0

طبقه بندی آرشیو

دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات برگزار کرد
سمینار بین المللی آموزش معماری

نادر اردلان، وحید قبادیان و جرج کاتدرایتس از جمله سخنرانان سمینار بودند.

گزارش و ترجمه: مریم هوشیدری فرد



مقایسه روش تدریس معماری در دانشگاههای مختلف، راهکار مناسبی برای یادگیری تفاوت مسیرهای مختلف آموزش معماران آینده در نیمه ی اول قرن 21 است. در این مقایسه، امکانات هر روش آموزشی مورد بحث و نقد قرار می گیرد.

در بعضی از گروههای آموزشی، معمار به عنوان یک طراح شناخته می شود و تاکید این نوع نگرش بر طراحی دست آزاد، تاریخ و تئوری معماری است. حال آنکه، بعضی دیگر معمار را به عنوان سازنده در نظر گرفته و تکیه را بر ساختمان سازی، ساخت و ساختار قرار می دهند. در اینجا معمار در رده  مهندس ساختمان قرار می گیرد. در روش دیگر، ترکیبی از این دو نگرش از دانشجو انتظار می رود.

در این سمینار، سخنرانان، معماران و اساتید از دانشگاه های معتبر و مختلف از اقصی نقاط جهان دعوت شده اند. سخنرانی و تبادل نظر مابین آنها می تواند بسیار جالب توجه و آموزنده برای تمامی معماران و دانشجویان باشد.

شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در روز یکشنبه ٢٩ مهر ماه سال ١٣٨٦برابر با ٢١ اکتبر ٢٠٠٧, مهماندار جمعی از نامی ترین معماران در سمیناری برگزار شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحده عربی با همکاری مجله معماری 2Aبود. در این سمینار که در تالار اجتماعات هتل کراون پلازا برپا شد، اساتید معماری دانشگاههای مختلف گرد هم آمدند تا در مورد روش های نوین در آموزش معماری به بحث و گفتگو بپردازند.

 

عکس شماره 1- سخنرانان مهمان در سمینار- از راست به چپ: مهندس زهادی، دکتر قبادیان، مهندس شوارز، دکتر اردلان، دکتر هاشمی طبا

 

برنامه این سخنرانی به شرح زیر بود:

1. یادداشت خوش آمد گویی : توسط دکتر نوید هاشمی طبا معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحده عربی

2. یادداشت سردبیر: احمد زهادی، مهندس عمران، سردبیر مجله2A و معماری و ساختمان

3. یادداشتی از سردبیر مهمان: کلاد بروبی ( Claude Berube)

4. آموزش معماری: دکتر خالد ناصر(Dr. Khaled Nasser)، دکترای معماری، مدیر گروه معماری و استاد دانشگاه شارجه

5. آموزش معماری در ایتالیا: آرش احمدی، معمار، مدرس دانشگاه رم

6. پیشرفت اجتماعی جامعه در 20 سال اخیر: مایکل شوارز( Michael Schwarz)، فوق لیسانس معماری، استاد دانشگاه عجمان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات

7. حرفه جدید معمارانه درخلیج فارس: جان الکساندر اسمیت ( John Alexander Smith) ، دکترای معماری، مدیر گروه معماری داخلی دانشگاه آمریکایی دبی

8. فرم- دفرم- دوباره سازی- تبدیل- فرم خارق العاده- آگاهی: جرج کاتدرایتس ( George Katodrytis) ، فوق لیسانس معماری، استاد دانشگاه آمریکایی شارجه

9.آموزش معماری در ایران: وحید قبادیان، دکترای معماری، مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی امارات

10. رویا و حقیقت: نادر اردلان، دکترای معماری، استاد دانشگاه هاروارد آمریکا

 

برنامه اعلام شده فوق با تغییر کوچکی درتقدم سخنرانی ها برگزار شد.

 

شرح خلاصه ای از آنچه که گذشت به علاوه بعضی مطالب که به علت ضیق وقت مطرح نشد بدین قرار است :

 

عکس شماره 2- حاضران در سمینار

سمینار با خوش آمد گویی دکتر جمالو مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات آغاز شد، سپس دکتر هاشمی طبا معاون آموزشی دانشگاه ضمن خوش آمد گویی به مهمانان، بر لزوم  برگزاری چنین همایش هایی اشاره نمود و خرسندی خود را از برپایی این سمینار ابراز کرد. در ادامه سمینار مهندس احمد زهادی به عنوان سردبیر مجله 2A دیگر بانی برگزاری این همایش ضمن بیان نقطه نظرات خود در مورد چگونگی نقش معمار در ایجاد محیطی چشم نواز در گوشه ای از جهان، بیان داشت:" هنر چیزی جز خلاقیت معمارانه نیست و خلاقیت معمارانه یکی از هفت هنر جهان است." سپس در ادامه افزود:" خلاقیت را در دانشگاه ها نمی توان آموزش داد و تدریس کرد، بلکه فقط می توان بستر مناسبی برای به عرصه ظهور درآمدن و رشد خلاقیت در دانشجو ایجاد نمود." سپس در ادامه  سخنانش از همه  حضار خواست تا عقیده ی خود را در مورد موضوع همایش عرضه داشته و به بحث  و گفتگو بپردازند. وی با بیان اینکه این بحث ها در مجله چاپ خواهد شد و با قول برگزاری همایش های دیگری از این دست، سخنان خود را به پایان برد.

 

عکس شماره 3- دکتر خالد ناصر در حال شرح چگونگی یاری نرم افزارها به طراحی معمار

سخنران بعدی، دکتر خالد ناصر به بررسی روشهای جدید در طراحی با رسانه های جدید بصری و رایانه ای در معماری پرداخت و انواع راهکارهای تازه را با استفاده از جدیدترین نرم افزارهای روز دنیا برای مدل سازی، شبیه سازی و حتی بررسی همه جانبه طرح به صورت کامل را نشان داد. او با معرفی نرم افزارهای جدید که به کمک معماران آمده اند به شرح چگونگی هر یک از این نرم افزارها پرداخت. وی خاطر نشان کرد که امروزه با استفاده از این ابزارها، درصد و احتمال خطا و اشتباه به حداقل رسیده و ناممکن ها و سخت ممکن ها به صورت ممکن درآمده اند. او با نمایش نرم افزارهای جدید و کارایی آنها و مقایسه ی آنها با روشهای سنتی معمول راهکارهای جدیدی را به حضار نشان داد و سخنان خود را به پایان برد.

عکس شماره 4-  از راست به چپ: مهندس آرش احمدی،  آقای خالد حبیب، دکتر جمالو و دکتر قبادیان

مهندس آرش احمدی، سخنران بعدی، ضمن تشکر و قدردانی از برپایی چنین همایشی و ابراز خرسندی از حضور حضار و اساتید و دانشجویان به بررسی و مقایسه ی روشهای آموزشی در دانشگاه های ایتالیا پرداخت. وی  اطلاعاتی در زمینه چگونگی تحصیلات آکادمیک و اخذ مدرک در رشته معماری و همچنین چگونگی دسته بندی دانشگاه ها در ایتالیا را بیان داشت. آرش احمدی متذکر شد که دانشگاه ها در ایتالیا به دو دسته ی دولتی و خصوصی تقسیم شده اند. در دانشگاه های دولتی مانند دانشکده معماری دانشگاه رم، مدت آموزش دانشجویان برنامه ای پنج ساله است. در این پنج سال، دانشجو به یادگیری و بررسی تاریخ معماری از زمان یونان باستان تا قرون وسطی، رنسانس و تا عصرمدرن پرداخته و آنالیز دقیقی بر روی تکنییک طراحی اساتید معماری مدرن انجام می دهد. سپس به مطالعه بر روی مصالح و تکنولوژی متمرکز شده و پس از آنالیز مهندسی و گذراندن تجربیات آزمایشگاهی و استفاده از لابراتورها و ترکیب تمامی تئوری ها با واقعیات عملی و ارائه ی پایان نامه و جمع بندی کلی موفق به اخذ مدرک معماری خواهد شد. آرش احمدی با بیان اینکه هیچ روشی بدون نقص نیست، سپس افزود که برای ارائه بهتر در زمینه عملی و تمرکز بیشتر بر روی شاخه ای خاص در معماری، چندیست که نوع جدیدی از دانشگاه ها ی غیر دولتی به پرورش دانشجو در ایتالیا می پردازند. در این دسته از دانشگاه ها، دانشجو با صرف مدت زمانی مابین دو یا سه سال با تمرکز بر روی  یک زمینه مشخص، و سپری کردن مدت زمان بیشتری در آزمایشگاه ها و سر و کار داشتن با مصالح حقیقی و قابل لمس، بدور از تئوری ها و مباحث نظری یا حتی تاریخ، به صورت عملی دانش خود را آزموده و به کسب تجربه می پردازند. آرش احمدی روش جدید این موسسات را روشی پویا برای همکاری بین معماران آکادمیک و معماران بالقوه خواند و افزود که این روش با پویایی باعث گسترش ارتباط میان دانشجویان و صنعت گران و صنعت پیشه گان به صورت مداوم می شود و با بررسی چگونگی این شیوه، بدون نیاز به گذراندن واحدهای درسی بیشمار و گاهآ دشوار، دانشجو خود را درگیر خلاقیت در زمینه  مورد علاقه خود کرده و ساخت و ساز را حس خواهد کرد.

عکس شماره 5 - مایکل شوارز در حال انجام سخنرانی

در ادامه سخنرانی توسط  مایکل شوارز صورت گرفت. وی ضمن بررسی روشهای جدید در آموزش دانشجویان با تکیه بر به کارگیری قوه  تخیل و خلاقیت آنها در چگونگی اتصال بین رخدادها و وقایع جامعه بر ذهن دانشجو و درگیر شدن ذهن معمار با حوادث روزمره، به بررسی و نمایش چگونگی پیشرفت کار دانشجویان خود در دانشگاه عجمان پرداخت. او با انعکاس وقایع و حوادث اجتماعی برنحوه  تفکر و ارتباط و هماهنگی داده های اجتماعی با محیطی که بر ذهن دانشجو تاثیر گذار بوده است، به تشریح خواسته های پروژه های دانشجویی پرداخت.

سخنران بعدی، دکتر اسمیت به بررسی چگونگی تغییر و تحولات در منطقه خلیج فارس و خصوصآ شهر دبی پرداخت. وی با ارائه  اسلایدهایی از چگونگی پیشرفت در همه زمینه ها مخصوصآ پیشرفت در زمینه  ساختمان سازی و معماری، دبی را بستر مناسبی برای مطالعه  شهری و تماشای چگونگی پیشرفت در زمینه طراحی و ساخت طی 20 ساله ی اخیر دانست. او نشان داد که چگونه دبی از مشتی خاک و ماسه تبدیل به یکی از بزرگترین شهرهای خاورمیانه شده است و با به وجود آوردن ساختمان هایی بدیع مانند هتل هفت ستاره برج العرب یا اولین جزیره ساخته دست بشر و یا ساخت بلندترین برج جهان از اعماق به قلعه صعود راه یافته است.

عکس شماره 6- جرج کاتدرایتس

سخنران بعدی جرجکاتدرایتس، از دانشگاه آمریکایی شارجه بود. وی سخنرانی خود را در مورد چگونگی مساعدت رایانه به دانشجو در طراحی و ایجاد اشکال بدیع و بی نظیر و خلاقانه آغاز نمود. او بیان داشت که در طی ده سال اخیر، رایانه کمک شایانی به همه معماران و طراحان و خصوصآ دانشجویان نموده است. سپس افزود این ابزار جدید به کاربر اجازه می دهد تا بدون در هم پاشیدن شکل به بررسی هر گونه تغییر و تحولی بر روی طرح طراحی شده بپردازد و نتیجه را به راحتی ببیند و درک کند. این روش باعث گشوده شدن درهای بسیار و راه های جدید در طراحی و تجربه روشهای آزاد و نو در معماری شده است. سپس افزود، این روش باعث شده است تا دانشجو بدون هیچ محدودیتی به طراحی پرداخته و خود را از قید و بندهای دست و پا گیر گذشته برهاند و خود را از زنجیر آهنین اشکال از پیش طراحی شده آزاد کرده و به ساخت و نوآوری اشکال بدیع و جدید روی آورد. در ادامه با ارائه  اسلایدها و توضیح نحوه پرورش ایده ها در طراحی دانشجویان و نمایش پیشرفت کار آنها در طراحی از یک طرح اصلی و اولیه و پیدایش و زایش طرح نهایی در کار دانشجویان خود، سخنرانی خویش را به پایان برد.

 

عکس شماره 7 - دکتر نادر اردلان

سخنرانی بعدی توسط دکتر نادر اردلان از دانشگاه هاروارد آمریکا صورت گرفت. دکتر اردلان سخنرانی خود را در رابطه با چگونگی انجام پژوهش و پروژه انجام شده در شهرهای منطقه دریای عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس  آغاز نمود. دکتر اردلان بیان داشت: هدف از این پژوهش، بررسی فعالیتهای معمارگونه ساخت و ساز و طراحی شهری و چرایی اینکه آیا این پیشرفت با این منطقه هماهنگی دارد یا خیربوده است. در این برنامه دانشجویان و معماران درگیر تفکر در مورد بایدها و نبایدها در طراحی برای این منطقه شدند. با توجه به پیشینه این منطقه سوالات بسیاری به وجود آمد: از چگونگی فرم گرفته تا چگونگی طراحی ساختاری بر پایه اصول معماری پایدار. با توجه به تحقیقات به عمل آمده برای بقای کره زمین نیاز به طراحی ساختاری تازه و اندیشمندانه ضروری است. هدف ها یکی یکی مشخص شدند و به سه صورت خود را مطرح کردند : درک از منطقه و ساختاری که با اقیلم منطقه اخت بوده و به صورت بومی این منطقه باشد، شرح ایده های جدید برای آینده که بیشتر پایدار باشد و معماری درستی بر پایه شرایط اقلیمی، آب و خاک ودریا و ساحل طراحی شود. بررسی دوباره طراحی های اقلیمی موجود که هنوز بر جا مانده اند و بررسی علل موفقیت آنها و اینکه چگونه بدون استفاده از دستگاهای تهویه مطبوع که روز به روز باعث صرف انرژی های رو به اتمام شده و همپنین روز به روز باعث گرم تر شدن زمین و تخریب محیط زیست میشوند. پس برای یافتن این پاسخها و هزاران سوال دیگر معماران و دانشجویان فرا خوانده شدند و موفق به کشف جوابهای خوبی در زمینه  طراحی فرم و ساختار شدند. سپس دکتر اردلان نتایج را به صورت مختصر بیان داشته و اضافه نمد که این تحقیق همچنان می تواند ادامه پیدا کند.

 

عکس شماره 8- از راس به چپ: دکتر قبادیان، مهددس شوارز، دکتر اردلان

سخنران آخر، دکتر وحید قبادیان، مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحده عربی،  در رابطه با آموزش معماری در ایران به مقایسه مابین معماران سنتی و معماران جدید پرداخت و عنوان داشت: در جامعه سنتی ایران، دانش معماری از نسلی به نسل دیگر، سینه به سینه و به صورت آموزش عملی از استادکار بنا به شاگردانش منتقل میشد. معمار سنتی، بنایی چیره دست بود که دانش کافی و خوبی در زمینه استحکام  سازه ای بنا، هندسه، محیط آسایش انسان و صد البته اقتصاد، فرهنگ، سنت و مذهب داشت، که همگی به نوعی طراحی ساختمان و فرم آنرا را تحت تاثیر قرار می داد.

دکتر قبادیان با بیان چگونگی آغاز تحصیلات آکادمیک در ایران در سال 1940 توسط دانش آموختگان معماری در اروپا و بررسی روشهای آنها در تاکید بر اصول طراحی کلاسیک معماری یونان و روم باستان، اختصارا به شرح تولد آموزش معماری معاصر در دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران پرداخت. وی ضمن بیان مراحل مختلف برای کسب مدرک دانشگاهی در دانشگاه های ایران، هدف از ارائه  اینگونه دروس را در چهار سال اول، آشنایی دانشجو با چگونگی طراحی و ساخت ساختمان و لذا ارائه دروسی با موضوعات طراحی دست آزاد، آشنایی با برنامه رایانه ای اتوکد، تکنولوژی ساختمان و روشهای ساخت، تاریخ، قوانین اولیه و اصلی معماری غرب و معماری سنتی ایران بیان نمود. در برنامه تکمیلی برای کارشناسی ارشد، هدف بسط و توسعه ی توانایی های دانشجو در زمینه های مختلف و تفکر و اندیشه در اصول نظری وعملی معماری است. سپس در توضیح چگونگی کسب مدرک دکتری، دکتر قبادیان عنوان داشت که دانشجو موظف است تا در دو سال اول به مطالعه مبانی نظری و تحلیل موضوع پایان نامه و روش ها پرداخته و با فائق آمدن بر امتحان جامع، پایان نامه ای در رابطه با مسائل روز دنیای معماری با استفاده از روش تحقیق مناسب و تفکر تحلیلی بنگارش در آورد.

دکتر قبادیان سخنرانی خود را سپس با توضیح کوتاهی از شروع و چگونگی پیشرفت فعالیتهای گروه معماری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحده عربی به پایان برد.

 

 

عکس شماره 9- از راست به چپ: آقای خالد حبیب، دکتر قبادیان و دکتر جمالو

در پایان این سمینار ضمن قدردانی از حضور میهمانان و سخنرانان از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحده عربی، مدیریت دانشگاه آقایدکتر جمالو و مدیر گروه معماری، دکتر قبادیان و کفیل مجله2A ،  خالد حبیب الرضا به رسم یادبود هدایایی به سخنرانان اهدا شد.

عکس شماره 10 - مهمانان هنگام پذیرایی ، از راست به چپ: مهندس بهرام شیردل، دکتر نادر اردلان و مهندس امیر جوانبخت

نظرات خود را بیان کنید

به عنوان میهمان نظر دهید

0
terms and condition.
  • اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهد
انواع عضویت