0

شهرها در كنار افزایش روزافزون زندگی ماشینی نیاز به هدایت و كنترل جدی دارند. زیرا توجه به كنترل توسعه بی رویه، سرویس دهی خدمات در شهر را با مشكل مواجه می كند. هدایت سیستمی شهرها كه در دهه 70 مطرح شد اعلام داشت شهرها به گونه ای هستند كه یك سازمان یا نهاد نمی تواند با یك زاویه به شهر بنگرد بلكه باید خود را جزیی از شهر بداند كه در آن زندگی می كند و خدمات دریافت می نماید زیرا شهر موجود زنده ای است كه سازمان ها و نهادها را در خود جای داده است و نهادها اعضای آن هستند.


كارشناسان معتقدند كه ظرفیت توسعه با هجوم به شهرها و تضاد فرهنگ ها به خطر می افتد، چرا كه مشكلات حادث شده، با طی كردن یك چرخه تبدیل به بحران می شوند و شرایط مسكن، آموزش، ترافیك و در نهایت مدیریت شهری را با مشكل روبه رو می نماید. این بحران ها سبب می شود فكر، سرمایه و خدمات شهری را به خود اختصاص دهند و شهرها از طراحی آینده و انجام وظایف اصلی باز بمانند.

گروهی از شهرها در دهه 80 سعی كردند با دسترسی به اطلاعات و الگوهای سایر جهان قبل از رسیدن به مرحله خطر اقدامات پیشگیرانه به عمل آورند. آنها با مطالعه جهانی نیازهای آینده را پیش بینی كردند و برای تحولات آینده پیشاپیش آماده می شدند.

اروپایی ها بعد از طرح اتحادیه برای برداشتن مرزها و رسیدن به یك تشكل بزرگتر اقداماتی را به عمل آوردند. آنها با ارائه یورو به عنوان پول مشترك، بنای اقتصادی جدید را نهادند. اروپای واحد با جنگ های ناپلئون نتیجه نداد اما با تفاهم و منافع مشترك امروز شكل واقعی به خود گرفته و تا پایان این دهه به سمت توسعه هوشمند حركت می كنند. نظرسنجی های جهانی نشان می دهد آنچه در آینده بنیان اقتصاد و سیاست خواهد بود شهرهای بین المللی است یعنی شهرهایی كه نقش فعال در اقتصاد بین الملل دارند، آنها شرایطی را نظیر مراكز اصلی درآمد و یا مراكز بزرگ تصمیم گیری چند ملیتی و شركت های فراملی را در برمی گیرد این امر در دنیای امروز مبنای تجارت جدید و تحرك در سیستم حمل ونقل است و ارتباطات را سبب می شود.

دانمارك به دلیل موقعیت اقتصادی خاص خود در اروپا و داشتن ظرفیت لازم برای توسعه هوشمند به شیوه سال 2020 سعی در احداث شهری بین المللی دارد، منطقه ای نزدیك به كشورهای هم مرز به نام «اورستاد» انتخاب و بنای این شهر جهانی براساس ارتباطات آینده، معماری پیچشی كه سبكی برای آینده است و حمل ونقل مطمئن، سریع و قابل اتصال به شبكه جهانی طراحی شد. دولت دانمارك وظیفه اتصال كپنهاگ به شرق و غرب دنیا را عهده دار شد و مركز این ارتباط شهر بین المللی اورستاد است. این منطقه با طرحی هوشمندانه، مركزی برای تجارت جهانی، دانشگاه های بین المللی با ظرفیت بیست هزار نفر و حمل ونقل اتوماتیك مترو كه به راه آهن اروپا وصل می شود ساخته خواهد شد.

فاز اول این شهر در ماه مه 2003 و فاز دوم در سال 2007 راه اندازی می شود. مترو به عنوان ابزار اصلی در فاز اول قرار گرفته است و در سطوح تونل های زیرزمینی، خطوط هوایی در میادین پرجمعیت و در سطح زمین در شهری داشته باشد. دلیل دوم انتخاب اورستاد وجود فضای باز آن بوده است كه بدون تخریب و هزینه های تملك قابل بهره برداری بوده است. در اجرای این پروژه ها 60 هزار نفر مشغول به كار هستند.

مترو به عنوان فاز اول توسط شركت انگلیسی به عنوان با تجربه ترین تخصص در این زمینه در حال اجراست آنها در تونل های نزدیك محل خروج، درهای اضطراری برای مواقع خطر پیش بینی كرده اند كه بتوانند جمعیت ایستگاه را در كمتر از 5 دقیقه به سطح برسانند. استاندارد طول مترو 39 با عرض 2 متر درنظر گرفته شده است و هر واگن 96 ظرفیت نشسته و 204 ظرفیت ایستاده دارد. این مترو فاقد راننده است، كنترل بلیت و اطلاعات لازم از طریق سیستم هوشمند انجام خواهد شد.

ایتالیایی ها بر روی سیستمی كار می كنند كه از طریق دوربین در سطح خیابان و نصب مانیتور در داخل واگن های زیرزمینی مسافران از روند ترافیك و اوضاع اطراف ایستگاه ها و خیابان ها مطلع شوند. در 12 ساعت روزانه هر 90 ثانیه یك مترو در ایستگاه توقف می كند و در 12 ساعت شبانه هر 15 دقیقه یك بار این عمل انجام می شود كه در صورت وجود مسافر به طور هوشمند قابل افزایش است. این سیستم مترو با 150 نفر كارمند روزانه میلیون ها نفر را جابه جا خواهد كرد.

شركت بین المللی ستاره دنباله دار با جذب استعدادها و تجربه های جهانی سعی دارد تا شهر اورستاد را تا پایان دهه جاری به مركز تجارت و دانش دنیا تبدیل كند. این شركت با 37 انشعاب در دنیا با 6 هزار كارمند به دنبال كسب اطلاعات لازم است و در سال 1998 به عنوان فونداسیون توسعه هوشمند از شركت مترو لندن دعوت كرد طرح خود را ارائه كند تا سایر پروژه ها به تبعیت از آن، طراحی شوند و آنها با مشاركت بخش های دفاعی، بیمارستانی و الگوهای به كار رفته در منچستر طرحی پنج ساله را ارائه دادند و با افزودن میهماندار به واگن های مترو تشریفات را به تكنولوژی اضافه كردند.

تابلوهای دیجیتالی علاوه بر مشخص كردن زمان بعدی وسیله نقلیه، اطلاعات مختلف به مسافران ارائه می دهد. فضاهای طراحی شده بیشتر شیشه ای است و سعی شده بیشترین جذابیت را برای بیننده داشته باشد. پس از خروج از ایستگاه ها فضای آزاد به گونه ای طراحی شده كه دسترسی آسان به اتوبوس، تاكسی و دوچرخه وجود دارد و مسافر حق انتخاب دارد. شركتی در حال حاضر مشغول بررسی چگونگی انتقال نور طبیعی به تونل هاست به گونه ای كه نیاز به استفاده از نور مصنوعی نباشد و مسافر در زیرزمین احساس كند در سطح خیابان در حال قدم زدن است. در حال حاضر پنجره های نورگیر سقف ساخته شده كه روشنایی روز را با 8/99 درصد به شكل نور طبیعی به طبقات پایین منتقل می نماید و حتی در مورد ساخت فضای سبز در طبقات زیرزمین آزمایشات موفقیت آمیز بوده است.

آپارتمان ها در سال 2020 با الگوی پیچش و بالكنی بزرگ، سبك معماری آن زمان خواهد بود و در حال حاضر با حضور 200 شركت ساختمانی در حال بررسی است و تا سال 2004 الگوی ساخت وساز آینده را ارائه می دهند. آپارتمان هایی كه در آنها شكوه و جلال را در كنار ارتباطات تمام اینترنت و حمل ونقل 90 درصد با مترو خواهیم داشت. فضاهای عمومی اهمیت بیشتری خواهند داشت، سالن ها، سونا، استخر و زمین های ورزشی به طبقات بالای برج ها منتقل خواهد شد.

آسانسورهایی كه به جای بالا و پایین در عرض حركت می كنند و شما را از جلوی آپارتمان مستقیما به قسمت های غربی و شرقی همان طبقه منتقل می كنند. در ساختمان ها به جای پرده از شیشه های فتوكرومیك استفاده می كنند و مسافر می تواند با تغییر درجه فتو حتی در روز روشن اتاق را تبدیل به شب نماید.ساختمان هایی با انعطاف پذیری بالا كه زندگی در آنها امكانات زیادی را به دنبال دارد، كارشناسان نام این آپارتمان ها را سازمان فضایی گذاشته اند. در شهر بین المللی اورستاد شما می توانید ظرف 5 دقیقه به فرودگاه برسید.

در این شهر پلیس كنترل خود را از طریق دوربین های ماهواره انجام می دهد. تذكرات مستقیما از پیجر شما شنیده می شود و جرایم در همان زمان از حساب شما برداشت می شود. ارتباط شما با هر سازمان و یا شخصی در كمتر از دقیقه امكان پذیر است. به طوری كه دهكده های امروز به خانواده جهانی تبدیل خواهد شد. احزاب محیط زیست در آینده فعال ترین گروه ها هستند و برای كنترل جو از آلودگی مخالف پروازهای هواپیما هستند. لذا سفرهای حمل و نقل ریلی با انرژی الكتریكی اما با سرعت هواپیما انجام خواهد شد. برای پیاده شدن مسافران بین راه لازم نیست تمامی مترو یا قطار توقف نماید بلكه واگن های مربوط، توقف و بقیه با همان سرعت ادامه راه می دهند.

این واگن ها كه به طور سیار طراحی شده اند می توانند به سرعت به سیستم متصل و یا جدا شوند. این تكنیك می تواند مترو را بدون توقف با سرویس دهی دائم ارائه دهد. در شهرهای بین المللی خدمات بانك، بیمه و سرمایه گذاری درازمدت بر روی تكنولوژی جایگزین سرمایه های سرگردان خواهد شد. در حال حاضر 75 درصد پول دنیا در تجارت و 25 درصد در تولید است. گردش پولی در سال 2020 لحظه ای تغییرات عظیمی را به همراه دارد و رقابت تكنولوژی ابزار این تغییرات است.

منبع:روزنامه شرق

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری