0
چهارباغ اصفهان برای همیشه از محاق عبور مترو نجات یافت

استانداری و مسئولان سازمان مترو اصفهان پذیرفتند که مترو از مسیر شمس‌آبادی عبور كند



طی چند سال گذشته در حالی كه مسئولان مترو شهر اصفهان به عبور مترو از زیر خیابان پافشاری می كردند، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی حفاظت از میراث فرهنگی ایران بارها مخالفت خود را با عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ عباسی اعلام كرده بودند و طی ماه های گذشته پیگیری ها سرعت بیشتری گرفت .
«منیره اخوان»، نماینده اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی میراث خبر با اعلام پذیرش ممنوعیت عبور مترو اصفهان از مسیر خیابان چهار باغ توضیح داد: «به دنبال بحث و گفت و گوهایی كه پیرامون آثار مخرب عبور مترو از چهارباغ اصفهان میان مسئولان اصفهان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عمل آمد، مسئولان اصفهان در نهایت با ممنوعیت عبور مترو از چهارباغ موافقت كردند.»
به گفته وی، استانداری و مسئولان سازمان مترو اصفهان پذیرفتند که مترو از مسیر شمس‌آبادی عبور كند.
خیابان چهارباغ عباسی كه در دوران شاه عباس صفوی ساخته شده یكی از قدیمی ترین و تاریخی ترین خیابان های كشور محسوب می شود كه در اطراف آن آثار تاریخی مهمی از جمله مسجد چهارباغ، كاخ هشت بهشت جای گرفته است. این خیابان تاریخی در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
«منیره اخوان»، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت که به دنبال این تصمیم، بررسی‌های لازم برای تغییر مسیر ـ عبور مترو از شمس‌آباد ـ آغاز شده است و تلاش می‌شود پروژه مترو تا دو سال آینده به پایان رسد.
خطری که رفع شد

ایجاد تونل و حفر زمین،‌ عبور قطار و وجود آب های زیرزمینی بزرگ ترین معضلاتی بوده كه در صورت ساخت مترو و عبور آن از زیر خیابان چهار باغ، سازه های بی نظیر این خیابان را تهدید می كرد.
مطالعات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بارها نشان داده که گذر مترو از خیابان چهارباغ، بافت تاریخی و زیربنایی این خیابان را به مخاطره می انداخت.
به اذعان کارشناسان میراث فرهنگی ،عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ اصفهان، علاوه بر آسیب رساندن به لایه‌های اصلی این خیابان و مدرسه چهارباغ، موجب تخریب سی‌وسه پل نیز می شد.
این کارشناسان معتقدند پایه‌های سی‌وسه پل روی مصالح سنتی ساروج، لاشه سنگ، آهك و آجر قرار دارد كه قسمت‌های بالاتر آن نیز صرفا با آجر ساخته شده و چون این پل روی اتصالات آجر و ملات استوار است، با در نظر گرفتن وزن خود پل نیز كه با گذشت 400 سال استحكام اولیه خود را از دست داده است، عبور مترو می توانست تخریب های جبران ناپذیری بر جای گذارد.
میراث خبر

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری