0
دانشمندان دانشگاه میشیگان بتن انعطاف‌پذیر ساختند

دانشمندان دانشگاه میشیگان گونه جدیدی از بتن مسلح با الیاف ساخته‌اند كه از بتن عادی 40 درصد سبك‌تر و در برابر ترك خوردن 500 بار مقاوم‌تر است.این بتن جدید كه "كامپوزیت سیمانی مهندسی"، نامیده شده ، به دلیل عمر طولانی در دراز مدت از بتن معمولی ارزان‌تر است



ویدئو( کلیک کنید)

عملكرد این بتن جدید از یك طرف به دلیل وجود الیاف نازكی است كه 2 درصد حجم ملات بتن را تشكیل می‌دهد و از طرف دیگر به این خاطر است كه خود بتن از موادی ساخته شده است كه برای ایجاد حداكثر انعطاف‌پذیری طراحی شده‌اند. به گفته دانشمندان، بتن جدید كه "كامپوزیت سیمانی مهندسی"، نامیده شده ، به دلیل عمر طولانی‌تر در دراز مدت از بتن معمولی ارزان‌تر است. به گفته "ویكتورلی" استاد گروه مهندسی سازه "دانشگاه میشیگان" و سرپرست تیم سازنده بتن، تكنولوژی كامپوزیت سیمانی تاكنون در پروژه‌هایی در ژاپن، كره، سوئیس و ایتالیا به كار گرفته شده است. استفاده از آن در ایالات متحده به نسبت كندتر بوده.



این در حالی است كه بتن متعارف دارای مشكلات بسیاری از جمله نداشتن دوام و پایداری، شكست در اثر بارگذاری شدید و هزینه‌های تعمیر در اثر شكست است.
به گفته "لی"، بتن نشكن یا انعطاف‌پذیر به جز شن درشت از همان مواد تشكیل‌دهنده بتن معمولی ساخته شده است.
بتن نشكن كاملا شبیه بتن عادی است اما تحت كرنش‌های بسیار بزرگ، بتن كامپوزیت سیمانی تغییر شكل می‌دهد، این قابلیت از آن جا ناشی می‌شود كه در این نوع بتن؛ شبكه الیاف داخی سیمان قابلیت لغزیدن داشته و در نتیجه انعطاف‌ناپذیری بتن كه باعث تردی و شكنندگی است، از میان می‌رود.
امسال برای اولین بار، "اداره حمل و نقل میشیگان" برای نوسازی قسمتی از عرشه پل "گرواستریت" بر فراز بزرگراه "4 و I" از كامپوزیت سیمانی استفاده می كند. دالی از جنس كامپوزیست سیمانی جایگزین یك مفصل انبساطی در این قسمت از پل خواهد شد تا با متصل كردن دال‌های بتنی مجاور به هم، عرشه‌ای یكنواخت از بتن به وجود آورد. استفاده از مفصل انبساطی به عرشه بتنی قابلیت حركت در اثر تغییرات می‌بخشد. اما در هنگام گیر كردن مفصل‌ها، مشكلات زیادی پیش می‌آید.
دانشمندان انتظار دارند استفاده از كامپوزیت سیمانی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود.
اگر چه هنوز مطالعات دراز مدت زیادی برای تایید عملكرد كامپوزیت سیمانی مورد نیاز است، مقایسه‌های انجام شده در "مركز سیستم‌های پایدار"، از "دانشده منابع طبیعی و محیط زیست"، به همراه گروه "لی"، نشان می‌دهد كه در یك دوره 60 ساله، استفاده در عرشه پل، كامپوزیت سیمانی نسبت به بتن عادی 37 درصد ارزان‌تر است، 40 درصد انرژی كمتری مصرف می‌كند و باعث كاهش انتشار دی اكسید كربن تا 39 درصد می‌شود.

منبع: mich.edu>www. Umich.edu

UAN"

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری