0

اسد الله بیرانوند گفت: درهمایش پنجمین شورای عالی سیاستگذاری ثبت کشور از مجموع 400 پرونده ارایه شده، 120 اثر ناملموس و معنوی و مابقی تاریخی فرهنگی بودند که استان قزوین با ثبت 17 اثر ملموس و ناملموس بیشترین آثار ثبتی را به خود اختصاص داد.

میراث فرهنگی

"اسد الله بیرانوند" گفت: استان قزوین با تنوع اقوام وآداب رسوم جزو استان‌های دارای آثار ناملموس معنوی فراوان است که در همایش پنجمین شورای عالی سیاستگذاری ثبت کشور توانستیم 13 اثر معنوی قزوین را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.
 


بیرانوند بااشاره روند ثبت این آثار معنوی در قزوین گفت: درهمایش پنجمین شورای عالی سیاستگذاری ثبت کشور از مجموع 400 پرونده ارایه شده، 120 اثر ناملموس و معنوی و مابقی تاریخی فرهنگی بودند که استان قزوین با ثبت 17 اثر ملموس و ناملموس بیشترین آثار ثبتی را به خود اختصاص داد.
 


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآورشد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراجرای ماده یك قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون بین المللی حفظ میراث ناملموس و اجرای ماده 12 این كنوانسیون توانست سرمه دوزی، نم نم دوزی ، پاپیه ماشه، جلد لاكی، گچبری قزوین، قالی اعتماد قزوین، جاجیم فشگلدره آبیك، مشبك سنگ، حكاكی سنگ، آیین نذر ولد آبادی، بازی بریف بریف ، رقص هالای آبیك را در فهرست آثار ملی كشور به ثبت برساند.
 


وی همچنین اظهاركرد: با ثبت این آثار معنوی باید با همكاری دستگاه‌های مرتبط به حفظ و احیای آن با توجه به قوانین و مقررات پرداخته تا شاهد رشد و شكوفایی آنها در قزوین باشیم.
 


سرمه دوزی، به دوخت‌هایی اطلاق می‌شود که با استفاده از انواع سِرمه‌ها انجام پذیرد، نم نم دوزی نیز به دوختن منجوق در کناریکدیگر به صورت فشرده ودرواقع روشی از دوخت منجوق بر روی پارچه است، گفته می‌شود.
 


پاپیه ماشه نیز تکنیکی است که در آن لایه‌های کاغذ و سیریش روی هم چسبانده می‌شوند و با فرم دهی مناسب شکل گرفته و پس از خشک شدن محکم می‌شود.
 


جلد لاكی نیز جلد روغنی یا جلد لاکی از شیوه‌های جلدسازی قدیم ایران و یکی از جلوه‌های زیبای کتاب‌آرایی در هنر اسلامی محسوب می‌شود.
 


گچبری قزوین نیز یکی از رشته‌های وابسته به معماری سنتی ایرانی است که به عنوان یکی از آرایه‌های مهم در تمام دوره‌های تاریخی دارای اهمیت بوده و شامل رسمی بندی، یزدی بندی، مقرنس و گره است.
 


قالی اعتماد قزوین هم به قالی‌ گفته می‌شود كه سابقه آن به دوره صفویه می‌رسد و محصول كارخانه اعتماد و سلامت است، از مهمترین ویژگی آن نقوش و طرح‌های استفاده شده و سیستم بافت آن است که لول و پود نخ پنبه دارد و رجشمار آن بین 40 تا 60 متغیر است.
 


جاجیم فشگلدره آبیك نیز دست بافته‌ای پشمین، منقش و غالبا مخصوص نواحی سردسیر است که با نقوش خاص این منطقه بافته می‌شود.
 


مشبك سنگ نیز به تراش دادن سنگ و شبکه شبکه كردن آن به کمک ابزاری چون قلم و چکش گفته می‌شود و حكاكی سنگ نیز حک کردن نقوش و خطوط مختلف بر روی سنگ به کمک ابزارهایی بسیار ساده شامل قلم‌های فولادی، چکش و تیشه، آیین نذر است.
 


ولد آبادی، نذر نون و ماست در شب‌های جمعه و پخش آن در سر مزار مرحوم ولد آبادی بوده، بازی بریف بریف هم بازی است كه در روستای گازرخان انجام می‌شود و یك بازی نمایشی جهت فتح قلعه حسن صباح است و رقص‌هالای آبیك نیز یکی از رقص‌های سنتی این منطقه در مراسم عروسی است.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری