0

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ساخت آسمانخراش 121 طبقه در تهران را تکذیب کرد.

به گزارش سرویس «شهری» ایسنا، محمدسالاری درنشست خبری صبح امروز خود در واکنش به مصاحبه یکی از معاونان بنیاد مستضعفان درخصوص ساخت اسمانخراش121طبقه در تهران و به‌کارگیری مشاور طرح تفصیلی در این پروژه گفت: فلسفه چنین خبری این است که یکی از مهندسان ایرانی‌الاصل مقیم امریکا از دوستان نزدیک سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان است که به دعوت وی برای شرکت در یک سمینار درتهران شرکت می‌کند و پس از ان معاون رییس بنیادمستضعفان دراین سمینار درجمع خبرنگاران خبرساخت اسمانخراش را می‌دهد اما اساسا این خبرصحت ندارد.

وی ضمن تکذیب این خبر با بیان اینکه مطالعات مربوطه در خصوص ضوابط بلندمرتبه سازی در شهر تهران در حال بررسی نهایی است گفت: بنیاد مستضعفان در چشم انداز خود ساخت آسمان خراشها را دارد تا از این صنعت خود به نفع شهر بهره ببرد اما تا نهایی شدن این ضوابط اجازه ساختی صادر نخواهد شد.

سالاری در مورد ضوابط بلندمرتبه‌سازی نیز گفت: از جمله مفاد طرح تفصیلی شهر تهران روابط بلندمرتبه‌سازی که با پیگیری‌های انجام شده در شورای شهر نهایتا مطالعات ضوابط بلندمرتبه‌سازی سال گذشته نهایی شد و در حال حاضر شورای عالی معماری و شهرسازی در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه مشاور مربوط به نگارش ضوابط بلندمرتبه‌سازی و ارائه پیوست‌های مطالعاتی درخصوص تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر چالش کم‌آبی، تاثیر بلندمرتبه‌سازی در وزش باد تهران، میزان جمعیت‌پذیری و... انتخاب شده است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده ظاهرا 20 روز قبل معاونت شهرسازی شهرداری مطالعاتی را آماده و به شورای عالی معماری ارائه کرده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شاهد درخواست‌های زیادی از سوی متولیان ساخت و ساز برای بلندمرتبه‌سازی هستیم اظهار کرد: باید شهرداری پس از تدوین پاسخ لازم را بدهد. با تصویب بلندمرتبه‌سازی بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

سالاری با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در گذشته جمعیت‌پذیری شهر تهران بیش از حد بوده و در شهرهای اغماری نیز شاهد افزایش جمعتی زیادی بوده‌ایم و همه کارشناسان اعتقاد دارند که جمعیت تهران اگر بیش از این باشد، به صلاح نیست و با همین رویکرد محدودیت‌سازی ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شورای عالی معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در مورد جزییات ضوابط بلندمرتبه‌سازی نیز تصریح کرد: قرار است مناطقی که امکان بلندمرتبه‌سازی در آن وجود دارد شناسایی شوند و البته بلندمرتبه‌سازی‌ها نیز یکسان نیست و به 4 دسته اچ 1، اچ 2، اچ 3 و اچ 4 تقسیم می‌شود که تفاوت در میزان سطح، ارتفاع و عرصه دارند که در تمامی این پهنه‌ها ملاحظات فنی و مهندسی رعایت شود که جزییات فنی و پیچیده‌ای دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه پهنه اچ 1 شامل ساختمان‌هایی با بیش از 300 متر ارتفاع است، گفت: حالا پاسخ به این سوال که چه تعداد از این ساختمان‌ها در تهران ساخته و در چه مناطقی هستند، باید پس از تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشخص شود اما مشابه طرح تفصیلی که بر روی ضوابط بلندمرتبه‌سازی نیز تحقیق می‌کند در طرح پیشنهادی خود ساختمان‌های بیش از 100 طبقه را نیز مدنظر قرار گرفته اما رویکرد شورا قطعا ساختمان‌های کمتر از این خواهد بود و در حال حاضر هیچ مسوول و نهادی نمی‌تواند ادعا کند که در این برهه زمانی که هیچ کدام از ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی نشده است می‌خواهد آسمانخراش بسازد.

سالاری اظهار کرد: به رغم اینکه همه اعضا برای بهره مندی از اختیارات کافی و برای اعمال نظارت تلاش کرده‌اند و تذکرات متعددی نیز در این رابطه در صحن مطرح شده است، اما همچنان در این حوزه موفقیتی حاصل نشده است.

وی در ادامه عدم پیگیری صحیح تذکرات توسط هیئت رئیسه را یکی از نقاط ضعف عملکرد شورای شهر در دوسال گذشته دانست و اظهار کرد: موضوعات مهمی در تذکرات مطرح می‌شود اما اقلب این تذکرات به درستی پیگیری نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به وسعت تهران معادل چند برابر برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس اظهار کرد: قطعاً مدیریت چنین عرصه‌ای نیازمند یک مرکز پژوهش‌های مستقل، مشابه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است تا کمیسیون‌های تخصصی بتوانند در جریان تصمیم‌سازی‌ها از یک ظرفیت علمی و پشتوانه کارشناسی در قالب فعالیت‌های این مرکز بهره مند شوند. بدون وجود چنین اتاق فکری تصمیم‌گیری‌ها ضعیف خواهد بود.

سالاری در ادامه با انتقاد از روند حسابرسی از مجموعه‌های وابسته به شهرداری تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز شاهد هیچ تحول زیربنایی در موضوع حسابرسی‌ها نیستیم و همچنان روند ناصحیح چند سال گذشته تکرار می‌شود. به این ترتیب چگونگی پایش برنامه و بودجه‌های مصوب سالانه از دقت لازم برخوردار نیست.

وی افزود: گزارش تفریغ بودجه سال 89 شهرداری تهران با چند سال تأخیر در سال 94 بررسی می‌شود و این اشکالی است که تاکنون بارها توسط اعضای شورای شهر از هردو جناح مطرح شده اما شاهد بهبود وضعیت و تغییر رویکرد جدی در این بخش نبوده‌ایم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه برخی از نقاط قوت فعالیت دوساله شورای چهارم را برشمرد و اظهار کرد: 31 عضو شورای شهر نشان دادند با وجود گرایش به دو جناح سیاسی مختلف به تعهد خود نسبت به شهروندان پایبند هستند و همواره از حاشیه سازی‌های سیاسی اجتناب کرده‌اند. هرچند نمی‌توان گفت که موضوعات سیاسی هیچ تأثیری بر روند رسیدگی به مسائل شهری نداشته‌است اما در این زمینه کارنامه قابل قبولی از همه اعضا رقم خورده است.

سالاری تعامل شورای شهر با دولت را یکی دیگر از نقاط قوتی برشمرد که به اعتقاد او در سال اول شورای شهر جدی‌تر بوده است و در این رابطه افزود: در سال اول شورا با پیشنهاد هیئت رئیسه توانستیم کمیسیون تخصصی هفتم در دولت را تشکیل داده و موضوعات مهمی را در این کمیسیون مورد بررسی قرار دهیم، کما اینکه این کمیسیون مصوبات مهمی را در طول ماه‌های اخیر گذرانده است.

وی با تجلیل از نقش فعال رسانه‌ها به ویژه در سال اول شورای چهارم تصریح کرد: تقویت نظارت اجتماعی و رسانه‌ای از نقاط قوت فعالیت شورا در زمان ریاست مسجد جامعی بوده است و تجربه نشان داد که این موضوع ابزار مهم و کارسازی در تحقق مصوبات شورا، جلوگیری از تخلفات ساختمانی و همینطور حفظ باغات و فضای سبز بوده است. قطعاً جلوگیری از برخی موارد تخلف بدون نظارت رسانه‌ای امکان پذیر نبود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری گزارش عملکرد خود را به صورت مکتوب و شفاهی در سال نخست شورای دوره چهارم ارائه داد گفت: متأسفانه در سال دوم از سوی هیئت رئیسه هیچ الزامی برای ارائه گزارش شفاهی نداشتیم که بنده به نوبه خود در این خصوص به هیئت رئیسه انتقاد دارم.

وی افزود: ارائه گزارش موجب ایجاد رقابت بین کمیسیون‌ها می‌شود و آنها فرصت می‌کنند تا موضوعات تخصصی خود را با مردم و ذی نفعان شهری در میان بگذارند و از نظرات آنها بهره مند شوند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: در سال دوم شورا براساس وظیفه‌مان به پایش احکام مربوط به شهرسازی اقدام کردیم و در این راستا توانستیم بعد از چند سال لایحه مربوط به سیما و منظر شهری را نهایی کنیم. اگرچه منتظر تصویب این لایحه نشدیم، با تعاملاتی که با معاونت شهرسازی شهرداری داشتیم توانستیم برای نخستین بار موضوع بررسی نماهای ساختمان‌هایی که اقدام به ساخت می‌کنند را در کمیسیون های طراحی و نمای شهری بررسی کنیم.

سالاری با بیان اینکه براین اساس همه مناطق 22 گانه شهری دارای کمیسیون‌های بررسی نما هستند و نمایی که قرار است در ساختمان‌های در حال احداث اجرا شوند مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: اتمام مطالعات و تصویب طرح‌های توسعه شهری که یکی از مهمترین مأموریت‌های حوزه معماری بود نیز در کمیسیون معماری پیگیری شد و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مطالعات و طرحهای توسعه شهری در فرآیند تصویب در کمیسیون ماده 5 قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به موضوع ساماندهی باغات اشاره کرد.

وی افزود: در راستای ساماندهی باغات جلساتی برگزار شد که در کمیسیون ماده 5 مورد تصویب قرار گرفت و مشاوران مربوطه در حال تدوین طرح‌های لازم با مشارکت مالکان باغات و اراضی کم هستند که قطعاً این طرح کاملا تحقق پذیر خواهد بود و مسکوت نمی‌ماند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه گفت: پیشنهادی که اعضای شورای شهر مطرح کرده بودند تملک باغات کن بود ولی با توجه به محدودیت اعتبارات طی جلسات متعددی که برگزار شد نهایتاً مقرر شد قسمت کمی از باغات تملک شود این درحالی است که سعی کردیم دغدغه ذی نفعان نیز مدنظر قرار گیرد و طرحی قابل تحقق به اجرا درآید که شهرداری نیز با اهتمام تمام درحال پیگیری این موضوع است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: چالش‌های دره فرحزاد نیز مانند چالش‌های کن است که با همین فرآیند و با مشارکت کمیسیون معماری و شهرسازی موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم طی دو هفته آینده گزارش آن را در شورا به صورت دقیق و جامع ارائه کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد بازبینی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان هستیم و قرار است در کل کشور روند فعلی تعیین و مهندسین ناظر و مجری مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

سالاری افزود: با توجه به اینکه کمتر از یک درصد آرای قلع بنا و تبدیل به حالت اولیه بنا در کمیسیون ماده 100 اجرایی می‌شود، یکی از مأوریت‌های ویژه کمیسیون شهرسازی شورا بررسی این روند بود که براین اساس به زودی شاهد تغییر و تحولات جدی در این حوزه خواهیم بود به عنوان مثال قرار است همه کارشناسان 10 گانه این کمیسیون توسط اعضای شورای شهر معرفی شوند و نمایندگان شهرداری و دیگر نمایندگان شهرداری نسبت به انشاء کمیسیون ماده 100 اقدام نکنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: همه اعضای شورا معتقدند کارشناسانی که درا ین کمیسیون مشاوره می‌دهند باید به صورت مستقل از شهرداری و از سوی شورای شهر فعالیت کنند، چرا که در حال حاضر آرایی که صادر می‌شود به صورت واقع بینانه نیست و کارشناسان مستقل شورا تأثیرپذیری از شهرداری نخواهند داشت بنابراین آرایی تحقق پذیر تعیین می‌شود.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری