصوبه منوریل را از شورای ترافیك شهر تهران دریافت كرده است. دبیر شورایعالی ترافیك كشور در این رابطه در اظهار نظر خود با اشاره به استدلال شوراى شهر و شهردارى تهران مبنى بر دریافت مصوبه اجراى منوریل از شوراى ترافیك شهر تهران گفت: شوراى ترافیك شهر تهران طبق قانون وظیفه دارد سیاستهاى مصوب شهردارى را به راهنمایى و رانندگى ابلاغ كند تا اجرا شود و منوریل چیزى نیست كه راهنمایى و رانندگى مأمور اجراى آن باشد علاوه بر این كه تاكنون این شورا اجراى طرح منوریل را تصویب یا درباره آن بحث نكرده است . به گفته وی، در هیچ جای دنیا پروژه‌ای با این عظمت كه به گفته شهرداری تهران در هر كیلومتر 11 میلیون دلار و برای كل پروژه 66 میلیون دلار هزینه در بر دارد، به صورت آزمایشی انجام و هزینه صرف نمی‌شود. رئوفی با اشاره به این كه وزارت كشور از دو بعد وزارت كشور و شورای عالی ترافیك با این طرح مخالفت كرده است، افزود: شورای عالی ترافیك معتقد است بر روی این طرح مطالعه‌ای صورت نگرفته و اجرای آن مقرون به صرفه نیست. با وجود این كه مطالعات راه اندازی قطار سبك شهری در تهران چندین سال پیش توسط شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك انجام شد اما در دور جدید شورای شهر این طرح به طور جدی دنبال شد و شورا به این مطالعات كه نه برای طرح اجرایی بلكه به عنوان یك كار پژوهشی در مدیریت‌های قبلی صورت گرفته بود، اكتفا كردند. از ابتدای طرح این مساله كارشناسان اعلام كردند كه برای طراحی سیستم منوریل باید تهران دارای یك برنامه جامع ترافیكی شود تا بر اساس این برنامه و پیش بینی وضعیت تهران در سال‌های آتی برنامه‌ای برای احداث منوریل پیش بینی شود. با تشكیل كمیته‌ای در شورای شهر برای بررسی طرح منوریل ، ستاد مهندسى ترافیك و برنامه‌ریزى دانشگاه علم و صنعت ایران در نامه‌اى خطاب به شهردار تهران نوشت: «به خوبى واقفید كه اساس مهندسى ترافیك و سیستم حمل ونقل شهرى مناسب برپایه مطالعه، تجزیه و تحلیل نتایج، سیاستگزارى و آنگاه برنامه ریزى و تصمیم گیرى استوار است و بنابراین موضوع تاسیسات زیربنایى و طرح هاى وسیع و بسیار پرهزینه و اثرگذار با پیامدهاى متنوع زیاد كه پاره اى از آنها دائمى و تغییر آنها پس از احداث امكان پذیر نبوده و یا بسیار دشوار و گران است، نمى تواند شامل موارد فوق الذكر شود و لذا ضرورى است طرح ها با صبر و حوصله و بررسى هاى همه جانبه اجتماعى _ اقتصادى و فرهنگى و تكنولوژیكى و با عنایت به موقعیت ها و امكانات انسانى، مالى، فرهنگى و در نظر داشتن وضعیت موجود و آینده انجام بگیرد. دكتر جلیل شاهى در ادامه نامه خود به شهردار تهران نیز آورد: متاسفانه برخلاف انتظار این روزها شاهد فدا كردن اصول به پاى فروع و تعجیل در تصمیم هاى بزرگ هستیم كه نمونه بارز آن موضوع احداث خطوط منوریل یا قطار شهرى تك ریلى در تهران آن هم با طولى برابر چند صدكیلومتر است. استاد مهندسى ترافیك دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است: «گرچه انتشار این گونه اخبار و اخذ چنین تصمیم هایى در فرصت بالنسبه كوتاهى كه از عمر مدیریت جدید در شهردارى تهران مى گذرد براى عوام و كسانى كه منتظر مطرح شدن و نمایش هاى تبلیغاتى شغلى و مسوولیتى هستند ممكن است جالب و خوشایند باشد ولى ذهن متخصصان این حرفه و تخصص را به خود مشغول داشته و نگران مى سازد.» دكتر شاهى افزود: این نگرانى نه تنها به خاطر پیامدهاى نامشخص چنین طرح‌هاى بزرگى كه با هزینه هاى بسیار احداث مى شود و بدون هیچ تردیدى اثرات اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى زیادى را با خود همراه خواهد داشت بلكه از دست دادن موقعیت‌هاى به دست آمده نیز هست. وی كه پس از نگارش این نامه از سوى برخى از اعضاى شوراى شهر به جلسات بررسى این طرح دعوت شده بود در مورد سرنوشت این جلسات نیز گفت: «در آن جلسات به ما گفته شد كه مطالعات جامعى صورت گرفته است اما به رغم اصرارهاى ما مبنى بر مشاهده مطالعات این اقدام هرگز صورت نگرفت.» استاد مدیریت ترافیك دانشگاه علم و صنعت در نامه خود نوشته است: «اما تا آنجایى كه من كسب اطلاع كردم هیچ مطالعه جامع و كاملى انجام نشده است، البته اگر برخلاف نظر مدیران شهردارى تكثیر كاتالوگ هاى شركت هاى خارجى و تهیه بروشور از آنها را به عنوان یك مطالعه جامع به حساب نیاوریم. طرح مسئله انجام نشدن مطالعات جامع براى اجراى پروژه اى با حداقل ?? میلیارد تومان هزینه از سوى یك استاد دانشگاه در شرایطى مطرح شد مى شود كه مطابق گزارش مهندس محمدحسین شهیدى نماینده كمیسیون شهرسازى، فنى و معمارى شوراى شهر به رئیس این كمیسیون مسئولان شهردارى از در اختیار گذاردن مطالعات مورد ادعاى خود به كارشناس این كمیسیون نیز خوددارى كردند. برخى از موافقان پروژه در جلسات مربوطه كه معتقدند «اجراى شش كیلومترى فاز اول قطار هوایى در حد فاصل میدان صادقیه و فرودگاه مهر آباد مى‌تواند حداقل به عنوان فاز آزمایشى اصلى پروژه حدوداً ??? كیلومترى مطرح باشد اعلام مى دارد، چنانچه براى سیستم ??? كیلومترى مطالعه‌اى ارایه نشده باشد فرض? كیلومتر اجراى فاز اول به عنوان «فاز آزمایشى» منطقاً و عملاً، معناى «آزمایشى» نداشته بلكه دقیقاً به مفهوم اجراى یك پروژه ? كیلومترى فاقد مطالعه است.

CHN

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری