0

مدیران شهری کاشمر در سال‌های اخیر درنظر داشته‌اند تا شهری توسعه یافته برای شهروندان فراهم آورند از این رو شاهد رشد روزافزون فضاهای شهری بوده‌ایم.

میادین غیراستاندارد کاشمر

به تبع آن، سایه این توسعه، خود را بر ساختار فیزیکی شهر و خانه و کاشانه مردم پهن کرده و هر ساله با احداث شهرک‌ها و خیابان‌های جدید، چهارراه‌ها و میادین ، مناطق نوساز و قدیمی به خوبی در حال جدا شدن از یکدیگر است اما در این میان، گاهی نگاه‌های سلیقه‌ای بر استفاده از نظرات کارشناسی ارجح شده به طوری که روزی میدانی احداث می‌شود، روز دیگر همان میدان چهارراه می‌شود، دیگر روز در میدانی تندیسی نصب می‌شود و در فاصله کوتاهی تغییر می‌یابد.
 


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، در برخی میادین احداث شده شهر کاشمر می‌توان این طنز را چاشنی رفت و آمدهای روزمره کرد که گاه میدان می‌پیچد و وسیله نقلیه نمی‌پیچد زیرا نه شعاع مناسبی برای این میادین در نظر گرفته شده و نه استانداردهای لازم رعایت شده است.
 


90 درصد میادین کاشمر غیراستاندارد است

یکی از کارشناسان راهنمایی و رانندگی با اعلام این‌که جهتِ داشتن یک میدان استاندارد، شرایط و موارد بسیاری دخیل است، زیرساخت اولیه، رویه‌ آسفالت و شیب میادین را که می‌بایست سرعت وسایل را کنترل کند، از جمله این موارد و استانداردها دانست.
 


اسحاقی در گفت‌‌وگو با ایسنا با اظهار تأسف از اینکه اغلب شهرداری شیب میادین را برای کنترل آب برعکس طراحی می‌کند و به نیروی گریز از مرکز توجهی ندارد، افزود: این امر موجب شده وسایل نقلیه‌ای که قصد دور زدن میادین را دارند، به بیرون هدایت شوند.
 


این کارشناس راهنمایی و رانندگی میدان بهورز را یکی از این میادین غیراستاندارد در شهر معرفی کرد و با اشاره به اینکه کافی است حتی با سرعت 40 کیلومتر قصد دور زدن این میدان را داشته باشی تا به سمت بیرون هدایت شوی، اظهار كرد: میادین بایستی به گونه‌ای طراحی شود که وسایل نقلیه به سمت داخل هدایت شود.
 


وی افزود: اگرچه میدان‌ها به لحاظ مهندسی ترافیک باید در یک قواره خاصی باشند، اما در حال حاضر در بحث شهرسازی این اصول رعایت نمی‌شود.
 


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 20 میدان در شهر کاشمر است که اگر بخواهیم آنها را به لحاظ استاندارد بودن ارزیابی کنیم 90 درصد آنها غیراستاندارد است به طوری که به لحاظ داشتن علائم ، آسفالت، شیب و از نظر مهندسی ساخت دارای ایراداتی است، تصریح کرد: نبودِ علائم هشداردهنده و خط‌کشی‌های دور میدان نیز از جمله نقص‌های دیگر میادین است که موجب بروز سوانح و حوادث می‌شود.
 


وی با اظهار تأسف از اینکه مسوولان شهری در احداث میادین، نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی را جویا نمی‌شوند در صورتی که استفاده از نظرات کارشناسان می‌تواند کمک فراوانی به احداث میادین استاندارد بکند، افزود: اگر به خاطر میدان غیراستاندارد، خسارتی به فردی وارد شود شهرداری موظف به پرداخت خسارت است.
 


وی به وضعیت ترافیک شهر کاشمر و گره‌های ترافیکی ناشی از وضعیت میادین اشاره کرد و گفت: میدان‌های مرکزی و بهشت، جوابگوی حجم ترافیک نبوده به طوری که در بیشتر ساعات با مشکل ترافیکی روبرو هستیم.
 


وی نبود پارکینگ را در ایجاد ترافیک دخیل دانست و با بیان این‌که در خیابان مدرس پارکینگی وجود ندارد و پارکینگ خیابان قائم نیز جوابگو نیست، در خیابان امام نیز با وجود مراکز اداری ، مسکونی و خدماتی فقط دو پارکینگ موجود است، اظهار كرد: باید مسوولان برای احداث پارکینگ‌های مناسب و استاندارد چاره‌ای بیندیشند.
 


در احداث میادین به استانداردها توجهی نمی‌شود

سیدابوالفضل طبسی، کارشناس معماری و مسائل شهری در خصوص وضعیت میادین شهر کاشمر به ایسنا، گفت: از قدیم در بحث شهرسازی، میادین اهمیت بسیاری داشته‌اند به همین جهت اگر بخواهیم با دید معماری و شهرسازی به بحث میادین نگاه کنیم، تأثیرات خوبی بر شهرسازی دارند.
 


وی با اشاره به وضعیت ترافیک شهرهای بزرگ که جهت روان سازی ترافیک اغلب میادین را تبدیل به چهارراه می‌کنند، گفت: برای شهرهایی همانند کاشمر نه تنها لزومی به این کار نیست بلکه می‌توانیم با بهسازی فضاهای اطراف میادین ، زیبایی شهر را بیشتر کنیم.
 


طبسی با اعلام اینکه میادین موجود در شهر کاشمر عمدتاً میادین قدیمی هستند، تصریح کرد: میادین جدیدی که ایجاد شدند همانند میدان خیابان قائم که نه به لحاظ عملکردی ، كاركرد درستی داشته و نه فرم و شکل مناسبی دارند، هیچ الزامی به تأسیس آنها نیست.
 


به اعتقاد وی، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در احداث این میدان نبوده و بدون نظر کارشناسی احداث شده است.
 


وی با بیان اینکه بعضی از میادین همانند میدان شهید غلامی کاربرد بالایی دارد و می‌تواند نماد بسیار خوبی از کاشمر در آنجا نصب شود، افزود: طراحی میدان‌های قدیمی زیاد مشکل‌دار نیست اما مشکل عمده در میادین جدید است که بدون هیچ‌گونه برنامه خاصی در حال احداث می‌باشد به طوری که در 70 درصد میادین جدید استانداردها و مسائل شهرسازی رعایت نشده و متأسفانه به دلیل غیراستاندارد بودن بسیاری از این میادین، شاهد واژگونی خودروها هستیم.
 


به گفته وی، برای احداث میدان‌ها ، استانداردهای خاصی وجود دارد به طوری که در شهرسازی قدیم یک سری اصول در آن رعایت می‌شد اما در میادین جدید، شعاع حرکتی ، دیدِ میدان و ... رعایت نمی‌شود.
 


وی با اشاره به اینکه مسوولان فقط درصدد هستند یک میدان بسازند تا ماشین‌ها دور آن حرکت کنند، تصریح کرد: مسوولان بدون در نظر گرفتن استانداردها به ساخت میدان کفایت می‌کنند تا فقط ماشین‌ها دور آن بچرخند.
 
به اعتقاد این کارشناس، میادین جدید به لحاظ مسائل شهرسازی وجهه خوبی برای کاشمر نداشته و مسوولان می‌بایست این مسائل را کارشناسانه بررسی کنند.
 


وی تصریح کرد: میادین اگر خوب اجرا شوند و در آنها موارد شهرسازی رعایت شود، بدون شک منجر به ترافیک روان در شهر خواهد شد اما اگر مسائل شهرسازی به خوبی در میادین رعایت نشود با توجه به رشد روزافزون خودروها که در شهرها داریم با مشکلات شهرهای بزرگ و بروز سوانح و ... روبرو خواهیم شد.
 


وی با اشاره به اینکه مسئولان در بحث شهرسازی در کاشمر تراکم جمعیت را نیز به یک سمت می‌برند به طوری که شاهد پر تراکم شدن جمعیت در قسمت بالای شهر هستیم، اظهار داشت: اغلب ایرادات در بحث شهرسازی در قسمت نوساز شهر وجود دارد که بعضاً مسائل ترافیکی در این محدوده رعایت نمی‌شود یا اگر می‌شود به صورت کامل نیست.

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری