0

سر و صورت بزرگان و امرای همراه با ناصرالدین شاه در نقش برجسته ''شکل شاه'' درحالی سال گذشته به صورت کاملا عامدانه تخریب شد که پس از گذشت یک‌سال هنوز هیچ مرمت و حفاظتی از این سنگ‌نگاره قاجاری نشده است. هم‌اکنون فعالان میراث‌فرهنگی وضعیت حفاظتی این اثر تاریخی را در مرحله اضطرار می‌دانند.

زخم صورت ناصرالدین شاه عمیق شد

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ‌"شکل‌شاه" سنگ‌نگاره‌ و تصویری از ناصرالدین شاه و همراهان اوست  که در ضلع غربی تونل نوانا شهرستان آمل واقع‌شده، با اینکه از این سنگ‌نگاره  به‌عنوان یکی از زیباترین و مهمترین نقش‌برجسته‌های ایران یاد می‌شود اما وضعیت حفاظتی‌ آن بسیار ضعیف عنوان می‌شود.  
 
به‌گزارش CHN، نقش­برجسته قاجاری در 60 کیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی رود و جاده هراز و تونل وانا در کنار محور ارتباطی تهران به آمل در زمان ناصرالدین شاه و بدستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه کوه و مشرف به رود هراز کنده شده است. این نقش­برجسته در کنار راه ساسانی-اسلامی ساخته شده و پهنای نقش­برجسته 8 متر و درازای آن 4 متر است. در این حجاری ناصرالدین شاه سوار بر اسب در وسط بهمراه ده تن از امرای کشوری و لشکری در طرفین راست و چپ نشان داده شده است.

 
با این حال، سال گذشته صورت و ریش دو تن از درباریان سمت چپ نقش ـ برجسته، مورد تعرض قرار گرفت و به صورت عمدی شکسته شد.
 
«علیرضا صادقی امیری» دبیر انجمن جوانان سپید پارس در اینباره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: سال گذشته درحالی صورت سنگ‌نگاره شکل‌شاه توسط برخی افراد ناآگاه تخریب شد که هنوز هیچ مرمت و حفاظتی از این اثر تاریخی نشده است. این درحالی است که بارها فعالان میراث‌فرهنگی از وضعیت نامناسب این سنگ‌برجسته به اداره میراث‌فرهنگی استان گلایه و شکایت کرده‌اند.
 
این فعال میراث‌فرهنگی می‌افزاید: هم‌اکنون وضعیت حاد سنگ‌نگاره  سبب‌ شده که نگرانی دوستداران میراث‌فرهنگی و طبیعی استان مازندران نسبت به این اثر تاریخی شدت پیدا کند. چراکه بارها شاهد آن بوده‌ایم که صورت شاه و همراهان او  با سنگ تخریب شده است.
 
صادقی امیری معتقد است، اگر ابزار حفاظتی در این منطقه ایجاد شود و حتی یک نگهبان برای جلوگیری از تخریب‌های مکرر گذاشته شود احتمال تخریب این سنگ‌نگاره بسیار کاهش پیدا می‌کند. چراکه تخریب این سنگ‌نگاره نیاز به زمان و صرف نیروی بسیار دارد. بنابراین ایجاد ابزارهای حفاظتی کاملا ضروری است.
 
به‌اعتقاد این فعال میراث‌فرهنگی، حتی وجود یک تابلوی هشدار‌دهنده  می‌تواند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. به‌طور مثال گروه‌هایی که برای کوهنوردی، سنگ نوردی می‌روند، بدون آنکه بدانند با یک اثر تاریخی چگونه برخورد کنند  از روی سنگ‌ها بالا رفته و برای گرفتن عکس یادگاری و یا از روی کنجکاوی صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کنند.
 
پیش از این نیز یکی از باستان‌شناسان ارشد میراث‌فرهنگی به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفته بود، پیرامون این نقش‌برجسته در حاشیه اشعاری در وصف ناصرالدین شاه نگاشته شده که در سال‌های اخیر به دلیل عدم مراقبت و حفاظت فیزیکی، چه از لحاظ طبیعی که در معرض مستقیم باران و برف سنگین قرار گرفته و چه از لحاظ تخریب انسانی، در شرایط بدی قرار دارد.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری