دوسال از ادغام وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد و بیش از این‌‌که شاهد توسعه راه‌ها باشیم، شاهد ساخت و ساز بی‌رویه مسکن مهر هستیم. کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقدند اگر این دو وزارتخانه از هم تفکیک شوند هر دو به کار تخصصی خود مسلط‌تر خواهند بود.

ادغام وزارت راه و شهرسازی؛ اشتباهی از سر بی‌تجربگی

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ دوسال از ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی می‌گذرد، اما امروز مسئولان این حوزه از این تصمیم پشیمانند. اکنون نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند این امر کاملاً غیرتخصصی بوده و خواستار طرح جداسازی این دو وزارتخانه شدند.
 
به گزارش  CHN، پیش از این"جعفر قادری "عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها اعلام کرده بود که نمایندگان از این ادغام رضایت ندارند و سعی می‌کنند بخش حمل و نقل را از مسکن جدا کنند.
 
به گفته وی "وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه "مسکن مهر" تبدیل شده" و " اغلب فعالیت‌های مربوط به بخش راه‌آهن و راه‌سازی کمتر از مسکن مورد توجه است".
 
همچنین، "احمد جباری" ازدیگر نمایندگان مجلس هم درباره مشکلات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که  "حوزه‌های متعددی تحت مدیریت این وزارتخانه قرار دارد و شخص وزیر نمی‌تواند تمرکز کافی را روی هر کدام از این حوزه‌ها داشته باشد.
 
او همچنین انتقاد کرده بودکه توجه مدیران به "بخش‌های راه زمینی، هوایی و دریایی و فرودگاه‌های و صنعت ریلی" کم شده و " عملا مشکلات زیادی برای این حوزه‌ها به‌ وجود آمده است.
 
همچنین حسن روحانی رییس جمهور منتخب، در مبارزات اتنخاباتی خود به مسکن مهر اشاره کرده و با بیان این که طرح مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است گفته بود اصل کار پسندیده بوده اما با شتاب‌زدگی، بدون مطالعه ، بدون مکان‌یابی صحیح و رعایت اصول فنی و مهندسی" انجام شده و به جای مسکن، بیشتر "خوابگاه" برای مردم ساخته شده است.
 
طبق این گزارش، بارها دیده شده که مردم از نحوه خرید مسکن مهر ابراز نارضایتی کرده و این مسکن را یکی از مهم ترین فاکتورهای شلوغی در حاشیه‌های تهران دانستند. همچنین هربار با افزایش نرخ مواد اولیه مبلغ هنگفتی از مردم به صورت مجدد گرفته می‌شود که این امر نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته است.
 
در برخی موارد با سفرهای زمینی که با خودرو انجام می‌شود این موضوع مبرهن می‌شود که جاده‌ها بیشتر از این‌که توسعه یابند همچنان اندر خم شعار مسئولان باقی ماندند و با کمی دقت و توجه در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که ظاهراً برای خالی نبودن عریضه بدون پایه و اساس روکشی برای فرار از توسعه بر جاده ها کشیده شده است.
 
همه این موضوعات مسائلی است که عنوان شود شاید اگر مسئولان پیش از گرفتن تصمیمات صحیح به عمق ماجرا نگاهی می‌کردند امروز کمترین مشکلات را داشتیم.
 
"سید ابوالفضل بهره‌دار"، دبیر کل انجمن مهندسی حمل و نقل کشور در گفت و گو با CHN، گفت: «در تعداد قابل توجهی از کشورها، مدیریت حمل ونقل، تنها وظیفه وزارتخانه مربوطه بوده و دربرخی دیگر، حمل و نقل، پست و ارتباطات در یک وزارتخانه تجمیع شدند؛ این در حالی است که در برخی کشورها مسئولیت امور زمین، مسکن و حمل ونقل بر عهده یک وزارتخانه  قرار دارد. بعضی کشورها، یک وزارتخانه را به امور زیرساخت اختصاص داده و وظایف مربوط به امور زیربنایی را در آن وزارتخانه تجمیع کرده‌اند و در برخی از کشورها این وظیفه بین دو یا سه وزارت خانه تقسیم شده است.»
 
وی ادامه داد: «به طور مثال در کشور کانادا حمل و نقل درون شهری ایالت British Colombia زیر نظر هیئتی منتخب از سوی شهرداری و اپراتورهای بخش خصوصی است که خود شامل کمیسیون های حمل و نقل دو منطقه ونکور و ویکتوریا است و تمام مدهای حمل و نقل درون شهری این دو منطقه توسط این دو کمیسیون اداره می‌شوند این در حالی است که حمل و نقل برون شهری در هر منطقه از کانادا جداست و دولت مرکزی برنامه‌های حمل و نقل کل کشور را برنامه ریزی و دولت‌های محلی مسئول برنامه ریزی حمل و نقل با توجه به آن برنامه برای مناطق خود هستند. دولت های محلی هم بر حمل و نقل درون شهری و هم بر برون شهری نظارت می‌کند.»
 
وی در پاسخ به این سوال که در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی چه نظری دارید گفت: «باید این اقدام به سرعت انجام شود چرا که حمل و نقل یا ترابری از جنس برنامه ریزی و اقتصاد بوده و باید نگرش عمرانی و ساخت محورانه آن بررسی و تغییر یابد و با چاشنی اقتصاد اصلاح شود.»
 
بهره دار اضافه کرد: «وزارت مسکن یک سازمان عمدتا مجری و سیاستگذار در حوزه ساخت و ساز است وجود رشته قدیمی راه و ساختمان هیچ دلیلی بر تلفیق این دو وزارتخانه نیست.»
 
وی با اشاره به این که مسکن و حمل‌ونقل جزء زیرساخت‌های کشور محسوب شده و به عنوان خدمت نهایی محسوب نمی‌شوند ابراز کرد: «در شرایط فعلی یکی از آنها به شدت درآمدزا و دیگری به شدت ماهیت هزینه‌کردی دارد.
 
دبیر کل انجمن مهندسی حمل و نقل کشور افزود: «ادغام این دو منجر به گستردگی وزارتخانه و تشکیل دو معاونت در دو سطح کاری کاملاً مجزا و ورود افراد غیر متخصص حمل و نقل به این حوزه شد، لذا بهتر است با سیاست‌‌های کلان و با تجریه کارشناسان این حوزه کمترین اشتباهات صورت گرفته و بهترین تصمیمات گرفته شود.»

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

انواع عضویت
پنل کاربری