0

مهندس الناز مرادی - مهندس نرگس حمزه

فرصت بالقوه ایجاد شهر خلاق تنها با تکیه بر استراتژی های منفعت طلبانه مدیران شهری در جهت توسعه تحقق نمی یابد، مگر آن که این ظرفیت ها و مزیت های رقابتی موجود شهر، به عنوان حق همه شهروندان در بهبود کیفیت زندگی آن ها در نظر گرفته شود.

برای مطالعه قسمت اول اینجا کلیک کنید

Creative-City-Logoمهندس الناز مرادی

کارشناس ارشد برنامه ریزی و مدیریت شهری

مهندس نرگس حمزه

کارشناس ارشد مرمت شهری

فرصت بالقوه ایجاد شهر خلاق تنها با تکیه بر استراتژی های منفعت طلبانه مدیران شهری در جهت توسعه تحقق نمی یابد، مگر آن که این ظرفیت ها و مزیت های رقابتی موجود شهر، به عنوان حق همه شهروندان در بهبود کیفیت زندگی آن ها در نظر گرفته شود. در این راستا تقویت امکانات و پتانسیل ها با استفاده از سیاستگذاری های منطقه ای مدیران میسر خواهد بود. در جدول شماره 1، ویژگی های چشم انداز منفعت طلبانه مدیران با چشم انداز شهر خلاق مقایسه شده است.
از آنجا که چشم انداز هر شهر نقش اساسی در تعیین سیاست ها و برنامه های آینده و جاری آن دارد، بدیهی است نتایج به دست آمده از برنامه های حاصل از چشم اندازهای مختلف، کاملا متفاوت خواهد بود.

jadbval
جدول شماره 1. مقایسه ویژگی های چشم انداز شهر خلاق و چشم انداز منفعت طلبانه(Baeker& Others, 2008:18)

از جمله سیاست های پیشنهادی حاصل از چشم انداز شهر خلاق که جذب سرمایه های انسانی خلاق را تسهیل می نمایند، می توان به موارد زیر اشاره کرد که تاثیر مثبت آن ها در شهرهای خلاق جهان به اثبات رسیده است.
- حمایت از هنرهای بومی و محلی
-  ایجاد امکان استفاده مردم از فضاهای شهری در ساعات مختلف شبانه روز
- حفظ و نگهداری از مجموعه های هنری و فرهنگی
- حمایت از هنرمندان و افراد خلاق
-  برگزاری جشنواره ها، کارگاه ها و نمایشگاه ها برای گروه های مختلف سنی
-  ایجاد فضاهایی مانند کارگاه های هنری برای فراهم کردن زمینه بروز خلاقیت شهروندان
-  مطالعه در زمینه اولویت نیازمندی های شهری و عمومی
-  تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی
-  تاسیس موسسه هایی خلاق به منظور نوسازی شهرها و خانه ها و محله های قدیمی شهر از طریق خریداری و فروش آن ها به   منظور تجدید ساختمان و یا اجرای مستقیم طرح های ساختمانی توسط شهرداری
- جلب مشارکت مردم به تامین قسمتی از هزینه های خدمات عمومی

night-101318 1280

بررسی تطبیقی تجربیات موفق شهرهای خلاق جهان
شبكه شهر خلاق یونسكو در سال 2004 براى ارتقای توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شهرهای جهان آغاز به كار كرده است كه مبنای كار آن میراث فرهنگی و خلاقیت های هر شهر مى باشد. شهرهای عضو، ضمن ارتقای چشم انداز خلاق محلی خود، به مأموریت یونسكو برای ایجاد تنوع فرهنگی كمك می كنند. اعضای شبكه شهرهای خلاق یونسكو به هفت رشته مختلف طراحی، ادبیات، موسیقی، فیلم، صنایع دستی و هنرهای قومی، هنرهای رسان ای و هنر آشپزی دسته بندی شده اند. در این بخش تعدادی از شهرهای خلاق دنیا با توجه به ظرفیت ها و مزایای رقابتی آن ها معرفی شده است:
یوکوهاما: در سال 2009، پس از گذشت بیش از 150 سال از زمانی كه كشور برای اولین بار تجارت خارجی در بندر یوكوهاما را آغاز كرد، شهر یوكوهاما به مناسبت سالگرد این رویداد، طرح های توسعه شهری ابتكاری زیادی را با عنوان مبتكرانه ی "شهر خلاق یوكوهاما" به اجرا گذارد. در طول دهه گذشته این پروژه نوسازی شهری با هدایت چند نهاد دولت محلی از جمله "مركز خلاقیت یوكوهاما" ، یوكوهاما را به عنوان بندری تاریخی( كه تنها 40 دقیقه از توكیو فاصله دارد و خانه ای است برای برخی از جالب ترین رویدادهای فرهنگی و انجمن های هنری جوان) معرفی كرده است.

Ncreative city01

در حالی كه پیش از این جاذبه فرهنگی یوكوهاما با "موزه هنر یوكوهاما"، تئاترها و سالن های كنسرت متعدد آن شناخته می شد؛ اما به عنوان شهری با خلاقیت قابل توجه شناخته نشده بود و با حمایتی از سوی هنرمندان جوان همراه نبود. آن چه از ابتدا در دستوركار پروژه  "شهر خلاق یوكوهاما"  قرار داشت، عبارت بود از افزایش فعالیت های مرتبط با هنرهای محلی، جذب گردشگر و صنایع خلاق، بهره برداری از منابع موجود فرهنگی شهر، ترویج برهم كنش اجتماعی در فضاهای شهری و محافظت از میراث معماری شهر از طریق یافتن راه هایی برای باززنده سازی ساختمان های تاریخی.

NSimCity-Has-No-Abandoned-City-Mechanics-Says-Creative-Director-2

مهمترین عنصری كه از حاصل كار این پروژه در دست اجرا بود، ایجاد بنك آرت 1929 (بانک هنر) یا سازمان هنرهای معاصر و مدرسه ای بود كه در سال 2004 با حمایت دولت محلی در دو ساختمان متروكه بانك شهر افتتاح شد. در زمان حاضر این مجموعه صاحب مركز دیگری است كه در گذشته انبار بزرگ شركت كشتیرانی ان.یو.كا(NUK)  ژاپن بوده و چندین شعبه دیگر آن در جای جای شهر به چشم میخورند.
كاماكورا سومیكو ، كمك استاد دانشگاه هنر توكیو و یكی از مشاوران مراحل اولیه "شهر خلاق یوكوهاما"در یكى از سخنرانی های خود در سال 2010 اعلام كرد، تأسیس بنك آرت بیشتر از آنكه به منظور تشویق به قدردانی از هنر باشد، با هدف بهبود كیفیت كلی زندگی در شهر و جذابتر كردن آن برای بازدیدكنندگان انجام شده است. وی معتقد است: شعار غرورآمیز "هنر برای هنر"  كه در اواخر قرن نوزدهم ظهور یافت، تمایل رایج برای وجود تفكیك و تمایز در آداب و رسوم اجتماعی را بایگانی كرد. در گذشته از هنر انتظار نمی رفت نقشی اجتماعی ایفا كند یا ارزش دیگری غیر از ارزش ذاتی داشته باشد. از طرف دیگر همواره امید هنردوستان این بود كه هنر و فرهنگ نقش فعال تری در جامعه بازی كنند و جامعه هنردوست تر باشد.
بنك آرت به جای آن كه به عنوان عنصری مجزا از زندگی روزمره باشد، بر یكپارچگی هنرهای معاصر با انجمن های محلی و عامه جامعه تمركز كرد. برخی از اجراهای اولیه ایشان شامل "غذا و هنر معاصر" و "هنر و بلایای طبیعی" ، علاقه این مجموعه به متحد كردن عناصری از همه جوانب زندگی با هنر معاصر را آشكار كرد. نقطه قوت دیگری كه در طراحی این مجموعه وجود دارد، فضای قهوه خانه ساختمان در طبقه همكف است كه برنامه موثری از رویدادها را به نمایش می گذارد و ضمن آن كه نوشیدنی ها در آن بسیار ارزان عرضه می شوند، برای آن¬كه اطمینان حاصل شود، علاوه بر گردشگران به ساكنان بومی شهر نیز خدمت رسانی میکند؛ درهای این فضا تا پاسی از شب به روی همگان باز هستند.

در كنار این پروژه مهم، از دیگر نقاط جالب دریوكوهاما می توان به سوییت های استیپ اسلوپ (شیب تند) با فضایی جدید و جالب كه اقامتگاه هایی را به بسیاری از هنرمندان ارائه می كند و زایم كه در ساختمانی تاریخی و تغییر كاربری داده شده در مركز شهر نقش میزبان برای كارگاه ها، نمایشگاه ها، سخنرانی ها و دیگر رویدادهای فرهنگی را ایفا می كند، اشاره كرد.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری